نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 13:55

کولرهای آبی معیوب در مشهد ساعتی ۵۰۰ لیتر آب شرب را هدر می‌دهند

مشهد ـ فرماندار مشهد گفت: کولرهای آبی معیوب در مشهدالرضا (ع)، ساعتی ۵۰۰ لیتر آب شرب را هدر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن داوری صبح شنبه در نشست بررسی مصرف واحدهای صنفی پرمصرف در حوزه آب با محوریت کارواش‌ها، اظهار کرد: در مشهدالرضا (ع) حدود یک میلیون کولر آبی فعال است که طبق پایش رسمی ما، بیش از نیمی از آن‌ها نشتی مستمر دارند و سرانجام این وضعیت، کار را به جایی رسانده که فقط کولرهای آبی معیوب در مشهدالرضا (ع)، ساعتی ۵۰۰ لیتر آب شرب را هدر می‌دهند.

فرماندار مشهد با تأکید بر اینکه مشهد در لبه بحران آبی قرار گرفته است، بیان کرد: در جریان پویش «مشهد، شهر دوستدار آب» با مطالعات دقیق و ارزیابی میدانی مقرر شده که با سه دقیقه کاهش زمان استحمام، کاهش ۳۰ درصد حجم فلاش تانک‌ها و خاموش کردن کولرهای آبی به مدت سه ساعت، می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که ۷۰ حلقه چاه آب از دور برداشت خارج شود.

وی افزود: علاوه بر این، در مشهدالرضا (ع) حدود یک میلیون کولر آبی فعال است که طبق پایش رسمی ما، بیش از نیمی از آن‌ها با نشتی مستمر مواجه هستند و سایه‌بان ندارند و سرانجام این وضعیت، کار را به جایی رسانده که فقط کولرهای آبی معیوب در مشهدالرضا (ع)، ساعتی ۵۰۰ لیتر آب شرب را هدر می‌دهند.

داوری بیان کرد: وضعیت کمبود آب امروز مشهد به‌گونه‌ای است که ذخایر سدها در کمترین وضعیت ممکن قرار دارد و تا به امروز، اعتبار ویژه‌ای برای حفر چاه‌های جدید هزینه شده است. در جریان حفر چاه هم عمدتاً به ۲۵۰ متر حفاری زیرسطحی نیاز داریم که نشان از حساسیت شرایط دارد.

فرماندار مشهد تصریح کرد: اینکه یک کارواش از انشعاب رایگان غیرمجاز استفاده می‌کند، متخلف است و باید با آن برخورد شود اما در حالت کلی، نمی‌توان الگوی مصرف را با برخورد قهری به استاندارد مناسب رساند. وقتی بازدهی یک کارواش خوب است و تعداد زیادی خودرو را در طول روز می‌شوید، این نباید دلیل شود که ما آن را پرمصرف بدانیم و با او برخورد کنیم زیرا تمرکز اصلی ما این است که مردم خودروهایشان را در کارواش‌ها بشویند و از شست‌وشوی خانگی پرهیز کنند.

کارواش‌ها، ۱۶ برابر کم‌مصرف‎تر

سید محمد تفضلی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این نشست با ارائه آمار و اطلاعاتی از مصرف کارواش‌های سطح شهر اظهار کرد: به‌طور کلی، ۳۷۸ کارواش در سطح شهر فعال هستند که از این میان، ۳۰۳ کارواش جواز کسب رسمی دارند، ۱۷ کارواش پرمصرف پلمپ شده، ۱۵ کارواش در مسیر روال اداری پلمپ هستند و ۳۵ اخطار مصرف هم به کارواش‌ها ابلاغ شده و در دوره مهلت دهی برای اصلاح الگو هستیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: اگرچه طبق روال در شستشوی دستی خودروها، میزان مصرف به حدود ۵۰۰ لیتر می‌رسد و مصرف کارواش‌ها به ازای هر خودرو، از ۳۰ لیتر آب فراتر نمی‌رود اما روش‌های نوین شست‌وشو از بازچرخانی گرفته تا بخارشویی پیش از کف شویی باعث شده تا در بسیاری از کارواش‌های مشهد حتی مصرف آب به ۱۰ لیتر به ازای هر خودرو برسد.

وی تصریح کرد: با این حال، یکی از چالش‌های مجموعه کارواش‌ها، نشتی مداوم لنس و از کارافتادگی واترجت‎هاست. این مسئله با در نظر گرفتن افزایش ۳۱۷ درصدی نرخ آب برای کارواش‌ها و گران شدن ۴۰۰ درصدی مواد شوینده، شرایطی را رقم‌زده که آموزش کارکنان کارواش‌ها به‌عنوان یک اولویت راهبردی باید در دستور کار قرار بگیرد و الگوی مصرف از اساس اصلاح شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438094

مهمترین اخبار ایران و جهان: