نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 20:36

«جاجیم» خلخال در نوبت ثبت ملی است

اردبیل- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بعد از «ورنی» مغان و «گلیم» عنبران، «جاجیم» خلخال نیز در نوبت ثبت ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، توحید دلاورقوام عصر شنبه در نشست با جمعی از فعالان صنایع دستی در اردبیل اظهار کرد: با تاکید استاندار اردبیل قرار است ماهانه یک رویداد بین المللی با محوریت اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برگزار شود که به همین خاطر از هفته صنایع دستی بهره گرفتیم تا با دعوت از رئیس شورای جهانی صنایع دستی مراسم بزرگداشتی را در اردبیل برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: رئیس شورای جهانی صنایع دستی سه روز میهمان ایرانی‌ها بود که با سفر به اصفهان و اردبیل سعی کرد تا در جشن هفته صنایع دستی شرکت کرده و زمینه و مقدمات ثبت جهانی «گلیم» عنبران را در این سفر فراهم کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به پیشینه کهن تولید صنایع دستی در استان اردبیل و صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت: در کنار «ورنی» مغان و «گلیم» عنبران، در آستانه ثبت ملی «جاجیم» خلخال هستیم تا از ظرفیت این دست بافت‌های ارزشمند در معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استفاده کنیم.

دلاورقوام افزود: این آثار ارزشمند که نشان از هویت تاریخی این مرز و بوم است، در کنار سایر آثار و ابنیه های تاریخی و گردشگری در جذب و معرفی گردشگران بسیار مؤثر است و تلاش ما بر این است تا با ثبت جهانی «گلیم» عنبران، حتی شهر اردبیل را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کنیم.

وی با ابراز خرسندی از نتایج سفر رئیس شورای جهانی صنایع دستی به استان و آشنایی بیشتر با تولیدات صنایع دستی ایران به ویژه شهرهای مختلف استان اردبیل خاطرنشان کرد: تنوع تولیدات صنایع دستی در این استان نشان از ظرفیت بالای این حوزه است و در حالی که هر اشتغال ۲ میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد، در حوزه صنایع دستی به راحتی می‌توان فرصت اشتغال و توانمندی اقتصادی خانوارها را فراهم کرد.

دلاورقوام در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سال گذشته ۴۰ درصد آمار ثبتی در سامانه اشتغال استان مختص حوزه صنایع دستی بوده که ما استقبال هنرمندان را از تولیدات این حوزه شاهد هستیم.

وی برپایی نمایشگاه صنایع دستی را برکتی ارزشمند برای حضور بی واسطه مردم در عرصه اعتلای هنر و اصالت آن برشمرد و بیان کرد: در قالب ۳۰ غرفه در صحن «قزل باش» نمایشگاه صنایع دستی با اولویت دست بافت‌های روستاییان و عشایر مناطق مختلف استان برپا شد و امیدواریم در ماه‌های آینده نظیر این نمایشگاه را با تنوع خاص و بهتر شاهد باشیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: در کنار تولید آثار، باید ضعف سال‌های گذشته را در بازاریابی و عرضه محصولات به صورت میدانی رفع کرده و به فکر صادرات متنوع این هنر صنعت با اصالت بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1291006

مهمترین اخبار ایران و جهان: