نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 19:36

جیمز کلورلی: منزوی کردن پکن اشتباهی بزرگ است

وزیر خارجه انگلیس امروز در سفر به پکن اذعان کرد: منزوی کردن چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان اشتباهی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، «جیمز کلورلی» (James Cleverly) وزیر خارجه انگلیس امروز چهارشنبه در سفر به پکن اذعان کرد که «منزوی کردن دومین اقتصاد بزرگ جهان اشتباهی بزرگ است»؛ این در حالیست که برخی از قانونگذاران محافظه‌ کار در این کشور از دیدار مذکور انتقاد کردند و آن را نشان‌ دهنده ضعف لندن دانستند.

وزیر خارجه انگلیس در این باره ادامه داد: ما در موضوعاتی که با چین اختلافات اساسی داریم، کاملا شفاف هستیم و آنها را در دیدارهای دوجانبه مطرح می‌ کنیم؛ اما به اعتقاد من باید به دلیل مسائلی که ما را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، رابطه عملی و علمی با چین داشته باشیم.

از سوی دیگر، «هان ژنگ» (Han Zheng) معاون رئیس‌ جمهور چین در دیدار با «جیمز کلورلی» گفت که پکن امیدوار است دو کشور بتوانند به پیشرفت‌ های جدیدی در روابط فیمابین دست یابند.

وزیر خارجه انگلیس قرار بود اواخر ماه جولای (ماه پیش) به چین سفر کند، اما این سفر هرگز محقق نشد؛ زیرا وزیر خارجه چین به شکل غیرمنتظره‌ ای تغییر کرد.

سوم مرداد نمایندگان پارلمان چین «وانگ یی» رئیس کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب حاکم چین را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب کرد. این انتصاب پس از غیبت چند هفته ای «چین گانگ» که هنوز علت آن اعلام نشده، صورت گرفت.

وانگ یی پیش از این نیز از سال ۲۰۱۳ به مدت ۹ سال منصب وزارت خارجه چین را در اختیار داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1477694

مهمترین اخبار ایران و جهان: