نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 09:44

قالیباف: طرح برگزاری آزمون سراسری در دستور کار مجلس قرار دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح برگزاری آزمون سراسری پس از انجام برخی اصلاحات در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر و اخطار قانون اساسی حسینعلی حاجی دلیگانی که باید طرح‌ها و لوایح یک فوریتی در دستور کار مجلس قرار گیرد، گفت: نکته اول در خصوص برگزاری آزمون سراسری در دستور کار است، اگر این دستور کار عقب افتاد به دلیل برگزاری امتحانات بود، همچنین با دوستان شورای انقلاب فرهنگی در کمیسیون و هیأت رئیسه جلساتی گذاشتیم، اصلاحاتی باید بر اساس ماده (2) قانون سال 92 اعمال شود چرا که ترکیب کسانی که نحوه چگونگی برگزاری امتحانات را برعهده دارند باید مبنا باشد، اصلاحاتی باید انجام شود و کار آن انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص موضوع آزمون وکلا جنابعالی تحقیق و تفحصی دارید که در حال اقدام است، حتما من هم از قوه قضائیه موضوع را پیگیری می‌کنم، اینکه قانون اجرا نمی‌شود درست است و ما حتماً پیگیری خواهیم کرد.

پیش از صحبت‌قالیباف، حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری شفاهی با اشاره به ماده 159 و 160 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق این مواد باید طرح‌ها و لوایح یک فوریتی در دستور کار مجلس قرار گیرد، طرحی در خصوص آزمون سراسری در تاریخ 22 آبان ماه1401 یک فوریت آن تصویب شد و 18 اردیبهشت ماه 1402 گزارش کمیسیون آموزش در این زمینه برای ارائه در صحن آماده بود.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس، با تأکید بر اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس باید ملاک عمل همه ما باشد، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه باید این گزارش خارج از نوبت در دستور کار صحن علنی قرار گیرد و با توجه به اینکه آزمون سراسری امسال نیز برگزار شده است فرصت داریم نحوه برگزاری آزمون سراسری را بررسی کنیم.

وی با استناد به بند (3) اصل (156) قانون اساسی گفت: قوه قضائیه مسئول نظارت بر حسن اجرای قوانین است، در قانون تسهیل صدور کسب و کار قانونگذار تکلیف را برعهده قوه قضائیه و وکلای دادگستری قرار داده است تا از طریق برگزاری آزمونی از سوی سازمان سنجش کشور پروانه کارآموزی به افرادی که 70 درصد میانگین نمرات را کسب کرده‌اند، صادر کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و کانون وکلای تهران اعلام کرده است که تا دو روز آینده در دانشگاه علم و صنعت آزمون علمی برگزار می‌کند. با توجه به قانون برگزاری آزمون علمی بعد از قبولی در آزمون سازمان سنجش خلاف است. این موضوع در خصوص سردفتران نیز تکرار شده است، ما با برگزاری آزمونی برای تعیین صلاحیت مشکل نداریم اما برگزاری آزمون علمی خلاف قانون است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1365050

مهمترین اخبار ایران و جهان: