نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 01:11

فارس من| از کاهش ساختمان‌های ناایمن تا پلمب املاکی‌های متخلف

معاون عمرانی فرمانداری تهران به دغدغه‌های شهروندان و مخاطبان خبرگزاری فارس در خصوص سرویس مدارس، ساختمان‌های فرسوده و ناایمن، خانه‌های ۲۵ متری و ...پاسخ گفت.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب انصاری: ساختمان‌های ناایمن، بافت فرسوده، منازل پلاک قرمز، مشاور املاک‌های غیرمجاز، خانه‌های ۲۵ متری، ترافیک پایتخت و سرویس مدارس از جمله دغدغه‌های شهروندان و مخاطبان خبرگزاری فارس بود که در قالب پویش‌های متعددی در سامانه فارس من مطرح شده و پیگیری‌شان را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

مواردی که ما آنها را با «سعید بشیری» معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران مطرح کردیم و در گفت‌وگویی یک ساعته سعی کردیم پاسخ مناسبی به دغدغه شهروندان داشته باشیم؛ بخوانید: 

* پایش ساختمان‌های ناایمن در قالب تیم عملیاتی و بر اساس یک برنامه زمانی مشخص انجام می‌شود

** ساختمان‌های ناایمن یکی از معضلات شهر تهران است؛ به خصوص اینکه تعدادی از مالکان آنها به اخطارها هم توجهی ندارند.حال با توجه به آنکه لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شده است، بفرمائید برنامه فرمانداری تهران در این زمینه چیست؟

برنامه ساختمان‌های ناایمن به‌طور خاص پیگیری می‌شود؛ بدین ترتیب که یک گروه مشخص طبق یک برنامه زمانی از پیش تعیین‌شده در مناطق ۲۲گانه شهر تهران ساختمان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد پایش قرار می‌دهند.

به لحاظ قانون جدید مدیریت بحران در خصوص ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه ارزیابی از لحاظ ایمنی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین مجموعه‌های دولتی و شهرداری با سازمان نظام مهندسی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شده و گروه‌های مشخصی در قالب یک تیم عملیاتی در عرصه‌های مختلف مناطق حضور یافته و ساختمان‌های ناایمن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایش و اولویت‌بندی می‌کنند.

در نهایت خروجی گزارش‌ها به دادستانی و سازمان مدیریت ارجاع شده که برخاسته از یک نظر جمعی است.

* پایش ساختمان‌ها هم از لحاظ مؤلفه‌های سازه است؛ هم تأسیسات و اطفاء حریق

باید گفت پایش این ساختمان‌ها هم مولفه‌های سازه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدنظر قرار می‌دهد و هم تأسیسات و اطفاء حریق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در صورتی که قبلاً آمار مربوط به مواردی همچون آتش‌نشانی و اطفاء حریق و مؤلفه‌های خاصی از جمله دسترسی‌ها بود، اما با رویکرد جدید، سازه و مسائل خاص از لحاظ الکتریکی و الکترونیکی هم بررسی شده و نهایتا آمار و لیست ساختمان‌های ناایمن منتشر می‌شود.

* آمار ساختمان‌های ناایمن کاهش یافته است

در ماه‌های اخیر ما در یک سری از بخش‌ها با ارتقاء ایمنی مواجه شدیم؛ چراکه بعد از حضور تیم‌های عملیاتی و بررسی ساختمان‌ها، در ادامه این اماکن از سوی مالکان ارتقاء ایمنی داشتند و به همین علت آمار ساختمان‌های ناایمن کاهش یافت.

 علی ایحال بر همین اساس خروجی کار و جمع‌بندی در سامانه پیشگیری و مدیریت بحران با مسؤولیت خاص مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام می‌شود و فرمانداری همیشه نقش هماهنگ‌کننده جلسه ستادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و کار عملیاتی برعهده مدیریت بحران شهرداری تهران است.

* در گذشته متولی ارزیابی ساختمان‌های ناایمن نداشتیم

واقعیت این است که در گذشته ما متولی ارزیابی ساختمان‌های ناایمن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشتیم. قبلاً مجموعه آتش‌نشانی و راه و شهرسازی در این زمینه ورود داشتند، اما خوشبختانه موضوع ساختمان‌های ناایمن در حال حاضر با مسؤولیت خاص مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در حال انجام است و دادستانی هم در این زمینه همراهی می‌کند.

* پیگیری بافت فرسوده در ستاد بازآفرینی است/ هر هفته یک منطقه مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد

** بافت فرسوده و بازآفرینی آن یکی دیگر از مباحث مهم مطرح شده در شهر تهران است. فرمانداری و شهرداری چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند؟ آیا عملکرد ستاد بازآفرینی مؤثر بوده است؟

در خصوص بافت فرسوده غالبا این موارد در ستاد بازآفرینی مطرح می‌شود. البته در مجموعه شهری؛ چراکه در مجموعه روستایی در خصوص بافت فرسوده بنیاد مسکن مسؤولیت داشته و اقدام می‌کند.

در شهر تهران ستاد بازآفرینی به صورت هفتگی در مناطق تهران جلسه برگزار می‌کند؛ هر جلسه نیز با حضور معاون عمرانی فرمانداری تهران، مدیرعامل نوسازی شهرداری تهران و شهردار همان منطقه برگزار شده و باید گفت هر هفته نیز یک منطقه خاص برای بررسی مشخص و تعیین می‌شود.

* در ستاد بازآفرینی، احیای بافت فرسوده و ناکارآمد در دستور کار است

باید گفت در ستاد بازآفرینی، طرح‌های بازآفرینی محلات تهران احیاء می‌شود؛ در واقع احیای بافت فرسوده و ناکارآمد در دستورکار است که در حال حاضر این موارد در ستاد بازآفرینی مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۱ فعال‌تر است.

روند در ستاد بازآفرینی به این گونه است که وقتی طرحی نوشته می‌شود سازوکار برای احیای آن فراهم شده و در قالب این طرح برای تولید مسکن اقدام می‌شود.

* از منازل پلاک قرمز شوش و هرندی چه خبر؟

**در مناطق شوش و هرندی با ساختمان‌ها و منازل فرسوده‌ای مواجه هستیم که به پاتوقی  برای عرضه و فروش مواد توسط خرده فروشان مواد مخدر و محلی برای استعمال مواد توسط معتادان متجاهر تبدیل شده است؛ منازل پلاک قرمزی که همواره پلیس از وجود آنها گلایه‌مند است و هر ازچندگاهی در عملیات‌ها در آنها را پلمب کرده و آب و برق‌شان قطع می‌شود اما در ادامه و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره مالکان آنها اقدام به رفع پلمب این منازل کرده و دوباره فعالیت مجرمانه خود را ادامه می دهند.بفرمائید فرمانداری تهران در راستای کاهش آسیب‌پذیری حاصل از وجود این دسته از منازل چه راهکاری داشته و چه اقدامی انجام داده است؟

طرحی که در این زمینه داده شده یک بازنگری در طرح تفصیلی و جامع تهران است که اجرای آن ضرورت دارد. در خصوص هرندی ما پیشنهاد‌اتی داده و چندین جلسه هم در فرمانداری و هم در معاونت سیاسی انتظامی فرمانداری برگزار شده است؛ نگاه به حل این مساله یک نگاه کالبدی است. ما اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی برطرف شود، باید در راستای اصلاح مولفه‌های کالبدی هم اقدام کنیم.

در خصوص آن فضا و ساختمان‌ها باید مجددا طرح نوشت و معابر و ساختمان‌ها بازطراحی شود؛ چراکه نگاه ما این است که اگر کالبد را‌‌ اصلاح کنیم، اجتماع هم اصلاح می‌شود و از فضای ناامنی به فضای امن تبدیل می‌شود. در شوش و هرندی هم در خیابان کشی، هم در ساختمان‌ها و هم در فضای سبز اصلاحاتی باید انجام شود که در این زمینه جلساتی برگزار شده و پیشنهاد‌اتی هم ارائه شده است.

 یکی از پیشنهاد‌ات این بود که یکی از ساختمان‌های ستادی ارگان‌های متولی به این منطقه منتقل شود که خود به خود به لحاظ وجود آن ساختمان و فضای خاص از وضع ناامنی موجود می‌کاهد؛ البته این یکی از پیشنهاد‌ات بود.

* طرح اصلاح فضای کالبدی هرندی را به شهرداری داده‌ایم/ باید شورای عالی شهرسازی مجوز بدهد

ما طرح اصلاح فضای کالبدی محله هرندی را‌‌ به شهرداری تهران ارسال کردیم؛ شهرداری هم نگاه مثبتی داشت، اما منتظر و پیگیر هستیم چراکه باید شورای عالی شهرسازی مجوز صادر کند.

* مشاور املاکی‌‌های متخلف پلمب شدند 

** مشاوران املاک هرازگاهی به خصوص در فصل تابستان که موضوع جابجایی و نقل و انتقال مستأجران داغ است، اقدام به فضاسازی و تغییر در قیمت‌ها می‌کنند. فرمانداری تهران در راستای تثبیت قیمت منازل چه اقداماتی انجام داده است؟

در خصوص مشاور املاک‌ها در یک سری از مناطق تعدادی از مشاوران املاک در افزایش نرخ تمام‌شده مسکن نقش داشتند، به خصوص در برخی مناطق مثل جنوب تهران، در مرتضی گرد، شهرک رسالت، صالح آباد و....

مسأله اصلی این بود که این دسته از مشاوران املاک در این حوزه‌ها کارهای خلاف قانونی انجام داده و باعث افزایش قیمت شده بودند و نرخ بهای تمام‌شده مسکن را‌‌ بالاتر از واقعیت مطرح می‌کردند که در قالب برخورد با فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک و همچنین املاکی‌های فاقد مجوز اتحادیه  یک قرارگاه عملیاتی در فرمانداری تهران با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، تعزیرات، پلیس اماکن و اتحادیه تشکیل شد که نسبت به پلمب مشاوران املاکی که در این حوزه کارهای خلاف انجام می‌دادند اقدام کردند. در واقع هدف از اجرای این طرح این بود که نرخ بهای تمام شده مسکن را‌‌ به واقعیت نزدیک کنیم. در این خصوص حتی یک سری از این مشاوران املاک پلمب شده از اتحادیه هم مجوز نداشتند، اما با فعالیت خود در افزایش نرخ تمام‌شده مسکن نقش داشتند که با این اقدام خوشبختانه وضعیت کنترل شد.

* داستان خانه‌های ۲۵متری تمام شد/مجوز صادر نمی‌شود

** «خانه‌های ۲۵ متری» چند وقتی است که به تیتر اخبار تبدیل شده که از یکسو نگرانی شهروندان را‌‌ در پی داشته و از سوی دیگر این موضوع را‌‌ مطرح می‌کند که سیاست دولت و مجموعه های دولتی دخیل در موضوع مسکن  در این زمینه چیست؛ فرمانداری تهران درباره منازل ۲۵ متری چه دیدگاه و سیاستی دارد؟

به موضوع مسکن ۲۵ متری قبلاً هم اشاره شده بود، در حالیکه این موضوع در یک بخش خصوصی و یک اتحادیه مطرح شده است.

ابتدا باید این مساله را‌‌ برای مردم مشخص و اعلام کرد که رویکرد دولت مبتنی بر طرح فرادست که طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است، انجام می‌شود که بر مبنای کارشناسی برای هر نفر یک سرانه تعیین شده است؛ بر اساس سرانه، رویکرد ما در ستاد بازآفرینی در محلات مشخص و تأکید شده که در طرح‌ها و پروژه‌های تولید مسکن میانگین متراژ ساختمان‌ها ۷۵ و ۸۰ متر است.

ما در پروژه ها چیزی کمتر از این نداریم؛ چراکه ضابطه ما در طرح جامع بر اساس سرانه هر نفر ۱۷.۵ متر است و  حتی اگر بخواهیم بر اساس همین سرانه هم در نظر بگیریم برای یک زن و شوهر باید ۳۵ متر در نظر گرفت که باید گفت این مسکن ۲۵ متری به هیچ عنوان تناسب اجرایی از نظر دولت نداشته و ندارد.

از لحاظ ضوابط شهرسازی نیز اگر بخواهیم میانگین متراژ مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حداقل برای یک خانواده ۳ نفره در نظر بگیریم می‌شود ۵۲-۵۳ مترمربع، در صورتی که سیاست‌گذاری در طرح تولید مسکن ۷۵ تا ۸۰ مترمربع است؛ چراکه در مساله تولید مسکن جایگاه خانواده در نظر گرفته می‌شود،‌ با نگاه کرامت به خانواده و باید به مردم این اطمینان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد که این حرف‌ها و حدیث‌ها در خصوص مسکن ۲۵ متری با جایگاه خانواده و کرامت آن در کشور ما تناسبی نداشته و اجرایی نمی‌شود.

طرح مسکن ۲۵ متری همان‌طور که گفتم از طریق یک بخش خصوصی بوده و ایده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرده‌اند، اگر قرار باشد چنین ایده‌ای به عنوان مسکن مطرح شود باید پروانه ساخت بگیرد تا قابلیت اجرا داشته باشد و وقتی از طرف دولت هیچ مجوزی بر این متراژ صادر نمی‌شود، پس نباید نگرانی در این زمینه هم وجود داشته باشد.

* ترافیک مهرماه در رصد کمیته استقبال از مهر

**در مهرماه هستیم، هر ساله با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاهی در مهرماه با افزایش ۲۰ تا ۳۰​ درصدی ترافیک در تهران مواجه هستیم، به عنوان معاون عمرانی فرمانداری تهران بفرمایید که فرمانداری در بحث بازگشایی مدارس در خصوص معضل ترافیک چه برنامه‌ای داشته و همچنین در خصوص مسائل عمرانی و ایمن‌سازی مدارس و اماکن آموزشی چه اقداماتی انجام داده است؟

در مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، کمیته استقبال از مهر تشکیل شده که این کمیته در تمام مسائل از جمله ایمن‌سازی پیرامونی، رنگ‌آمیزی و آماده‌سازی مدارس و همچنین بحث مهم ترافیک مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری و دنبال می‌کند.

در بحث ترافیک که همیشه مطرح بوده است بر اساس آیین‌نامه‌ای که اخیراً به امضای وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش رسیده است، شورای ترافیک تشکیل شده و طبق هماهنگی در خصوص وضعیت ترافیکی معابر تهران با مجموعه‌ شهرداری، مجموعه کنترل ترافیک پلیس راهور و فرمانده انتظامی تهران بزرگ جلساتی برگزار شده که وضعیت ترافیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد رصد، بررسی، کنترل و پایش قرار می‌دهد. حتی در خصوص بحث سرویس مدارس نیز بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

*‌‌ سرویس مدارس در قالب سامانه سپند مطرح است

**سرویس مدارس همواره موضوع مورد دغدغه خانواده‌هاست. در این خصوص فرمانداری چه تمهیداتی اندیشیده است؟

در بحث سرویس مدارس که در قالب سامانه سپند یعنی سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی مطرح می‌شود، مجموعه شهرداری و تاکسیرانی با آموزش و پرورش با پیمانکار به این مساله ورود می‌کنند.

درباره سرویس مدارس هر شخصی نمی‌تواند عهده‌دار این موضوع شود. باید راننده سرویس ضوابط لازم از جمله عدم سوءپیشینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. آموزش‌های خاص را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بحث ایمنی دیده باشد و بعد از تأیید و گذراندن دوره برچسب سرویس مدارس به وی تحویل داده می‌شود.

* قیمت سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه است

** نرخ بالای سرویس مدارس مورد اعتراض خانواده‌هاست. در این باره اقدامی صورت نگرفته است؟

در راستای کاهش نرخ مصوب سرویس مدارس در هیات تطبیق شورای شهر با فرمانداری تهران جلساتی برگزار شده است، اما همانطور که می‌دانید نرخ سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر در برخی موارد با رانندگانی مواجه هستیم که عدد مازادی نسبت به نرخ تعیین شده می‌گیرند که باید گفت به خاطر این سودجویی با راننده یا پیمانکار مربوطه برخورد لازم صورت می‌گیرد.

* شکایت از راننده سرویس مدارس متخلف با مراجعه به شورای ترافیک 

**یک سؤال اینجا مطرح می‌شود؛ خانواده‌هایی که با این موارد مواجه شده‌اند که رانندگان سرویس عدد مازادی می‌گیرند چگونه باید شکایت کنند. اصلاً به کجا باید مراجعه کنند؟

طبق آیین نامه کارگروه ماده ۱۸ اعضای آموزش و پرورش، شهرداری تهران، پلیس راهور و انجمن اولیا و مربیان در زمینه سرویس مدارس متولی هستند.

در آیین نامه‌ای که در تاریخ ۱۴ شهریور امسال ابلاغ شده است؛ شورای ترافیک استان و شهرستان متولی و مرجع صدور و پروانه خود شهرداری‌ها هستند و بر همین اساس اعتراضات در شورای ترافیک رسیدگی و بررسی می‌شود.

* عمده شکایت از رانندگان سرویس مدارس برای گرفتن نرخ بالاتر از مبلغ تعیین شده بوده است

در دو سه سال اخیر البته سرویس مدارس به لحاظ وضعیت کرونا و تعطیلی‌ فیزیکی مدارس عملا عملیاتی و مطرح نبود، اما عمده شکایت ارقام بعضاً خارج از عرف و بالاتر از نرخ تعیین شده بود که در این زمینه با افراد سودجو و پیمانکاران مربوطه که خلاف نرخ تعیین شده اقدام می‌کردند، برخورد لازم صورت گرفت.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1529794

مهمترین اخبار ایران و جهان: