نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 02:25

«اسلم دیلمی» الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان

رشت - معرفی افراد شاخصی چون «اسلم دیلمی» بعنوان الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان و تبیین شاخصه‌های تربیتی و ولایت پذیری این افراد، لازم و ملزوم احیاگری، حفظ و اجرای دین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: روایت گری‌ها از گذشته تا به امروز به گونه‌ای بوده که از واقعه عاشورا فقط سیاهی‌ها و تیرگی‌ها به گوش ما رسیده است. سیاهی‌ها و تاریکی‌های قوم ظالمی که آب را بر روی خاندان امام حسین (ع) و یارانش بستند، به شش ماهه کربلا هم رحم نکردند و گوشواره رقیه سه ساله را با گوشش به غارت بردند و حتی به زنان و دختران هم جسارت کردند و خیمه‌ها را به آتش کشیدند؛ چهره‌های شوم واقعه عاشورا و کربلا را به خوبی معرفی کردند تا مورد انزجار بشریت قرار بگیرد اما معارف، سفیدی‌ها و نقاط طلایی واقعه عاشورا کمتر مورد تبیین قرار گرفته است.

از یاران با وفای حسین (ع) که تا دم شهادت و آخرین لحظه و نفس پای ارزش‌ها و اعتقادات خود ماندند و حضرت را تنها نگذاشتند، کمتر گفته شده است یکی از این یاران صدیق، با وفا، جنگاور و خوش تیپ امام حسین (ع) در کربلا، مردمی از دیار گیل و دیلم بود، «اسلم دیلمی» شیرمرد و گیل مردی که به عنوان تنها شهید واقعه کربلا لقب گرفت؛ شهیدی که حتی مردم گیلان و حتی ایران هم کمتر او را می‌شناسند.

«اسلم دیلمی» متعلق به یک قوم و اقلیم خاصی نیست او متعلق به جهان اسلام است و خدمات ارزنده‌ای راه احیاگری دین اسلام کشیده است.

«اسلم دیلمی» الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان

وجود ناترازی در تبیین صفحات سیاه و سفید واقعه عاشورا

«علیرضا زادبر» استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: گیلان دارای مفاخر فرهنگی و تاریخی ارزشمندی در حوزه‌های مختلف است که پردازش و واکاوی هر کدام از این برجستگی‌ها بسیار ضرورت و اهمیت دارد.
وی با اشاره به مبارز و شهید ایرانی و گیلانی روز عاشورا افزود: «اسلم دیلمی» تنها شهید گیلانی ایرانی تبار واقعه عاشورا است که به آن کمتر پرداخته شده است.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه برجستگی‌ها، نقاط مثبت واقعه عاشورا و نهضت امام حسین (ع) مغفول مانده است، گفت: آنقدر که نقاط سیاه و تاریکی‌ها دشمنان حضرت در واقعه عاشورا برجسته شده به سفیدی‌ها و یاران حضرت پرداخته نشده است.

زادبر با بیان اینکه ناترازی در تبیین صفحات سیاه و سفید واقعه عاشورا وجود دارد، اضافه کرد: عامه مردم دشمنان امام حسین (ع) و لعنت شدگان واقعه عاشورا را بیشتر از یاران و دلدادگان این واقعه می‌شناسند و این ناترازی چندان خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه ملیت پدیده مدرن است، افزود: در تعریف و برجسته سازی افراد نباید به ملیت، مرز و شناسنامه توجه کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تبعات ملی گرایی در ادوار مختلف اضافه کرد: نازیست برآمده از تفکر هیتلر در جنگ جهانی دوم بیش از ۷۰ میلیون نفر جنازه روی دست بشر گذاشت.

زادبر با بیان اینکه اسلام با نگاه نژادی و ملی گرایی مخالف است، گفت: پیامبر (ص) تمام وقتش را صرف حذف عصبیت عربی و غربی در عصر خویش کرد و در این مسیر هم توفیقاتی به دست آورد اما افاقه نکرد.

وی با اشاره به آفت‌های تعصب در ادوار مختلف تاریخ افزود: تعصب کورکورانه و عصبیت منجر به وقوع حادثه کربلا و واقعه عاشورا شد.

«اسلم دیلمی» الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان

گیلانی‌ها دارای شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی برجسته ای هستند

این کنشگر مسائل سیاسی و اجتماعی با اشاره به وسعت قزوین تا ری دیلم بیان کرد: منطقه اصلی و پایه گذار شناخته شده دیلم منطقه گیلان است.

زادبر با بیان اینکه گیلانی‌ها در همه زمینه‌ها دارای شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی برجسته ای هستند، گفت: گیلان خواستگاه اصلی دو جریان چپ و راست در ادوار مختلف بوده و همیشه در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی نقش آفرین بوده است.

وی با بیان اینکه گیلان دروازه آشنایی و ارتباط ایران با غرب بوده است، افزود: گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، روابط با قفقاز و آسیای میانه و اوراسیا نقطه عطف ارتباط ایران با اروپا بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی به تشریح نقش گیلانی‌ها در ادوار مختلف تاریخ تاکنون پرداخت و بیان کرد: گیلانی‌ها نقطه کلیدی و اثرگذار هر دوره‌ای از تاریخ از دوره صفویه گرفته تاکنون چه در جناح موافق و چه در جناح مخالف، به شمار می‌روند.

زادبر با بیان اینکه جنگاوری دیلمی‌ها اعراب جنگجو و مبارز را متحیر کرده بود، گفت: شجاعت، دلاوری و جنگاوری دیلمی‌ها فقط در کربلا خلاصه نمی‌شود بلکه آنها در صحنه‌های مختلف در حمایت از جبهه حق صف آرایی کردند.

وی، دیلمی‌ها را مردمانی محقق و حقیقت جو معرفی کرد و افزود: در کنار جنگاوری و دلاوری، تحقیق و پژوهش و حقیقت طلبی در خون دیلمی‌ها تراوش می‌کرد.

«اسلم دیلمی» جنگاور، مبارز و خوش چهره بود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «اسلم دیلمی» چهره زیبا و نورانی داشت که او را از سایرین برجسته و متمایز کرده بود، گفت: «اسلم دیلمی» همانند خورشیدی فروزان و ماهی تابان در صف جبهه حق می‌درخشید.

زادبر با اشاره به چرایی و اهمیت معرفی شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی گیلان بیان کرد: هویت سازی برای نسل امروز مهم‌ترین مطالبه و دغدغه است.

وی گریزی هم به وقایع سال گذشته زد و افزود: متولیان فرهنگی در توجیه اهمال کاری وقایع سال گذشته، مقصر سازی و مقصریابی کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مرزبندی نسلی بزرگترین اشتباه جامعه امروز است، گفت: تفاوت فکری و اندیشه‌ای بین نسل‌ها وجود دارد اما نباید این مسئله سبب مرزبندی شود.

زادبر با بیان اینکه ایجاد هویت کاذب خطرناک‌تر از بی هویتی است، اضافه کرد: ساخت هویت کاذب برای نسل امروز از بی هویتی خطرناک‌تر است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد هویت کاذب منجر به توهم زایی می‌شود، افزود: ایجاد توهم در افراد که ناشی از هویت سازی کاذب و دروغین است به جامعه آسیب جدی می‌زند.

معرفی «اسلم دیلمی» به عنوان تراز هویتی شاخص برای نسل جوان

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی با تاکید بر معرفی «اسلم دیلمی» به عنوان تراز هویتی شاخص برای نسل جوان بیان کرد: «اسلم دیلمی» مدل و الگوی تمام عیار شخصیتی و معرفتی برای نسل جوان است.

زادبر، آینده پژوهی و آینده نگری را نیاز مبرم و اساسی جامعه امروز دانست و اضافه کرد: برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری برای آینده باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر حذف بروکراسی‌ها و پنجره‌های بسته در بخش‌های مختلف افزود: مسائل جمهوری اسلامی با بروکراسی بسته و خشک و سخت حل نمی‌شود.

تحریف مکتب امام حسین (ع) خطرناک‌ترین ضربه به دین است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریف مکتب امام حسین (ع) اصلی ترین، خطرناک‌ترین و مهلک ترین ضربه به دین است، گفت: جریان تحریف امام حسین (ع) قبل شهادت این بزرگوار شروع شد و چیز تازه ای نیست.

زادبر با اشاره به جنبه چند بعدی تحریف مکتب عاشورا و امام حسین (ع) بیان کرد: ناکامی در حذف و هضم مکتب عاشورا و امام حسین (ع) توسط افراد، آنها را به تحریف این مکتب وا داشت و تحریف مکتب اباعبدالله (ع) سنگ بنای شهادت این بزرگوار شد.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به ابعاد گسترده و چند وجهی تحریف امام حسین (ع) در عصر حاضر بیان کرد: فضای رسانه‌ای معاند به جولانگاه تحریف مکتب امام حسین (ع) تبدیل شده است.

زادبر با بیان اینکه گریه و عزاداری برای امام حسین (ع) هدف نیست وسیله است، گفت: احیاگری دین درون مایه حرکت امام حسین (ع) در عاشورا بود و لذا اشک ریزی و عزاداری نمی‌تواند هدف باشد بلکه وسیله برای احیاگری است.

وی، تقرب الهی را هدف اصلی مکتب عاشورا برشمرد و افزود: پیاده روی اربعین، سینه زنی، عزاداری و اشک ریزی برای امام حسین (ع) وسیله‌ای برای مبارزه و احیاگری است تا به هدف اصلی که همان تقرب الهی و شعائر است برسیم.

«اسلم دیلمی» الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان

امام حسین (ع) نباید محدود در حسینه ها شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام حسین (ع) نباید محدود در حسینه ها شود، گفت: جریان تحریف اباعبدالله خطرناک‌ترین جریان است که در دو دهه اخیر شاهد آن هستیم، این جریان سمی و خطرناک به اشکال مختلف در حال رخ دادن است.

زادبر با اشاره به اینکه برخی جذابیت‌های بصری در برخی هیئات به تحریف مکتب عاشورا و امام حسین (ع) دامن زده است، اضافه کرد: ظاهرسازی، توجه به حواشی و موضوعات فرعی و اهمیت دادن به ظواهر سبب شده تا جریان اباعبدالله در مسیر تحریف قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روضه‌ها و محافل حسینی باید دارای مفاهیم و معانی باشد، افزود: عزاداری و گریه توخالی در این هیأت‌ها که اکثر مخاطبانش جوان هستند چه سودی برای دین و جامعه دارد!؟

این کنشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اجرای دین مهم‌ترین دستاورد احیای دین توسط امام حسین (ع) بود، گفت: فقط دوست داشتن و محبِ اهل بیت و امام حسین (ع) بودن کفایت نمی‌کند و باید در اجرای دین، عمل گرا باشیم.

زادبر با بیان اینکه در معرفی امام حسین (ع) نباید لکنت زبان داشته باشیم، اضافه کرد: تبیین همه جانبه زوایای مختلف مکتب امام حسین (ع) ضرورت انکار ناشدنی جامعه امروز است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف جریان تحریف اباعبدالله (ع) افزود: عده‌ای با کوچک سازی جریان عاشورا و نهضت امام حسین (ع)، این نهضت را به یک تراژدی تبدیل کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه ویژه محرم و رمضان بیان کرد: محرم ماه احیاگری دین و رمضان ماه انسان سازی و احیای انسان است.

آنطور که مشخص است معرفی افراد شاخصی چون «اسلم دیلمی» به عنوان الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان و تبیین شاخصه‌های تربیتی، معرفتی و ولایت پذیری این افراد، لازم و ملزوم احیاگری، حفظ و اجرای دین است تا در عصر فراوانی داده‌های مسموم و جنگ تمام عیار نرم و رسانه‌ای، قافیه را به تحریف و انحرافات مهندسی شده دشمن نبازیم، در واقع تبیین شاخص‌ها و شخصیت‌ها، نقطه مقابل تحریف دین است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1425050

مهمترین اخبار ایران و جهان: