نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 13:02

۳۰ بنای تاریخی در لرستان مرمت شد

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از مرمت ۳۰ بنای تاریخی از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به‌منظور حفاظت از میراث تاریخی فرهنگی لرستان از ابتدای سال تاکنون ۳۰ بنای تاریخی استان مرمت شده است.

وی اظهار کرد: باتوجه‌به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، این اداره کل از ابتدای سال تاکنون نسبت به انجام بیش از ۳۰ فصل مرمت بر روی آثار تاریخی استان از جمله خانه، پل، کاروان‌سرا، حمام، بقعه‌های امامزادگان و بافت‌های تاریخی در سطح استان اقدام کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است، افزود: انتظار می‌رود باتوجه‌به ابلاغ اعتبار از محل‌های استانی و ملی، تا پایان سال بناهای مرمت شده به بیش از ۴۰ تا ۵۰ اثر برسد.

حسن‌پور، اضافه کرد: مرمت این آثار غالباً توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد، تصریح کرد: رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی، اضافه کرد: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بناهای تاریخی در محدوده بافت‌های تاریخی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن بوده که مبلغ آن برای استان‌ها به‌تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا بیش از ۲۰۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان است.

حسن‌پور، به استقبال سرمایه‌گذاران از واگذاری بناهای تاریخی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خانه‌های تاریخی «حمام گپ» خرم‌آباد و خانه «مصری» بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده که پس از مرمت کامل، با کاربری رستوران سنتی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: خانه‌های «کشفی» خرم‌آباد و «مغیث‌الاسلام» بروجرد نیز در حال مرمت توسط بخش خصوصی هستند و به‌زودی با کاربری هم‌شأن اثر به بهره‌برداری خواهند رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474994

مهمترین اخبار ایران و جهان: