نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 15:56

آمریکا: صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دسترس است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان برای دستیابی به توافق صلح باید مصالحه سخت انجام دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ایالات متحده از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا برای دستیابی به توافق صلح «سازش‌های دشوار» انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس»، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی گفت که ایالات متحده به این باور ادامه می‌دهد که توافق صلح بین باکو و ایروان در دسترس است.

میلر افزود: «ما همچنان در مورد توافق صلح صحبت می‌کنیم و معتقدیم که توافق صلح در دسترس است. با این حال، همیشه گفته‌ایم که برای دستیابی به آن، هر دو طرف باید مصالحه‌های دشواری را انجام دهند و به همین دلیل است که وزیر امور خارجه همچنان مشغول گفتگو با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان است تا آنها را تشویق به انجام این سازش‌های دشوار کند.»

جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند. 

در تحولی دیگر «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد که سیاست‌های ارمنستان در منطقه قره‌باغ، جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه است.

وی  در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «عدم خروج یگان‌های نظامی ارمنستان از منطقه قره‌باغ، ممانعت از بازگشایی مسیر زنگزور به بهانه‌های مختلف، قصد این کشور برای مداخله در امور داخلی آذربایجان به بهانه حمایت از حقوق شهروندان ارمنستانی در قره‌باغ از جمله جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت منطقه به شمار می‌آید.»

 

یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بین این دو کشور همسایه  مسیر مهم «لاچین» است. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواسته است.

شبکه خبری «یورو نیوز» نیز در زمینه آخرین وضعیت لاچین نوشت، در شهر لاچین  تلاش برای پاک کردن آثار برجا مانده از  آخرین جنگ همه جانبه بین ارمنستان و جمهوری  آذربایجان مشهود است.در سال ۲۰۲۰،  جمهوری آذربایجان بیشتر مناطق اطراف و بخش‌هایی  از قره باغ کوهستانی را در جنگی که حدود ۶۸۰۰ نظامی کشته شدند، پس گرفت.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422050

مهمترین اخبار ایران و جهان: