نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 18:33

آموزش و پیشگیری تنها را مقابله با گسترش مصرف مواد مخدر است

کرمانشاه- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه با اشاره به آثار زیان بار اعتیاد در جامعه، گفت: آموزش و پیشگیری تنها را مقابله با گسترش مصرف مواد مخدر است.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان گل آوری ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ملی مبارزه با مواد مخدر در سالن جلسات این اداره تشکیل شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این مسئله در کشور از ۳۰ خرداد ماه تا پنجم تیر ماه هفته مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده و برنامه‌های ویژه‌ای در این راستا و پیگیری‌ها برای آن تدارک دیده شده است.

وی افزود: مصرف مواد مخدر یکی از چالش‌های امروز جامعه است که بیش از ۲۰۰ کشور در دنیا را به خود مشغول کرده است و به یک معضل فرا ملی و جهانی تبدیل شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون کنوانسیون بیت المللی مواد مخدر برای پیشگیری فعال است، تصریح کرد: با وجود موقعیت جغرافیایی ایران و همجواری با برخی از کشورهای همسایه که در حوزه تولید مواد مخدر فعالیت می‌کنند نیازمند تلاش و جدیت بیشتری در امر پیشگیری داریم.

گل آوری ادامه داد: استان‌های مرزی کشور در همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان مسیری برای تردد و عبور این مواد و انتقال به سایر کشورها و در واقعاً این کشورهای تولید کننده ایران را شاهراهی برای رسیدن به سایر کشورها می‌بینند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه کشفیات عملکرد مطلوبی در کشور انجام گرفته، عنوان کرد: بیش از ۸۵ درصد کشفیات مواد مخدر در دنیا مربوط به کشور ایران بوده که در سال گذشته معادل یک هزار و ۹۴ تن مواد مخدر کشف شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه خاطر نشان کرد: در پی عملیات‌های کشف باندهای قاچاق و انتقال مواد مخدر تاکنون سه هزار و ۸۵۳ شهید از حوزه نیروی انتظامی به کشور تقدیم شده است.

گل آوری تاکید کرد: آنچه که امروز در اکثر جوامع به عنوان معضل یادآوری می‌شود معضل اعتیاد و مواد مخدر بوده که به دلیل سود بالای تجاری عاملی برای افزایش تبادلات و توزیع و عرضه مواد مخدر شده که در کشور ما نیز با وجود سود بالای فروش و عرضه مواد باید به دنبال پیشگیری و کاهش تقاضا در حوزه مصرف مواد باشیم.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان در هر شرایط و به هر نحوی که است برای کسب سود خود توزیع مواد مخدر را خواهند داشت، یادآور شد: با این حال استان کرمانشاه در رتبه میانی تعداد مصرف کنندگان قرار گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه مطرح کرد: علت اصلی معتادین متجاهر در استان کرمانشاه مواد ناخالصی است که طی فرایندی از تولید تا به مصرف دچار دستکاری شده و تنها با ۳۰ درصد خالصی مورد استفاده معتادین قرار می‌گیرد.

گل آوری در ادامه به شعار هفته مبارزه با مواد مخدر که در سال جاری با عنوان «همه با هم، نه به اعتیاد، یاری‌گر هم باشیم» انتخاب شده، گفت: پیشگیری از اعتیاد مهمترین هدف ما در تحقق این شعار و راستای کارهای انجام شده است‌.

وی به برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: نشست تخصصی «مراقبت بعد از خروج و اشتغالزایی بهبود یافتگان»، همایش و تقدیر از فعالین مبارزه با حوزه مواد مخدر، میثاق با ولایت، مبارزه هوشمند، دانش بنیان و تلاش جهادی و مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، معنویت، ورزش و پیشگیری از اعتیاد از اصلی‌ترین برنامه‌های این هفته است تا در جهت تقویت پیشگیری گام برداشته شود.

گل آوری در پایان تاکید کرد: نشست نهایی و اصلی هفته مبارزه با مواد مخدر در ۳۱ خرداد با حضور رؤسای کمیته‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد و جمعی از سمن‌ها و خیرین برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296306

مهمترین اخبار ایران و جهان: