نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 11:23

«دفع غیرمجاز پسماند» یکی از چالش‌های جدی زیست محیطی استان قزوین است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: دفع غیرمجاز پسماند یکی از چالش‌های الویت دار و مطرح زیست محیطی قزوین است و طی بازدیدهای صورت گرفته در حاشیه عمده شهرهای استان‌ این معضل به وفور دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی فولیان در نشست هم‌اندیشی پیرامون مشکلات جایگاه زباله‌های ساختمانی شهر تاکستان که صبح امروز با حضور فرماندار تاکستان، مدیران کل دستگاه‌ های اجرایی و متولی امر، نمایندگان شرکت ایران خودرو و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه قضائی استان قزوین همواره در مقابله با رفتارهای مجرمانه زیست محیطی اهتمام داشته و پیگیر رفع چالش‌های زیست محیطی استان است.

وی ادامه داد: متاسفانه دفع غیر مجاز پسماند یکی از چالش‌های الویت دار و مطرح زیست محیطی قزوین است و طی بازدیدهای صورت گرفته در حاشیه عمده شهرهای استان‌ این معضل به وفور دیده می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ضمن تاکید بر مدیریت صحیح پسماندها در استان با هدف پیشگیری از بروز پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن گفت: علاوه بر اینکه این تهدید، تبعات و نتایج زیانبار فراوانی از حیث بهداشت عمومی و آلودگی هوا و ... دارد، سیما و منظر شهری را نیز برهم می زند.

این مسوول با اشاره به دپوی غیر قانونی نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها و محورهای مواصلاتی، اذعان کرد: مطابق قانون ایمنی راه‌ها این اقدام جرم بوده و بعضاً ممکن است منجر به بروز تصادف و حوادث ناگوار شود.

وی بیان کرد: متاسفانه قانون مدیریت پسماند در برخی از نقاط استان درست اجرا نمی شود، این در حالی است که قانون مدیریت پسماند این رفتار را جرم انگاری کرده و مطابق این قانون دفع غیر مجاز نخله های ساختمانی جرم بوده و متخلف به مجازات تعزیری محکوم می شود.

فولیان در خصوص رانندگانی که نخاله‌های ساختمانی را در مکان های غیر از آنچه پیش بینی شده است تخلیه می کنند نیز متذکر شد: این رانندگان مطابق قانون مرتکب تخلف شده اند و خودروی آنان از یک تا ده هفته توقیف خواهد شد.

این مقام قضایی با بیان اینکه معضل دفع غیر مجاز نخله های ساختمانی یک آسیب جدی و رو به افزایش است، با اشاره به افزایش دامنه این آسیب در حواشی شهر تاکستان تصریح کرد: نظر به استقرار سایت مخصوص نخاله‌های ساختمانی در این شهرستان، دفع غیر مجاز این نخاله‌ها که بعضا منجر به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز می گردد قابل توجیه نیست.

فولیان با تاکید بر اینکه مسوولین شهری و زیست محیطی وظیفه دارند به تکلیف مقرر قانونی خود در این حوزه عمل کنند، افزود: شهرداری موظف است در شناسایی متخلفینی که نخاله‌های ساختمانی خود را به صورت غیرمجاز و در مکان های پیش بینی نشده، رها می کنند، نظارت کافی را داشته و محیط زیست نیز مکلف به اهتمام در اجرای قانون مدیریت پسماند است.

وی در ادامه اذعان کرد: ضابطان دادگستری و ماموران محیط زیست به عنوان ضابطان خاص در صورت مشاهده این تخلفات در هر نقطه از جغرافیای استان، مکلف به انجام تکلیف قانونی با عنوان جرم مشهود هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین مدیریت صحیح پسماند را نیازمند اهتمام مسوولان از جمله محیط زیست و شهرداری‌ها در امر آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان و آگاهی بخشی آنان از تهدیدات و نتایج زیانبار آن به شهروندان عنوان کرد.

فولیان در پایان خاطرنشان کرد: در مقابله با رفتارهای مجرمانه زیست محیطی که توسط واحدهای آلاینده و سایت‌های پسماند صورت می گیرد به اخطار زیست محیطی نباید اکتفا کرد و علاوه بر اعلام جرم حتماً می‌بایست پیگیری‌های لازم جهت رفع این چالش‌های زیست محیطی در اسرع وقت صورت گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426594

مهمترین اخبار ایران و جهان: