نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 13:55

اعضای انجمن نویسندگان آمریکا: دنبال دنیایی جدید هستیم / آیا نویسندگان قدرت چانه‌زنی بالایی نسبت به استودیوها دارند؟

درحالی اعتصاب نویسندگان آمریکا ادامه‌ دارد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این گروه می‌توانند نظر خودشان را به استودیوها تحمیل کنند و به قول معروف دست بالا را در اختیار دارند، اما ظاهرا شرایط به‌گونه‌ای است که توافقی متفاوت از گذشته ایجاد می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از ورایتی، درحالی که اعتصاب نویسندگان آمریکا نزدیک رفته رفته درحال کمرنگ شدن است و چانه‌زنی‌های گسترده‌ای میان روسای انجمن و اتحادیه استودیوها ادامه دارد، برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درنهایت نویسندگان دست بالای مذاکرات را در اختیار دارند و می‌توانند خواسته‌هایشان را به گروه مقابل تحمیل کنند.

تابستان 1952 میلادی بود که  انجمن نویسندگان با حمایت بازیگران در راستای افزایش تقابل نسبت به نرخ دستمزدها بالاخره بعد از یک دوره مذاکره به توافق دست یافتند و دست از اعتصاب برداشتند، اما انجمن نویسندگان به این نکته تاکید داشت که باید درصدی از فروش حق‌پخش نیز به نویسنده‌ها تعلق گیرد و نهایتاً عدم پذیرش این موضوع دوباره شرایط را بحرانی کرد و نویسندگان دست از کار کشیدند تا بالاخره بعد از سه ماه و ایجاد توافقی جدید دوباره سرکارشان حاضر شدند.

این تعریفی مختصر از رویداد تقابل میان انجمن نویسندگان و اتحادیه مالکان استودیوهای ایالات متحده است که همواره برای رسیدن به یک نقطه مشترک برای سهم مناسب از درآمدهای ایجاد شده و دستمزدها با یکدیگر چانه‌زنی می‌کنند، هرچند از سال 1952 تا به امروز پروتکل‌ها و قواعد مشخصی در این زمینه به واسطه همین چانه‌زنی‌ها مشخص شده است ولی اخیراً اعضای انجمن نویسندگان ایالات متحده آمریکا برای دستیابی به حقوقی مناسبت‌تر و به‌روز شده بعداز عدم حصول نتیجه مشخص دوباره دست به اعتصاب زدند.

این درحالی است که از ابتدای آغاز اعتصاب‌ها تا امروز هر دو گروه انجمن نویسندگان و انجمن کارگردانان برای رسیدن به یک معامله مبنا همچنان با یکدیگر رو در رو گفت‌وگو کرده‌اند و نتیجه دقیقی حاصل نشده است، اما اخیراً درباره نتیجه این مذاکرات و ادامه اعتصاب‌نویسندگان آمریکا نظرسنجی گسترده‌ای انجام شده که شرکت کنندگان در آن براین باورند که نویسندگان در نهایت برنده میدان خواهند بود.

از سوی دیگر، اکنون که در میانه هشتمین اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا قرار داریم مدیران این انجمن با انتشار بیانیه‌ای به تمام اعضای خود اعلام کرده‌اند شاید در گذشته استراتژی تفرقه‌بینداز و حکومت کنی که از سوی مالکان استودیوها یا انجمن کارگردانان بکارگرفته شده بود نتیجه‌ای برایشان به همراه داشت اما اکنون ما به دنبال زندگی و تجربه‌ای نوین از توانمندی‌های خود در چانه‌زنی‌ها هستیم تا بتوانیم به دستاوردی منطقی و مناسب برسیم.

کریس کیسرChris Keyser، رئیس کمیته مذاکره WGA، در متنی به Variety می‌گوید: با توجه به روند فعلی اگر سایر بازیگران درگیر در این روند به اعتصاب‌ها ملحق نشوند احتمالاً دوباره به نتیجه‌ای مثل سال 1960 میلادی خواهیم رسید و دستاورد آنچنانی نخواهیم داشت، درحالی که اکنون در دنیای جدیدی قرار داریم و باید با همبستگی به سمت رسیدن به خواسته‌های به حق حرکت کنیم.

هالیوود , نویسندگان , فیلم , فیلم خارجی ,

کیسر در ادامه تاکید می‌کند: بسیاری از مشکلات امروز انجمن با سایر بخش‌های مرتبط مثل بازیگران، صاحبان استودیوها، کارگردانان مشترک است بنابراین برای رسیدن به یک نتیجه واحد و قابل اعتماد باید با یکدیگر همسو حرکت کنیم چون به تنهایی نتیجه‌ای که برای صنف مفید باشد ایجاد نمی‌کنیم و تنها یک گروه یا یک مجموعه می‌تواند خواسته‌های خود را به دیگری تحمیل کند.

این مذاکره کننده انجمن نویسندگان معتقد است امروز صنعت سرگرمی و تولیدات سینمایی یا تلویزیونی آنقدر گسترده‌ هستند که باید منافع حاصل از آن در کل زنجیره به تناسب تقسیم شود نه اینکه برخی گروه‌ها درآمدها و دریافتی‌های حداکثری داشته باشند و گروه دیگری برخلاف نقش موثر حداقلی بگیر باشند.

وی تاکید می‌کند در این زمینه تنها راهکار اتحاد و دیدن صنف به عنوان یک کانون برای فعالیت همه اعضای مرتبط با صنف است و نمی توانیم تنهایی برای سعادت و دستیابی به موفقیت‌های کل مجموعه تصمیم‌گیری کنیم.

این درحالی است که در برخی موارد اخباری مبنی بر اینکه احتمالا به‌زودی توافق‌هایی در این زمینه شکل می‌گیرد رسانه‌ای شده و این توافق قریب‌الوقوع می‌تواند دوباره شادابی را به صنعت سرگرمی و تولید برنامه‌های تلویزیونی بازگرداند.

لازم به یادآوری است که طولانی‌ترین اعتصاب نویسندگان در سال 1988، پنج ماه به طول انجامید. در آن صورت، فشارها در WGA شروع شد و یک کمپین عمومی توسط جناحی از نویسندگان-تهیه کنندگان که تا آن زمان با توقف کار مخالفت کردند، به راه افتاد و نهایتاً دوباره همه سر کارهایشان بازگشتند.

این درحالی است که برخی منتقدان  معتقدند در اعتصاب اخیر هیچ نشانه‌ای از عدم اتحاد وجود ندارد. WGA و SAG-AFTRA مجوز اعتصاب را با تأیید 98٪ دریافت کرده‌اند، و پشتیبانی در رسانه‌های اجتماعی نیز تقریباً به اتفاق آرا است. شاید این بار نتیجه متفاوت باشد و دستاوردی مناسب برای کل صنف حاصل شود و اتفاقاَ نتایج نظرسنجی انجام شده در نمودار بالا بیانگر همین نکته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1288550

مهمترین اخبار ایران و جهان: