نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 03:36

مشروعیت‌بخشی ترفند جدید نتانیاهو برای تعلیق یکساله اصلاحات قضایی

با تداوم بن بست سیاسی، بحران اقتصادی و اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی، یک رسانه صهیونیستی فاش کرد که اصلاحات قضایی نتانیاهو برای یک سال آینده متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که انتظار می‌رفت «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی با به تعویق افتادن اصلاحات قضائی مخالفت کند، روزنامه «اسرائیل هیوم» روز سه‌شنبه از توافق نتانیاهو و لوین برای تعویق یک ساله اصلاحات خبر داد.

وبگاه اینترنتی «عرب ۴۸» با اعلام این مطلب افزود که این تصمیم به منظور آرام کردن بحران اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی گرفته شده است.

گفتنی است لایحه تغییرات قضائی یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی است که کابینه نتانیاهو پیگیری می‌کند. اصلاح بخشی از قانون «لغو برهان معقولیت» برای کاهش اختیارات دادگاه عالی و محدود کردن دخالت قضات این دیوان در تصمیمات دولت، پیش از این با اکثریت ۶۴ رأی موافق از میان ۱۲۰ عضو کنست تصویب شد.

به نوشته منابع فلسطینی، تصویب طرح اصلاح قضائی به افزایش اختیارات قضائی کابینه و پارلمان و کاهش اختیارات دستگاه قضا منجر می‌شود. به همین دلیل نیز این طرح با اعتراض‌های گسترده مردمی مواجه است و تاکنون برای ۳۲ هفته متوالی صدها هزار نفر از مردم اراضی اشغالی روزهای شنبه تظاهرات در اعتراض به این طرح برگزار می‌کنند.

از سوی دیگر، «یائیر لاپید»، رهبر جناح اپوزیسیون پیشتر در کنست، روز یکشنبه (هشتم مرداد) گفت، اگر کابینه بنیامین نتانیاهو خواهان دستیابی به یک اجماع بر سر اصلاحات قضائی در این کشور است، می‌بایست روند تصویب لایحه تغییرات قضائی را به مدت ۱۸ ماه متوقف کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1445006

مهمترین اخبار ایران و جهان: