نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 10:45

اهمیت حضور و غیاب دانشجویی در دانشگاه

حضور و غیاب دانشگاهی بخش مهمی از فرایند نظارت بر عملکرد دانشجویان و تامین امنیت در دانشگاه است.

حضور و غیاب در دانشگاه می تواند بر برنامه ریزی لازم برای تامین امکانات آموزشی ، غذا و… موثر باشد و انگیزه دانشجویان برای تلاش بیشتر و پیگیری مجدانه روند آموزشی را افزایش دهد. از این رو انتخاب بهترین شیوه برای حضور و غیاب دانشجویان همواره از دغدغه های اصلی مسئولان آموزشی دانشگاه است. در ادامه در جستجوی پاسخ به این سوال که بهترین شیوه برای حضور و غیاب دانشجویان چیست ؟ جدیدترین متدهای موجود برای کنترل تردد و ثبت حضور و غیاب در دانشگاه ها را مرور خواهیم کرد.

حضور و غیاب دانشجویان یا حضور غیاب دانشگاهی چه اهمیتی دارد ؟

هر ساله دولت برای تامین امکانات تحصیلی  دانشجویان هزینه های زیادی را پرداخت می کند، انتظار می رود در قبال مبالغ زیادی  که برای تامین امکانات دانشگاهی ، تامین غذا ، امکانات تفریحی و رفاهی دانشجویان و.‌‌..  هزینه می شود عملکرد دانشجویان درجهت ارتقا زیرساخت های علمی کشور بهینه شود. هر اندازه که تعداد دانشجویان اخراجی از دانشگاه ها به دلیل غیبت بیشتر باشد ضررهای بیشتری به دولت تحمیل می شود. از طرف دیگر حضور بموقع دانشجویان در کلاس های درس برای پیشرفت علمی آن ها و در نتیجه موفقیت علمی کشور اهمیت زیادی دارد. لذا  کنترل تردد دانشجویان به منظور عملکرد بهینه آن ها و همچنین برقراری نظم و امنیت ، ضرورت دارد. ثبت حضور و غیاب دانشجویان و کنترل تردد آن ها به روش های مختلفی از جمله با بهره مندی از نرم افزار حضور و غیاب دانشجویان امکان پذیر است که برخی از مهم ترین آن ها در ادامه معرفی می شوند.

ثبت تردد دانشجویان با اسکن QRCODE و اپلیکیشن موبایلی

یکی از جدید ترین و سریع ترین متدهای ثبت حضور و غیاب دانشجویان، استفاده از اپلیکیشن موبایل به همراه اسکن کیو آر کد است. QR CODE  نوعی بارکد دو بعدی است که در قالب یک تصویر طراحی می شود و می تواند به یک صفحه اینترنتی، اپلیکیشن، ایمیل یا تلفن همراه لینک شود. زمانی که یک کد کیو آر توسط اسکنر ویژه خوانده می شود به سرعت به صفحه ای که برای آن طراحی شده است، لینک می شود. در این روش کنترل تردد و ثبت حضور و غیاب، برای هر یک از کلاس های دانشگاه کد QR ویژه ای تعیین می شود که بر اساس  لوکیشن هر کلاس طراحی شده است. با قرار گرفتن تصویر این کد کیو آر در ورودی هر کلاس، دانشجویان می توانند با اسکن این کد ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنند. برای اسکن کد QR و اتصال به سامانه حضور و غیاب دانشگاهی لازم است تا دانشجویان اپلیکیشن موبایلی حضور و غیاب را نصب کنند. اپلیکیشن کسرا آوید یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی شده در این زمینه است که با سرعت و دقت بالایی ساعت ورود و خروج دانشجویان را ثبت می کند.  پس از تعریف کد های کیو آر برای هر کلاس ، هر یک از دانشجویان با نصب اپلیکیشن آوید می توانند به راحتی از طریق تلفن همراه خود و اسکن کد کیو آر حضور خود در کلاس درس مربوطه را ثبت کنند. این شیوه حضور و غیاب دانشجویی، ضمن ثبت دقیق و سریع تردد دانشجویان، از امنیت بالایی برخوردار است و امکان دسترسی به داده های حضور و غیابی دانشگاه را برای مسئولان و مدیران دانشگاه فراهم می کند.

ثبت حضور و غیاب دانشجویان به کمک کیت بلوتوث

استفاده از بلوتوث تلفن همراه یکی دیگر از متدهای جدید ثبت حضور و غیاب در دانشگاه ها و موسسات علمی است. برای کنترل تردد دانشجویان به این شیوه، لازم است تا دانشجویان نرم افزار بلوتوث و حضور و غیاب را روی تلفن همراه خود نصب کنند و کیت بلوتوث برای هر کلاس خریداری شود.  با نصب نرم افزار بلوتوث و حضور وغیاب آوید و روشن کردن بلوتوث تلفن همراه توسط دانشجو، ضمن جفت شدن بلوتوث تلفن با کیت بلوتوث موجود در کلاس حضور دانشجو در کلاس ثبت می شود.

ثبت حضور و غیاب دانشجویان از طریق نرم افزار تلفن همراه

یکی دیگر از شیوه های حضور و غیاب دانشگاهی استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه است. با نصب نسخه موبایل نرم افزار حضور و غیاب و از طریق ثبت لوکیشن کلاس درس، دانشجویان می توانند ساعت حضور و غیاب خود را ثبت کنند. برای استفاده از این روش لازم است تا دانشجویان نرم افزار حضور و غیاب دانشجویی مانند نرم افزار حضور و غیاب آوید را بر روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کنند. بدین ترتیب به کمک تعیین محل جغرافیایی هر کلاس و ردیابی لوکیشن دانشجو توسط نرم افزار، می توان حضور دانشجویان در کلاس را کنترل کرد.

حضور و غیاب دانشجویی با گیت های سخت افزاری

یکی دیگر از روش های کنترل تردد دانشجویان استفاده از گیت های سخت افزاری است. گیت های کنترل تردد موانعی سخت افزاری هستند که در مدل های مختلفی تولید و در ورودی های دانشگاه نصب می شوند. این گیت ها تا زمانیکه هویت افراد تایید نشود، مانع از عبور افراد می شوند. گیت های کنترل تردد با دستگاه های حضور و غیاب یکپارچه می شوند و بعد از احراز هویت و ثبت حضور و غیاب  دانشجو توسط دستگاه ، باز می شوند.

حضور و غیاب دانشگاهی به کمک دستگاه حضور و غیاب

استفاده از دستگاه های حضور و غیاب برای کنترل تردد دانشجویان روشی متداول بوده و در بسیاری از دانشگاه ها کنترل تردد به این شیوه انجام می شود.. در این شیوه از حضور و غیاب دانشگاهی، می توان از انواع  دستگاه های حضور و غیاب کارتی، اثر انگشتی، تشخیص چهره ، تشخیص کف دست و… استفاده کرد. نحوه ثبت حضور و غیاب توسط  هر دستگاه بسته به مکانیزم عملکرد آن متفاوت است. به طور مثال برای استفاده از دستگاه اثر انگشتی حضور و غیاب ، با اسکن  اثر انگشت دانشجویان  ساعت ورود و خروج آن ها ثبت می شود. همچنین در دستگاه های تشخیص چهره و تشخیص کف دست  احراز هویت و تایید حضور و غیاب دانشجویان توسط اسکن حالت چهره و خطوط کف دست انجام می شود. ثبت تردد به وسیله دستگاه حضور و غیاب کارتی هم به وسیله کارت های ویژه ای که برای هر دانشجو تهیه می شود ، صورت می گیرد.

سخن پایانی

حضور و غیاب دانشجویی برای تامین امنیت و انضباط در دانشگاه ها ضروری است و زمینه عملکرد بهینه و افزایش انگیزه دانشجویان را فراهم می آورد. پنج روش اصلی حضور و غیاب دانشگاهی در این نوشتار معرفی شدند که شامل حضور و غیاب به کمک اسکن کد QR , کنترل تردد به کمک کیت های بلوتوث، حضور و غیاب با دستگاه حضور و غیاب و گیت های کنترل تردد و حضور و غیاب به وسیله اپلیکیشن موبایلی هستند. در هریک از روش های معرفی شده برای کنترل تردد دانشجویان لازم است تا امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خاصی تامین شوند که به توضیح پیرامون آندها پرداخته شد. 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501294

مهمترین اخبار ایران و جهان: