نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 10:42

فارس من| مطالبه مردم برای الزام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به رفع تعهد ارزی

مخاطبان خبرگزاری فارس از مسئولان خواستند تا شرکت‌های فولادی و پتروشیمی‌ نیز مانند سایر شرکت‌ها ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «الزام شرکت‌ها و صادرکنندگان به بازگرداندن ارز صادراتی» عنوان کردند که برخی از صادرکنندگان مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها ارز صادراتی را به چرخه رسمی ارز کشور باز نمی‌گردانند و برای کسب سود بیشتر ارز را با نرخ سازی کاذب در بازار غیر‌رسمی به فروش می‌رسانند و با این اقدام روز به روز نرخ دلار را بالا برده و سفره مردم را کوچکتر و تورم سنگینی را به دولت و مردم تحمیل می‌کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس از مسئولان خواستند تا این شرکت‌ها نیز مانند سایر شرکت‌های صادراتی ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات شوند. 

به گزارش خبرگزاری فارس، رفع تعهد ارزی صادرات دستورالعملی است که مطابق آن صادرکنندگان کالا و خدمات جهت برخورداری از معافیت‌های مالیاتی ملزم به رفع تعهدات ارزی هستند و باید طبق آیین‌نامه، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.

با توجه به اینکه همراه با صادرات ارز زیادی به اقتصاد کشور‌های صادرکننده برمی‌گردد، بنابراین صادرات نقش مهمی در رشد و پیشرفت اقتصاد کشورها دارد، در کشور ما نیز با توجه به این موضوع صادرات همواره دارای اهمیت بوده است، اما با توجه به برخی از مشکلاتی که در ابتدای سال 97  ایجاد شد، از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ارز حاصل از صادرات کالا برابر با واردات ارز نبود، لذا دولت برای جلوگیری از این مشکل قانون رفع تعهد ارزی را تصویب رساند.

براین اساس بانک مرکزی در سال 1397 جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور قانون رفع تعهد ارزی را  تصویب کرد و روش‌هایی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام کرد، البته این موضوع طی سال‌های اول مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورد و با به انتقاداتی که از سوی تجار و بازرگانان به روش‌های در نظر گرفته شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات می‌شد، به مرور اصلاحات در این قانون از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.

در حال حاضر نیز صادرکنندگان باید برای رفع تعهد ارزی محصولات خود روش‌هایی مانند فروش ارز حاصل از صادرات در قالب حواله در سامانه نیما، انتقال ارز حاصل از صادرات به شخص دیگر، انتقال ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها به صورت اسکناس استفاده کنند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423006

مهمترین اخبار ایران و جهان: