نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 09:51

ضرورت توسعه و تعریف خدمات جدید در کتابخانه های مرکزی کلانشهرها

تبریز- مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی توسعه و تعریف خدمات جدید در کتابخانه های مرکزی کلانشهرها را از جمله اهداف و سیاست‌های مهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، اسد بابایی در جلسه شورای شهر تبریز، با تاکید بر اینکه گام‌هایی که در مدیریت کنونی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ایجاد و بهبود شرایط کتابخانه های مرکزی استان‌ها در کشور برداشته شده در گذشته بی سابقه بوده گفت: آغاز بازطراحی کتابخانه مرکزی تبریز بعد از ۲۲ سال از افتتاح ساختمان این مرکز با برآورد هزینه ۱۱۰ میلیارد ریال در راستای این سیاست است. بابایی افزود: علاوه بر بازسازی و تغییرات عمرانی بخش‌های جدیدی برای کتابخانه های مرکزی تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به اتاق علم، ساختکده، اتاق بازی، بخش مادر و کودک، اتاق‌های مطالعه گروهی، پژوهشگران، کلاس‌های آموزشی تحت وب و … اشاره کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی دیگر صرف مکان ساکت برای مطالعه تعریف نمی‌شود گفت: تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های اجتماعی محل رجوع اقشار مختلف با تدارک بیش از ۶۰ نوع خدمت جدید آغاز گردیده که حمایت از کسب و کارهای کوچک و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای این کسب و کارها در کتابخانه های عمومی شهر تبریز در این راستا است.

بابایی با ارائه آماری از تعداد کتابخانه های عمومی موجود در سطح کلانشهرهای کشور تعداد کتابخانه های عمومی شهر تبریز را در مقایسه با کلانشهرهای دیگر ناکافی عنوان کرده و افزود: بر اساس آمایش سرزمینی صورت گرفته در ۱۶ محله شهر تبریز نیاز به کتابخانه دیده می‌شود که عمده مشکل، عدم وجود کتابخانه در شهرک‌ها و محل‌های جدید التاسیس مانند مرزداران، نصر، نیاوران و … است. وی ادامه داد: در صورت اهدای زمین توسط شهرداری یا با جذب خیر یا با استفاده از طرح‌های بازآفرینی شهری امکان ساخت کتابخانه در این مناطق وجود دارد.

ضرورت توسعه و تعریف خدمات جدید در کتابخانه های مرکزی کلانشهرها

وی کلید کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرهای بزرگ را توسعه فرهنگی عنوان کرده و افزود: سیاست نهاد کتابخانه های عمومی در شهرهای بزرگ که پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی دارند ایجاد کتابخانه های سیار است. بابایی گفت: در صورت واگذاری اتوبوس یا مینی بوس توسط شهرداری تبریز، این اداره کل آمادگی دارد داخل خودرو را به صورت کتابخانه ای تجهیز نماید که در ارائه خدمات و برنامه‌های کتابخانه ای و فرهنگی در محلات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به طرح‌های «کودک کتابخوان» و «نوجوان کتابخوان» که اولین بار در کشور توسط کتابخانه های عمومی استان برگزار می‌شود گفت: در طرح کودک کتابخوان به هرکودکی که در سن ۶ سالگی برای تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه می‌کند کارت دعوتی برای عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی محل سکونت با امضای مسئول کتابخانه اهدا می‌شود.

بابایی افزود: در طرح «نوجوان کتابخوان» نیز کتابداران کتابخانه‌های عمومی به مدرسه همجوار برای معرفی کتاب، آشنایی دانش آموزان با کتابخانه، برگزاری مسابقات کتابخوانی و قصه گویی اعزام می‌شوند و در مدارس، دانش آموزانی به عنوان کتاب یار انتخاب می‌شوند تا در ترویج کتابخوانی همراه کتابدار کتابخانه عمومی باشند.

وی تجهیز صد درصدی کتابخانه های عمومی کلانشهر تبریز به اینترنت پر سرعت را یکی دیگر از اقدامات ثمربخش برای جذب جوانان و پژوهشگران به کتابخانه های عمومی عنوان کرده گفت: راه اندازی میز مرجع مجازی، ارائه مشاوره خواندن، طرح ارسال کتاب به درب منازل و از کتابدار بپرس از فعالیت‌های دیگر کتابخانه های عمومی در بروز سازی خدمات و ایجاد جذابیت در میان مردم است.

ضرورت توسعه و تعریف خدمات جدید در کتابخانه های مرکزی کلانشهرها

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز و یعقوب هوشیار شهردار تبریز ضمن تقدیر از عملکرد کتابخانه های عمومی، پیشرفت حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی در یک سال گذشته در سطح شهر تبریز و استان را بسیار محسوس دانسته و حمایت کامل شورا و شهرداری از اقدامات این نهاد در ترویج کتابخوانی را اعلام کردند.

در ادامه جلسه همچنین اعضای شورای اسلامی تبریز به بیان نکته نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. ایجاد باغ کتاب با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و شهرداری تبریز، ایجاد کتابخانه عمومی ویژه معلولین، ایجاد بخش ویژه مدیریت شهری، معماری و شهرسازی در یکی از کتابخانه های عمومی شهر تبریز، توجه به عدالت در توزیع سرانه فیزیکی فرهنگی در شهر، همکاری متقابل آموزشی، فرهنگی و نرم افزاری میان سالن‌های مطالعه و کتابخانه های شهرداری با کتابخانه های عمومی، ادامه همکاری در برگزاری برنامه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و توسعه المان‌های شهری با موضوع کتاب و کتابخوانی از جمله مسائل مطرح شده توسط اعضای شورای شهر تبریز بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279406

مهمترین اخبار ایران و جهان: