نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 08:41

احیای امر به معروف و نهی از منکر راه مقابله با جنگ ترکیبی دشمن

پژوهشگر حوزه جنگ‌های ترکیبی و نوپدید، اظهار داشت: الان سهم بالایی از آموزش در اختیار فضای مجازی است. وقتی یک سیستم یادگیرنده سایبرنتیکی، اطلاعات و داده ها و آموزه های خود را از جای دیگر می‌گیرد بر مبنای منویات و القائات همان منابع هم، شکل و نظم می گیرد.

جعفر عیدی، کارشناس ارشد روابط بین الملل و پژوهشگر حوزه جنگ‌های ترکیبی و نوپدید، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جنگ ترکیبی جنگی اجرایی شده در فضای غبارآلود و خاکستری است و این طور نیست که مانند جنگ‌های سنتی و رایج شاهد غرش موشک‌ها و یا پرواز جنگنده‌های دشمن باشیم این خود بدان معناست که بسته به نوع و ظرافت کنشگری مهاجمین، وقوع پدیده در غبار و ابهام ناشی از میزان پیچیدگی آن پنهان شده است لذا ادراک وقوع جنگ، کشف سمت تهدید، عمق و مکانیسم اجرایی آن از عهده بسیاری از اجزاء سیستم خارج خواهد بود. نظر به شناختی و ادراک محور بودن این گونه مدرن از جنگ و تهدیدات مرتبط با آن نیازی فوری و اولویت‌دار نسبت به گسیل ناو‌ها و زیردریایی‌ها، یگانهای زرهی و پیاده احساس نمی گردد و به جای هزینه سنگین جنگ سخت که مشابه آن را در اوکراین می‌بینیم بازیگران سعی خواهند کرد بر مبنای توان خود تنظیمی سیستم‌های انسانی اهداف‌شان را پیاده کنند.

وی با بیان اینکه سیستم‌ها و جوامع انسانی، سیستم‌هایی پیچیده دارای خاصیت آشوبی محسوب می‌شوند گفت: این سیستم‌ها خواص متعددی دارند که یکی از این خواص، خاصیت خود تنظیمی و خود سامان‌دهی آنهاست. به عبارتی بطور خود تنظیم و خود سامان‌ده نسبت به محرک‌های خارجی از خود واکنش نشان می‌دهند و نظم ارتقاء یافته‌ای را به ظهور می‌رسانند. همانند زمانی که وقتی ویروسی وارد بدن می‌شود، بدن به صورت خود تنظیم واکنش نشان داده و ویروس را دفع می‌کند و راه مقابله و ایمن شدن را می‌آموزد و یا زمانی که گرمش می‌شود بطور خود تنظیم با عمل تعریق خودش را خنک می کند.

این پژوهشگر جنگ ترکیبی با اشاره به اینکه در یک تقسیم‌بندی خاص وادارندگی به دو صورت سخت(جنگ و تهدید به سبک سنتی) و نرم(سایبرنتیکی و با اتکا به توان خود تنظیمی) انجام می‌شود بیان داشت: شما احتمالا می توانید با ریسک و هزینه بسیار بالا و کمرشکن به سبک سنتی با استفاده از جنگنده و توپ و موشک موجودیت سیاسی مقابل را وادار به کاری مطابق میل و منافع سیستمی خود کنید لکن در انتخابی دیگر و کنشی مدرن، زمانی که می‌دانید سیستم سایبرنتیکی و دارای خاصیت خود‌تنظیمی است می‌آیید به صورت عالمانه، نرم و زیرکانه آیتم‌ها و فاکتور‌هایی را در بسترهای مختلف داخل جامعه هدف تغییر می‌دهید و با بازی زیر آستانه تحمل هدف و بدون برانگیختن حساسیت‌های دفاعی اجازه می‌دهید جامعه مورد نظر، نظر به حساسیتش به شرایط اولیه به خودی خود سامان یافته و نظم بگیرد. اما کدام نظم؟ نظم مطلوب بازیگران مهاجم جنگ ترکیبی. نظمی که قادر است منابع و منافع تامین کننده رشد مهاجمین را تضمین نماید. حالا بهترین روش برای اینکار استفاده ازگونه مدرن جنگ ترکیبی در بستر پارادایم‌های کوانتومی است.

وی درباره نحوه اجرای جنگ ترکیبی یادآور شد: امروزه بازیگران جنگ ترکیبی با بهره‌گیری از هم‌افزایی ناشی از مطالعات بین رشته‌ای با به کار گرفتن کارشناسان علوم مختلف روان‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی، اقتصاد، مطالعات راهبردی و استراتژیک و غیره با ایجاد یک اتاق فکر مشترک و قرارگاه جنگ ترکیبی، متناسب با هدف مد نظر، با اعمال انرژی و خلق درون داد، با روش‌های خلاقانه و با استفاده از ابزارهای مدرن جهان شبکه‌ای شده، فاکتورهایی را در جامعه هدف تغییر می‌دهند و با تغییر این آیتم‌ها، با توجه به توان خود تنظیمی جامعه، جامعه را به آن سمتی که می‌خواهند سوق می‌دهند و جالب اینکه این کار با هزینه و انرژی خوده جامعه هدف قرار گرفته صورت میگیرد. مثلا در کشور ما می‌آیند با هم گام‌سازی فشار در چند بستر(اقتصاد، فرهنگ، امنیت اجتماعی و..) و خلق هم‌افزایی بین برون دادهای ناشی از آن، سعی در ایجاد نوعی ادراک غیر حقیقی نموده که منجر به تحرک اجتماعی ناسازگار منجر به گسست سیستمی میگردد. در یک مثال ملموس با تحریم اقتصادی و ایجاد ادراک غلط اقتصادی برساخته شده، زندگی را برای مردم ما سخت می‌کنند. از آن طرف یک بد بینی را نسبت به روحانیون ، ائمه جمعه و جماعات ایجاد می‌کنند از دگر سو می‌آیند یک سری شبهه‌افکنی‌های بنیادین و فلسفی نسبت به قرآن و مبانی دینی وارد می‌کنند، گاهی نیز شبهه به احادیث وارد می‌کنند، گاهی شبهه به عاشورا و گاهی حجاب و وجوب آن را زیر سوال میبرند و با ایجاد فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب برساخته، بر نارضایتی ها افزوده و بدین وسیله سعی در مشروعیت زدایی از نظام سیاسی کشور می نمایند . ترکیب هم افزا شده این‌ها با هم‌دیگر و البته در کنار خطای محاسباتی برخی از مسئولین و درک ناقص از مبانی جنگ ترکیبی، جامعه را به آن سمت سوق می‌دهد که جامعه بتدریج با تغییر ذائقه و ادراک مواجه شده با رویگردانی از مبانی فرهنگی و عناصر قوام دهنده به کشور با تضعیف سرمایه های اجتماعی، اعتماد خودش به نظام سیاسی حاکم و آموزه های تمدنی را از دست می‌دهد.

وی افزود: زمانی‌که اعتماد جامعه به ساختار هدایت و کنترل کشور از بین رفت وفاداری‌ها کاهش پیدا می‌کند. وقتی وفاداری کاهش پیدا کرد در حقیقت نظم کنونی تضعیف و خود سیستم نظم جدید خودش را بر مبنای مطلوب برساخته شده و آن چیزی که متاسفانه مطلوب مهاجمین است ظهور می دهد.

عیدی با اشاره به موضوع حجاب خاطر‌نشان کرد: الان وضع حجاب در جامعه ما بر همین اساس است. وضع حجاب ناشی از یک پروژه پانزده بیست ساله است، سال‌ها کار کردند و به‌تدریج تغییر ذائقه و ادراکی را در جامعه پایه ریزی کردند که وضع را به اینجا رساندند که قطعا ترک فعل‌ها و ادراک و خطای محاسباتی مسئولین نیز در آن بی تاثیر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مکانیسم کنترل اجتماعی باید در جامعه احیا شود بیان کرد: در بحث سیستم‌های آشوبی و پیچیده مفهومی را داریم به نام سایبرنتیک که با موضوع رایج سایبر و فضای سایبری متفاوت است. این مفهوم معطوف به توان خود تنظیمی سیستم‌های پیچیده و آشوبی است. این سیستم ها نیاز دارند دائما در آن اطلاعات جابجا شود روی اطلاعات کار شود و تبادل داده و اطلاعات در آن صورت گیرد تا عملکرد صحیحی را مطابق منافع حقیقی و رشد دهنده سیستم دارا باشیم. لذا این تبادل داده و اطلاعات باید بین مراکز فرهنگی، آموزشی و دفاعی و مردم و حتی مردم منطقه انجام شود. نباید این حلقه قطع شود و مردم اطلاعات و دریافت‌هایشان را از مراجع دیگر که قطعا تحقق اهداف جنگ شناختی مد نظر خود را پیگیری می نمایند، دریافت نمایند. مثلا از رسانه‌های بیگانه اطلاعات هدفمندی را بگیرند و یا در فضای مجازی سراسر فریب به دنبال یافتن پاسخ سوالات و شبهات خویش باشند مطالبی که غالبا امر به منکر و نهی از معروف و متضاد با مطلوب نظم سیستم خودی است.

این پژوهشگر با بیان اینکه خط‌دهی فرهنگی نباید به سهولت از جای دیگری مثلا از فضای مجازی که سال‌هاست عامدانه رها شده، باشد اظهار داشت: الان سهم بالایی از آموزش در اختیار فضای مجازی است. وقتی یک سیستم یادگیرنده سایبرنتیکی، اطلاعات و داده ها و آموزه های خود را از جای دیگر می‌گیرد بر مبنای منویات و القائات همان منابع هم، شکل و نظم می گیرد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در مرحله اول باید امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک مکانیسم کنترل اجتماعی سایبرنتیکی و یک فریضه دینی احیا کنیم یادآور شد: پس از آن که مکانیسم زنده شد و دوباره رواج پیدا کرد در حقیقت ما مکانیسمی را احیاء کرده‌ایم و در اختیار داریم که ضمن بهره‌مندی از تنوع بی‌پایان مردمی در مقابل پیچیدگی جنگ ترکیبی، نظارتی مستمر و بی‌وقفه را نیز در تمامی سطح جامعه بر پا کرده‌ایم. در این میان مسئولان نیز باید وظیفه خودشان را به عنوان حاکمیت انجام بدهند و با عوامل و هنجارشکنی‌های سازمان یافته یا غیر سازمان یافته ضد سیستمی برخورد منجر به بازدارندگی کنند و از سیستم کنترلی حقیقتا مدرن مبتنی بر امر به معروف حمایت منجر به رشد و توسعه نمایند.

وی یکی از کارهای ویژه دولت را تامین امنیت در مفهوم موسع آن یعنی امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دانست و افزود: تامین امنیت فرهنگی و دفاع از سرمایه‌های اجتماعی و فاکتورهای قوام بخش به جامعه جزو وظایف دولت است که اگر دولت بخواهد از این موضوع به هر بهانه‌ای شانه خالی کند مثلا تحت تاثیر دوگانه‌سازی‌های کاذب رسانه‌ای بگوید چون وضع اقتصادی مردم خراب است و یا چون فلان رویداد سیاسی در پیش است پس در اجرای به موقع سایر قوانین کنترلی کوتاهی کنیم و یا تساهل و تسامح در پیش بگیریم این رفتار نه عالمانه است و نه منطقی است بلکه قطعا منجر به توسعه ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد گردید. حاکمیت موظف است امنیت روانی و فرهنگی جامعه را برقرار کند. در یک جنگ ترکیبی، امنیت فرهنگی هیچ فرقی با سایر انواع امنیت ندارد هرکدامش از دست برود بنابر اصل هم تکاملی در سیستم‌های پیچیده با چگالی ارتباطی بالا، ناهنجار به سایر بسترها تسری پیدا می‌کند و با خروجی نامتقارن میتواند تبعات غیر منتظره در پی داشته باشد و ممکن است شاهد شکست‌های آبشاری و دومینو وار در کشور و حتی منطقه باشیم.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت جنگ‌های ترکیبی و مدرن مبتنی بر نگاه کوانتومی متذکر شد تاکید بر اجرایی شدن و پیگیری جدی و بدون تساهل و یا تسامح اهداف انقلاب و زمینه‌سازی ظهور خورشید ولایت عظمی مطابق بیانیه گام دوم رمز ماندگاری و کسب جایگاه درخور تمدن ایران اسلامی مقتدر در نظم نوین جهانی است.

پایان پیام/ ۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1341450

مهمترین اخبار ایران و جهان: