نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 17:25

نابودی خرس‌های قطبی با تغییرات اقلیمی+ فیلم

نابودی زیستگاه و کمبود غذا از پیامدهای گرم شدن هوا هستند که می‌توانند منجر به نابودی خرس‌های قطبی شوند.

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، گرمایش زمین مهم‌ترین عامل تهدید‌کننده ادامه حیات خرس‌های قطبی بر روی سیاره زمین است. فیلمی از یک خرس قطبی گرسنه توسط پال نیکلین عکاس نشنال ژئوگرافی در جزیره بافین، در اقیانوس منجمد شمالی گرفته شده است. دمای هوا افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن یخ‌ها آب شده‌اند. به خاطر این اتفاق دسترسی خرس‌های قطبی به منبع اصلی غذاییشان یعنی خوک‌های دریایی قطع می‌شود.

به خاطر گرسنگی و کاهش انرژی، خرس‌ها با امید یافتن غذا وارد قلمرو انسان‌ها می‌شوند. دادن غذا به خرس‌های قطبی غیرقانونی است و بدون یافتن هیچگونه منبع غذایی چنین خرس‌هایی تنها چند ساعت تا مرگ فاصله دارند.

 

گرسنگی خرس‌های قطبی

گرسنگی خرس‌های قطبی

گرم شدن زمین و در نتیجه ذوب یخچال‌ها در مناطق قطبی باعث افزایش سطح آب دریا در بسیاری از اقیانوس‌ها شده است که این موضوع بسیاری از جزایر گرمسیری و جنگل‌ها را از بین برده و در نتیجه باعث مرگ حیوانات ساکن در این نواحی می‌گردد.

زندگی خرس‌های قطبی و شکار آنها به یخ‌های دریا وابسته است. اما میزان یخ‌ها هر سال از سال قبل کمتر می‌شود و از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۱ کاهشی ۱۴ درصدی داشته است. اگر بیش از ۵ ماه در سال آب شده باشند، قحطی میان خرس‌های قطبی رواج می‌یابد و این به مرگ و میر و کاهش تولیدمثل آنها خواهد انجامید. دمای بالای زمین همچنین موجب شیوع برخی بیماری‌ها میان خرس‌های قطبی می‌شود.خرس قطبی مانند دیگر خرس‌ها فرصت‌جوست. آنها به دنبال چیزی برای خوردن می‌گردند و اگر یخ دریا وجود نداشته باشد به سراغ چیزهای دیگر می‌روند، از حیوانات کوچک گرفته تا زباله‌های انسان‌.

شماری از محققان می‌گویند که خرس‌های قطبی می‌توانند با میزان کمتر غذا، روزگار بگذرانند. در این شرایط، خرس‌های قطبی وارد دوره‌ای به نام خواب زمستانی می‌شوند.

در این دوره، به دلیل کاهش امکان شکار و تأمین غذا، متابولیسم خرس‌ها کاهش می‌یابد. خرس‌های قطبی در هنگام خواب زمستانی مشابه سایر انواع خرس‌ها هستند.

محققان با تحقیقاتی که بر روی این خرس‌ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در فصول تابستانی، متابولیسم خرس‌ها کم نمی‌شود بلکه آنها وقتی غذایی برای خوردن ندارند، گرسنگی می‌کشند. متابولیسم خرس‌های قطبی مانند هر پستاندار دیگری است که با کمبود غذا رو‌به‌رو است.

 در این شرایط وضعیت خرس‌ها بیشتر از این که خواب زمستانی باشد، مجبور هستند که این کمبود غذا را تحمل کنند.

 خرس‌های قطبی توانایی زیادی در شنا دارند.به طوری که در یک مورد، یک خرس قطبی ماده ۹ روز یک مسافت بیش از ۶۰۰ کیلومتری را شنا کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1369494

مهمترین اخبار ایران و جهان: