نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 11:00

لاوروف: اوکراین با تعلل در مذاکرات، توافق را دشوارتر می‌کند

وزیر خارجه روسیه هشدار داد هرچه کی‌یف مذاکرات با مسکو را بر اساس فرمان زلنسکی بیشتر به تاخیر بیندازد، رسیدن به توافق دشوارتر خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت هرچه کی‌یف مذاکرات با مسکو را بیشتر به تاخیر بیندازد، رسیدن به توافق دشوارتر خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، لاوروف در شبکه روسیه ۱ اظهار داشت: رئیس‌جمهور ولادیمر پوتین بارها گفته ما از مذاکره کنار نمی‌کشیم، اما آن‌هایی [در اوکراین] که مذاکرات را کنار می‌گذارند باید بدانند که هرچه بیشتر به تاخیر بیندازند، بعداً رسیدن به توافق دشوارتر خواهد شد. 

وی افزود: این موضع رسمی ماست. یکبار دیکر می‌گویم، با توجه به ممنوعیت مذاکرات که زلنسکی امضا کرده، این موضع نباید سوال‌برانگیز باشد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش تصریح کرد اولین اقدام برای گفت‌وگوها بین روسیه و اوکراین باید لغو فرمان زلنسکی در منع مذاکره با مسکو باشد. 

او در ادامه سخنانش در حاشیه مجمع اقتصادی شرق در پاسخ به اظهارنظر درباره اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود اگر مذاکرات روسیه و اوکراین آغاز شود، ایالات متحده به آن‌ها می‌پیوندد، این اظهارات را عجیب خواند و افزود: دستکم یک سال پیش یا حتی زودتر، درست به یاد ندارم، زلنسکی فرمانی را امضا کرد که هر مذاکراتی را با دولت ولادیمیر پوتین ممنوع می‌کند. همه دنیا این را می‌دانند. و اگر آنهایی که این رژیم (کی‌یف) را اداره می‌کنند تصمیم گرفته‌اند که اوکراینی‌ها باید برای مذاکره آماده باشند، آن وقت شاید اولین گام باید خواست یا دستور لغو این فرمان باشد که باز هم تکرار می‌کنم مذاکرات را ممنوع می‌کند. 

طبق گزارش‌ها، به‌رغم اصرار دولت اوکراین مبنی بر این که می‌تواند همه مناطق از دست رفته را با زور پس بگیرد، واشنگتن به طور فزاینده‌ای در این خصوص تردید دارد. یک مقام آمریکایی اخیراً در گفت‌وگو با «پولیتیکو» اذعان کرد: ممکن است پنجره فشار برای گفت‌وگوهای زودتر را از دست داده باشیم. 

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ماه نوامبر در نیویورک گفته بود پیروزی نظامی برای اوکراین احتمالاً دست یافتنی نخواهد بود و کی‌یف می‌تواند از توقف زمستانی نبرد برای ورود به مذاکرات با مسکو و جلوگیری از ضرر بیشتر استفاده کند.

علی‌رغم سیلی از تجهیزات پیشرفته که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده، این کشور نتوانسته موفقیت‌ چشمگیری در مقابل روسیه در ضدحملات به دست آورد و متحمل تلفات و خسارات سنگین شده است. اخیراً «سیمور هرش» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی به نقل از یک مقام اطلاعاتی گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور اطلاع داده ضدحمله جاری اوکراین کارساز نیست و بعید است باعث شکست روسیه شود.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1497994

مهمترین اخبار ایران و جهان: