نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 07:16

سدِِ بانک‌ها در حرکت ساخت‌وسازهای طرح نهضت ملی مسکنِ خراسان‌شمالی

دولت سیزدهم پس از روی کار آمدنش طرح نهضت ملی مسکن را برای حل مشکلات این حوزه اجرایی کرد، در خراسان‌شمالی نیز ساخت سالانه ۱۲ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شد و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت، اما اکنون سدی به نام بانک، حرکت این حوزه را کند کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در سطح جامعه کمبود مسکن و به طبع آن گرانی آن است، گلایه‌ای به حق که نیازمند برنامه‌ریزی در سال‌های متمادی برای آن احساس می‌شد؛ اما متأسفانه نبود برنامه‌ای مدون برای ساخت مسکن در دولت قبل و تعطیلی ۸ ساله این بخش در کشور باعث رشد روز افزون تقاضا در این حوزه و ایجاد کمبودها و گرانی‌های افسارگسیخته در حوزه مسکن شد.

مسکن از جمله نیازهای اولیه و اصلی یک خانواده است که تأمین آن تا حدی به خود انسان و تا حد زیادی به دولت وابسته است. دولت‌ها در دوران مختلف هر کدام طرحی ارائه کرده و به فکر خانه دار کردن مردم بوده‌اند.

دولت سیزدهم پس از روی کار آمدنش برنامه‌ای برای ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور را ارائه داد، در خراسان شمالی نیز مانند سایر نقاط کشور پس از بررسی این موضوع توسط کارشناسان، نیازسنجی در خصوص تعداد مسکن موردنیاز در استان انجام شد.

ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی طی چهار سال (سالانه ۱۲ هزار واحد مسکونی) در استان، نیازسنجی و برآورد شد و در دستور کار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار گرفت.  

برای رسیدن به این هدف نیاز بود بنیاد مسکن، بانک‌ها، مسکن و شهرسازی و استانداری خراسان شمالی گرد میزی آیند تا برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای رسیدن به ساخت ۱۲ هزار مسکن در هر سال برای خراسان شمالی انجام شود.

ثبت نام از متقاضیان آغاز شد!

پس از اینکه آغاز ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان نیز انجام و واجدان شرایط تأیید شدند، به طور رسمی اجرای این طرح در استان در سال ۱۴۰۱ کلید خورد تا ساخت واحدهای مسکن ملی توسط انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت و خود مالکان از محل تسهیلات تعریف شده توسط بانک‌های عامل آغاز شود.

در همین راستا، علاوه بر اینکه عقد قرارداد با انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت همچنین خود مالکان واجد شرایط نیز به بانک‌ها معرفی شدند تا انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت و خود مالکان مشمول دریافت سهمیه تسهیلات مسکن ملی استان شوند.

هرچند که بیش یک سال از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد و در استان انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت همچنین خود مالکان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی توسط بانک‌های عامل پذیرش شدند، بااین‌وجود، روند پرداخت تسهیلات مسکن ملی و پیشرفت فیزیکی ساخت‌وسازها مبتنی بر برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و این گلایه‌ای است که صدای ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، انبوه‌سازان و خودمالکان را در خراسان شمالی درآورده است.

رتبه استان از سوم به دهم تنزل کرد

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در همین خصوص اظهار کرد: با اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی، استان خراسان شمالی از جمله استان‌های پیشتاز کشور در زمینه آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح بود که در همین راستا، استان در جایگاه سوم کشور قرار گرفت.

قاسمی گفت: بااین‌وجود، بر اساس آخرین رتبه‌بندی اعلام شده از سوی دولت، رتبه خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی به جایگاه دهم کشوری تنزل کرده است!

بانک‌ها عامل کندی سرعت ساخت‌وساز

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: مبتنی بر ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلف شده‌اند که حداقل ۲۰ درصد از منابع داخلی خود را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی بپردازند.

قاسمی اعلام کرد: در همین زمینه، در خراسان شمالی به‌غیراز بانک‌های مسکن و ملت مابقی بانک‌های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات به طرح جهش تولید مسکن عملکرد قابل‌قبولی نداشته‌اند.

وی افزود: بانک‌های عامل می‌گویند که تسهیلات برای پرداخت نداریم و این در حالی است که در استان، پروژه‌های مسکن ملی بسیاری منتظر دریافت تسهیلات هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: طی سال ۱۴۰۱ بابت ساخت هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ملی در استان میان اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن با انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت مسکن قرارداد منعقد شد و آنان بابت دریافت تسهیلات مسکن ملی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

منتظر رتبه پایین‌تر برای خراسان شمالی باشیم

وی تصریح کرد: بااین‌وجود، بانک مسکن به علت به‌پایان‌رسیدن سهمیه تسهیلاتی خود در سال ۱۴۰۱ دیگر نمی‌تواند تسهیلات مسکن ملی بپردازد همچنین سایر بانک‌ها نیز به هر علتی، قبول نمی‌کنند که تسهیلات بپردازند.

قاسمی افزود: در مقابل انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت مسکن همچنین خودمالکان نیز می‌گویند هیچ‌یک از بانک‌ها تسهیلات مسکن ملی را نمی‌پردازند و وضعیت ساخت‌وساز آنها مشخص نیست.

وی اذعان کرد: با این وضعیت یاد شده، خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی به رتبه سی‌ام کشوری تنزل خواهد کرد.

وضعیت ناخوشایند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

هادی زارعی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی نیز عنوان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان دو هزار متقاضی واجد شرایط ثبت‌نام کرده‌اند که تا به کنون فقط برای ساخت ۶۰ واحد مسکن ملی با بانک مسکن استان قرارداد منعقد شده است.

زارعی خواستار شد: سایر بانک‌های عامل در اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، مابقی تقاضاها را پذیرش و قرارداد منعقد کنند.

بانک‌ها به دنبال تأمین منابع مالی باشند

مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص برگزاری مستمر جلسات شورای مسکن اظهار کرد: باتوجه‌به اولویت دولت در اجرای مصوبات سفر و نهضت جهش تولید مسکن همه ابعاد اجرایی‌شدن مصوبات باید مورد ارزیابی قرار گیرد چرا که مدیران بانک‌ها و مدیران اجرایی استان‌ها بر اساس اقدامات انجام شده با اولویت این دو حوزه ارزیابی می‌شوند.

در جلسه شورای مسکن که به‌صورت اختصاصی به روند تسهیلات مسکن بانک‌های استان پرداخته شد مهدی رشیدی عنوان کرد: بانک‌ها به دنبال تأمین منابع جهت پرداخت تسهیلات جهش نهضت ملی مسکن باشند.

معاون عمرانی استاندار خراسان‌شمالی افزود: انجام اقدامات در حوزه مسکن تعارف‌بردار نبوده و بانک‌ها موظف به تسریع در انجام وظایف محوله طبق سهمیه ابلاغی بانک مرکزی بر مبنای قانون هستند.

وضعیت ساخت‌وساز مسکن روستایی قابل‌قبول نیست

رشیدی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در حوزه مسکن روستایی بیان کرد: عملکرد بانک‌ها در حوزه تسهیلات مسکن شهری نیز باید سرعت بگیرد و میزان پرداخت تسهیلات مسکن فعلی قابل‌قبول نیست.

وی ادامه داد: باتوجه‌به دستور رئیس‌جمهور باید جهادی به مسائل مسکن پرداخته تا اقدام مؤثر صورت پذیرد.

 

رشیدی در ادامه دستور شناسایی آسیب‌های موجود در فرایند دریافت تسهیلات را جهت تسهیل در روند آن به اداره کل راه و شهرسازی صادر کرد تا اقدامات لازم نسبت به رفع آن صورت پذیرد.

سد بانک‌ها عامل کندی سرعت حرکت ساخت‌وساز مسکن

بالابودن نسبت مصارف به منابع جمله‌ای است که دائماً از زبان بانکی‌ها شنیده می‌شود، جمله‌ای که شاید اشتباه نباشد اما نبود عزمی جدی میان مدیران بانکی و استانداری برای رفع آن مشکلی است که گریبان استان را در حوزه نه‌تنها مسکن بلکه سایر حوزه‌ها مانند وام‌های فرزندآوری و ازدواج را نیز گرفته است.

مشکلات مردم خراسان‌شمالی در طرح نهضت ملی مسکن کم نیست، اما حل‌نشدنی هم نیست. به‌عنوان‌مثال مردم در چند شهر استان با کمبود زمین مواجه شدند که پس از کش‌وقوس‌های فراوان الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرها، تصویب شد. اگر مشکل تأمین زمین حل شده باشد، پس چه چیزی باعث عقب‌افتادگی استان در ساخت مسکن شده است؟

در بررسی‌هایی که انجام شده بسیاری از مشکلات حوزه مسکن با هم‌افزایی حل شده اما تنها مشکلی که مانند گرهی کور مانع حرکت ساخت و ساز در استان شده، حوزه تسهیلات بانکی است.

قطعاً باتوجه‌به دستور رئیس‌جمهور برای ورود جهادی به موضوع نهضت ملی، مسئولین استانی نیز باید به این حوزه نگاهی جهادی کنند و بانکی که خیر و سودش به مردم استان نمی‌رسد نباید دلیلی برای فعالیت در استان نیز برای آن پیدا کرد!

حذف پرداخت وام‌های غیرضروری، ایجاد خط اعتباری ویژه برای استان‌ محروم خراسان‌شمالی، پای کار آوردن بانک‌های خصوصی استان و امثال این راهکارها باید با جدیت توسط مدیران بانکی و دولتی در دستور کار قرار گیرد تا خراسان‌شمالی بیش از این در این حوزه عقب نماند.  

 پایان پیام/آ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1336706

مهمترین اخبار ایران و جهان: