نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 14:18

تخت فولاد اصفهان با آرامستان وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شود

اصفهان- مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهرداری اصفهان از فراهم شدن زمینه خواهرخواندگی ۲ آرامستان تاریخی تخت فولاد اصفهان و وادی‌السلام شهر نجف خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم عمرانی ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آرامستان تخت فولاد با ۷۵ هکتار وسعت و با مجموعه‌ای از بناهای آرامگاهی مشاهیر، علما و اساتید دومین قبرستان بزرگ جهان تشیُع است، اظهار داشت: ۲۶ خرداد سالروز ثبت ملی این آرامستان است و بر همین اساس در رویدادی طی روز پنجشنبه مقدمات خواهرخواندگی آرامستان وادی السلام نجف و تخت فولاد اصفهان با حضور شهرداران نجف و کوفه فراهم می‌شود.

وی افزود: وادی‌السلام به لحاظ جایگاه تاریخی قبرستانی فاخر و مقدس است و ۲ پیامبر الهی در این محل دفن هستند و با توجه به اینکه تخت فولاد پس از وادی السلام دومین قبرستان بزرگ جهان تشیع بود از این ویژگی برای خواهرخواندگی ۲ آرامستان تاریخی استفاده می‌کنیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهرداری اصفهان ادامه داد: تلاش می‌کنیم از هر ظرفیتی برای بُعد بین المللی تخت فولاد استفاده کنیم.

عمرانی با اشاره به اینکه تحت فولاد ظرفیت محور گردشگری معنوی دارد، افزود: وجود مشاهیر، هنرمندان، علما و اساتیدی است که در تخت فولاد آرمیدند یک ظرفیت ملی و به واسطه وجود آرامگاه برخی شخصیت‌ها، فرا ملی است.

۱۳۰ سنگ قبر غیرمجاز جمع آوری شد

وی با بیان اینکه هدف و ماموریت ما حفظ تخت فولاد است، اضافه کرد: در بدو ورود در اواخر ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ سنگ قبر غیرمجار در تخت فولاد شناسایی شد که هیج تناسبی با هویت این آرامستان نداشتند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد افزود: با ورود دادستان اصفهان و اخذ نظر مراجع دینی مجوز جمع آوری این سنگ‌ها را دریافت کردیم و تاکنون ۱۳۰ سنگ با همکاری وابستگان متوفی ساماندهی و جایگزین شد.

عمرانی ابراز داشت: مهمترین هدف ما از جمع آوری سنگ‌های غیرمجاز در تخت فولاد حفظ میراث ملموس این آرامستان است زیرا با وجود سنگ‌های غیرمجاز ممکن بود بسیاری از سنگ‌های قبور هویت خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه برای شناسایی و ثبت میراث ناملموس تخت فولاد با همکاری گروه مردم شناسی دانشگاه تهران وارد همکاری شدیم، درخصوص کاروانسرای ملک اظهار داشت: این کاروانسرا در تملک اوقاف است و اوقاف باید برای آزادسازی آن ورود می‌کرد.

تعیین تکلیف کاروانسرای ملک در انتظار رای قضایی

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خاطرنشان کرد: مشکل این کاروانسرا اکنون این است که متولیان موقوفه از افرادی شکایت کردند که در این موقوفه کسب و کار می کردند و ادعای سرقفلی و مالکیت دارند؛ در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در صدور رای قضایی شدیم زیرا پرونده در مراجع قضایی منتظر صدور رای است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما نبود یک مجموعه اقامتگاهی در حاشیه تخت فولاد است که اگر کاروانسرای ملک بعنوان یک اقامتگاه شکل گیرد شاهد توریست‌های خارجی هم خواهیم بود.

فرونشست زمین به قبور تخت فولاد آسیب می‌زند

عمرانی با اشاره به اینکه امسال ۱۷ میلیارد تومان برای پروژه‌های نوسازی و مرمت مجموعه تخت فولاد اختصاص یافته است، گفت: فرونشست زمین به تخت فولاد نیز آسیب زده و در این دوسال شاهد نشست قبور بودیم و تا شهریور سال گذشته ۵۰۰ قبل که دچار فرونشست شده بودند، مرمت شد.

وی با بیان اینکه آب انبارها یکی از جذابیت‌های گردشگری فرهنگی است، ابراز داشت: در تخت فولاد تنها آب انبار زنده شهر را داریم که متاسفانه به دلیل نبود آب در زاینده‌رود برای تامین آب فضای سبز توسط کامیون‌ها از این منبع آب برداشت می شد که این شرایط به آب انبار و سکنه اطراف آن آسیب می‌زد و شاهد رگه‌هایی از رطوبت صعودی در دیواره‌های آن بودیم.

عمرانی اضافه کرد: با همکاری معاونت خدمات شهری و شهرداری منطقه ۶ برداشت آبی که همچنان پس از سه دهه ممنوعیت دفن در این آرامستان، ادامه داشت، موفق شدیم طی ۲ هفته گذشته منبع آبی در بیرون بافت تخت فولاد برای استفاده در پوشش گیاهی تامین کنیم تا تنها آب انبار زنده شهر به کارکرد قدیمی خود بازگردد و ما بتونیم گالری از اسناد هویتی زاینده رود را در اینجا بعنوان یک گنجینه حفظ کنیم.

رونمایی از کتابخانه دیجیتال تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان از رونمایی کتابخانه دیجیتال تخت فولاد در روز جمعه ۲۷ خرداد خبرداد و گفت: این کتابخانه دیجیتال سرشار از اسناد تاریخی و ظرفیتی ارزشمند برای دسترسی محققان و علاقه مندان تاریخ است و تاکنون ۲ هزار سند هویتی تخت فولاد در این کتابخانه بارگذاری شده است.

عمرانی همچنین از آغاز مرمت بقاع تاریخی از جمله مزار بابا فولاد حلوایی و میرزا محمد رفیعای نائینی خبرداد و گفت: تاکنون پنج پروژه برای خوانا سازی تخت فولاد و رونق گردشگری معنوی انجام شده که شامل نصب ۱۱۲ تابلو در قالب ۲ زبانه در پهنه این آرامستان، نشانه شناسی ۶۰۰ عنصر تاریخی، زیارتی و گردشگری، ایستگاه‌های راهنمای زائران و نقشه جامع گردشگری تخت فولاد است.

وی با بیان اینکه برای گردشگری مجازی تخت فولاد نیز با همکاری شرکت دانش بنیان زیرساخت فراهم شده که در قالب آن ۱۲ هزار و ۶۰۰ عکس از این آرامستان گرفته می‌شود که ابتدا از تکیه میرفندرسکی آغاز خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1282706

مهمترین اخبار ایران و جهان: