نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 08:41

تولید سالانه 185 هزار تن پلاستیک در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک سالانه در کشور تولید می‌شود که قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند بنابراین باید در حوزه جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی و بازیافت آن‌ها بسیار فعال باشیم تا با تبدیل شدن به مواد اولیه صنایع در محصولات دیگر استفاده شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، مهدی خادم ثانی  شب گذشته در مراسم تجلیل از فعالان محیط زیست ساوه با اشاره به نقش پلاستیک در آلودگی محیط پیرامون گفت: کیسه‌های پلاستیکی نازک با وجود وزن کمی که دارند جمع‌آوری آن‌ها بسیار پر هزینه و دشوار است و بازیافت‌ این کیسه‌ها نیز مقرون به صرفه نیست. 

وی افزود: بدین جهت آیین‌ نامه‌ اجرایی درخصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی با هماهنگی سایر دستگاه‌ها مانند سازمان صدا و سیما، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی استاندارد تهیه و تقدیم هیئت دولت شد که در نهایت مهرماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ماده یک  آیین‌نامه که به تعریف کیسه‌های زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست پرداخته است، گفت: براساس ماده ۲ مقرر شد یک شیوه‌نامه تشویقی توسط وزارت صمت  وسازمان حفاظت محیط زیست تدوین  و توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شود. 

این مقام مسئول اضافه کرد: حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک سالانه در کشور تولید می‌شود که قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند بنابراین  باید در حوزه جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی و بازیافت آن‌ها بسیار فعال باشیم تا با تبدیل شدن به مواد اولیه صنایع در محصولات دیگر استفاده شوند.

وی افزود: جلسات متعددی در سطح بین‌المللی در حال برگزاری است و توانسته باتوجه به زیان‌های زیست محیطی پلاستیک‌ها به محیط زیست و سلامت انسان، تعهدات بین المللی در حوزه ممنوعیت و محدودیت تولید پلاستیک ایجاد کند.

عمر مراکز زباله ما در کشور بعضاً به چهل سال می‌رسد که همین موضوع باعث بروز مشکلات زیست محیطی و اجتماعی شده است

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به عمر بالای مراکز دفن زباله گفت: عمر مراکز زباله ما در کشور بعضاً به چهل سال می‌رسد که همین موضوع باعث بروز مشکلات زیست محیطی و اجتماعی شده است که با کمک وزارت کشور و جانمایی محل های جدید باید مدیریت پسماند را تقویت کنیم.

خادم با اشاره به نقش این مدیریت در نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها گفت: در قانون خلاهایی وجود دارد که با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین همت دولت سیزدهم برای بازنگری در قانون تلاش‌های صورت گرفته و امیدواریم با دریافت مصوبه‌ای در مجلس، دست محیط زیست در حوزه مدیریت اجرایی و نظارت بازتر شود.

 خانه‌های محیط زیست پل ارتباطی بین حاکمیت با مردم

رییس اداره محیط زیست ساوه نیز با اشاره به ایجاد خانه‌های محیط زیست در ساوه گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست، از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد خانه‌‌های محیط زیست اقدام می‌کند که این خانه‌ها محدود به واحد‌های صنعتی نیست و هر مرکزی که محل تجمع است مثل مساجد، ادارات، واحد‌های صنعتی، بیمارستان و ..... می‌تواند خانه محیط زیست داشته باشد و کارشناسان hse چالش‌های محیط زیستی را بررسی می‌کنند.

لنگرودی افزود: قرار بر این است که خانه‌های محیط زیست یک پل ارتباطی بین حاکمیت با مردم باشد و از ظرفیت آنها برای برون رفت از معضل‌های زیست محیطی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های مردم نهاد می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند و چالش هایی که ممکن است برای یک واحد تولیدی باشد با استفاده از تجربیات واحد دیگر رفع شود و در واقع آزمون و خطا را کم کند و با بهره گیری از تخصص کارشناسان در کاهش مشکلات زیست محیطی استفاده کرد.

 

300 واحد الزام به خوداظهاری محیط زیستی شده‌اند 

به گفته وی این خانه‌ها کمک حال بدنه دولت برای حل مسائل زیست محیطی خواهد بود.

وی گفت: تاکنون در ساوه قریب به ۴۰ خانه محیط زیست افتتاح شده و با توجه به تعدد واحد‌های صنعتی ساوه، 300 واحد الزام به خوداظهاری محیط زیستی شده‌اند و بزودی خانه های محیط زیست دیگر‌ نیز به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است در این مراسم خانه‌های محیط زیستب پنج شرکت بصورت همزمان در ساوه به بهره برداری رسید.

همچنین در این مراسم از فعالان محیط زیستی با اهدای هدایای تجلیل شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281806

مهمترین اخبار ایران و جهان: