نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 08:48

کاروانسرای باغ شیخ ساوه جهانی شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در چهل‌وپنجمین نشست کمیته یونسکو؛ کاروانسرای باغ شیخ در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مرزبان صبح امروز در جمع خبرنگاران تحقق این امر  را نتیجه تلاش ارزشمند وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور دانست و گفت: کاروانسرای باغ شیخ یا کاروانسرای عبدالغفار خان دومین اثر ثبت شده استان مرکزی در فهرست جهانی است و  ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان و شهرستان ساوه است و  امیدوارم کسب این توجه جهانی، بتواند مزیت‌های استان مرکزی را برجسته‌تر کند و مسیر توسعه پایدار این استان را پرشتاب کند.

 مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در ادامه افزود: کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار بعنوان یکی از کاملترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان، است.
 مرزبان ادامه داد: کاروانسرای عبدالغفارخان باغ شیخ با مساحتی در حدود ۴۸۰۰ متر مربع به لحاظ معماری در زمره کاروانسراهای چهار ایوانی اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می‌شود.
و ادامه داد: با ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ دستاوردهای فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر استان مرکزی برای نسل‌های آینده نگهداری می‌شود.
 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بطور قطع ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ در استان مرکزی علاوه بر معرفی بخشی از معماری ایرانی به جهان با شاخصه ها و عملکردهای خاص خود، زمینه های رونق گردشگری، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در شهرستان تاریخی ساوه با جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوع را فراهم می آورد.
 مرزبان افزود: کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره زندیه است که علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسید.
وی افزود: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را  بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.»
 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه این کاروانسرا در اوائل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است. افزود: توجه به پلان چهار ایوانی و بخصوص توجه به سرسرای ورودی با رسمی بندی پرکار و جانمایی دقیق فضاهای مورد نیاز، کاروانسرای باغ شیخ را بعنوان یکی از آخرین تجارب ساخت کاروانسرا در ایران معرفی می کند.
وی ادامه داد: همین شاخصه ها بعلاوه سلامت کالبدی بنا باعث شد تا اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری مالکین نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، نقشه های به روز بنا، گزارش های حفاظتی و مرمتی، باستان شناسی و کلیه اسناد مرتبط تاریخ و معماری بنا اقدام و برای ثبت در فهرست جهانی به سازمان یونسکو ارسال شد.
 مرزبان در ادامه افزود: در استان مرکزی تعداد 20 کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است. و از این تعداد تاکنون تعداد 11 کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 نشست یونسکو به منظور و بررسی ثبت پرونده های جدید در فهرست آثار جهانی در ریاض عربستان برگزار شد.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501906

مهمترین اخبار ایران و جهان: