نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 08:23

«محرم» و «صفر» بهترین فرصت برای شناخت دین و معرفت افزایی

همدان- استاد دانشگاه سوره تهران گفت: مهمترین ویژگی دین ما منطبق بودن با منطق است و محرم و صفر بهترین فرصت برای شناخت دین، روشنگری و دانش افزایی و معرفت افزایی است.

سیدمحسن میرطالبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امام حسین (ع) فرمودند که عقل جز با پیروی کردن از حق کامل نمی‌شود، برخی مواقع شرایطی پیش می‌آید که انسان به تقویت عبادات دینی بپردازد و یکی از این ایام، رمضان، محرم، صفر و روزهای که در تقویم دینی ما مهم و با اهمیت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: در ایام محرم و صفر ما می‌توانیم به تقویت اعتقادات دینی خود بپردازیم و این، یک مسئله بسیار مهم است ولی مهمتر از بحث شعائر و نمادهای دینی و مذهبی ما بحث تقویت اعتقادهای دینی است که به مراتب اهمیت والایی دارد.

استاد دانشگاه سوره تهران ادامه داد: ماه محرم فرصت بسیار مغتنمی برای اهالی منبر و پای منبرها و به ویژه جوانان و نوجوانان است چون شرایط را فراهم می‌کند که میزان آگاهی بخشی ما نسبت به اعتقادات دینی تقویت شود.

میرطالبی یادآور شد: در ایام محرم رسانه‌های معاند و غربی به مسائل اعتقادی ما بیشتر توجه می‌کنند و هدف را تخریب این اعتقادات مذهبی می‌گذارند و سعی دارند جوانان ما را دچار شبهه کنند و گاهی برخی از مسائل ما را به سخره می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اطلاعات و آگاهی‌های ما نسبت به بسیاری از مسائل مذهبی بسیار ضعیف است؛ افزود: ایام محرم و صفر یکی از ایامی است که می‌توانیم درجهت آگاهی بخشی و آشنایی جوانان و نوجوانان از آن استفاده کنیم.

آگاهی بخشی نوجوانان جز اهداف اولیه باشد

این کارشناس دینی در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: اهالی منبر باید اعتقادات و آگاهی بخشی نوجوانان را جز اهداف اولیه خود قرار دهند؛ چراکه شعائر و نمادهای مذهبی جایگاه خود را دارند اما فهمیدن هدف امام حسین (ع) از این قیام بسیار مهم است.

میرطالبی با تشریح اینکه باید بدانیم، فلسفه و هدف قیام امام حسین چه بوده و امام حسین چرا حج خود را ناتمام گذاشت و از مکه خارج شد و به سمت کربلا رفت، این مسائل بسیار عمیق و مهم است.

استاد دانشگاه سوره تهران با تاکید بر اینکه سطح دانش و آگاهی جوانان و نوجوانان ما باید افزایش پیدا کند؛ خواستار توجه به این مهم شد.

وی با بیان اینکه با این کار نوجوانان و جوانان ما به مراتب آمادگی بهتری نسبت به شبهه افکنی های رسانه‌های معاند و غرب پیدا خواهند کرد و می‌توانند جوابگویی بهتری نسبت به این تحرکات داشته باشند؛ یادآور شد: جریان شناسی قیام امام حسین (علیه السلام)، یک نکته بسیار مهمی دارد که مسلط شدن به این جریان شناسی یکی از اهدافی است که وعاظ و علمای ما باید به آن توجه کنند و فرصت‌هایی را نیز برای پاسخ به سوالات جوانان قرار دهند.

میر طالبی با تصریح بر اینکه مهمترین ویژگی دین ما منطبق بودن با منطق است و محرم و صفر بهترین فرصت برای شناخت دین، روشنگری و دانش افزایی و معرفت افزایی است، بیان کرد: در جریان قیام امام حسین (ع)، دروغ پردازی‌های زیادی انجام شده، به نوعی که در این رابطه می‌توان کتاب حماسه حسینی شهید مطهری را مطالعه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1400194

مهمترین اخبار ایران و جهان: