نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 10:24

آمایش سرزمین مهم‌ترین ویژگی برنامه توسعه در چهارمحال وبختیاری است

شهرکرد_رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: توجه به رویکردهای آمایش سرزمین، توزیع متوازن و بهینه امکانات و زیرساخت‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌های توسعه استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شهریار پور صبح شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مسائل و مشکلات کلیدی در روند توسعه اقتصادی استان وجود دارد.

وی افزود: مهم‌ترین هدف‌گذاری برنامه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری، افزایش سهم استان در تولید ناخالص ملی، ارتقای درآمد سرانه، کاهش نرخ بیکاری، کنترل تورم، رشد میزان صادرات کالاها و خدمات استان در بازارهای ملی و جهانی و افزایش میزان سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت مؤسسات، نهادها و شرکت‌های سرمایه‌گذار ملی در بخش‌های اقتصادی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توجه به رویکردهای آمایش سرزمین، توزیع متوازن و بهینه امکانات و زیرساخت‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌های توسعه استان هستند که تحقق آن از طریق هم‌افزایی، خرد جمعی، وحدت و انسجام امکان‌پذیر است.

شهریار پور عنوان کرد: در برنامه عملیاتی ارائه شده، اقدامات مهم و تأثیرگذاری در زمینه رشد تولید ناخالص داخلی چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، تقویت و افزایش صادرات استان، بهبود فضای کسب و کار به‌ویژه در شاخص‌های کاهش فرآیند اداری صدور مجوزها، دسترسی به امکانات زیرساختی و تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ایجاد ۲۰ هزار و ۱۹ فرصت شغلی جدید در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف، توجه به سیاست‌های مداخله‌ای بازار کار در زمینه مشوق‌های بیمه‌ای و کارآموزی، افزایش مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی، استفاده بهینه از منابع بانکی، فراهم آوردن زمینه حضور شرکت‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذار ملی برای اجرا و تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری استان از دیگر اقدامات در عرصه اقتصادی چهارمحال و بختیاری هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عارضه‌یابی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی و ارائه راهکارهای حل مشکلات ۴۰ واحد صنعتی و ۱۱ واحد معدنی مهم استان، اضافه کرد: توجه به برنامه‌های تنظیم بازار و رصد و پایش وضعیت کالاهای اساسی، ساماندهی و شکل‌گیری تشکل‌های صنفی در استان، ایجاد زنجیره‌های ارزش، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نو، توسعه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز ازجمله موارد جهت اجرای برنامه‌های عملیاتی اقتصادی استان است.

شهریار پور بیان کرد: راهکارهای افزایش و توسعه محصولات کشاورزی دارای پتانسیل به ویژه محصولات گلخانه‌ای، کشت‌های متراکم و کم آب بر، کشت گیاهان دارویی و پرورش گل محمدی، توسعه مجتمع‌های صنعتی و دامپروری در شهرهای استان و… پیش‌بینی شده که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظف به اجرایی نمودن آن‌ها و ارائه نتایج و عملکرد اقدامات هستند.

وی تاکید کرد: میزان تسهیلات ابلاغی به چهارمحال و بختیاری از محل منابع بند (الف) تبصره ۱۸ و همچنین تسهیلات اشتغال‌زایی تبصره ۱۶ قانون بودجه، مبلغ خوبی است لذا مدیران باید در خصوص جذب سریع، مطلوب و اثربخش منابع فوق به‌گونه‌ای که منجر به ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در استان شود، تلاش کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1289750

مهمترین اخبار ایران و جهان: