نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 22:42

۱۹ هزار تماس با خط ۱۵۷۰ از سوی دانش‌آموزان ثبت شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ۳ ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانش‌آموزان، ۵ هزار تماس از سوی والدین، ۱۵۰۰ تماس از سوی بستگان و درمجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با خط ملی ۱۵۷۰ جهت مشاوره تلفنی ثبت شده است.

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو درباره خط ملی نماد ۱۵۷۰، اظهار کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن اهمیت بالایی در آموزش و پرورش دارد و اگر کسی دچار آسیب‌های اجتماعی شد توانمندسازی، درمان و جلوگیری از افزایش آن نیازمند فعالیت‌های مختلفی است.

 

وی افزود: مقدمه این فعالیت‌ها، موضوع تشخیص است که دریابیم آیا فرد، در معرض آسیب های اجتماعی است یا دچار آن شده یا خیر.

باقرزاده ادامه داد: تا پیش از راه اندازی سامانه ۱۵۷۰، خانواده‌ها، افراد و دانش‌آموزان با مراجعه حضوری یا به طور پراکنده با مراکز مشاره تماس می‌گرفتند که این مراکز شماره واحدی نداشت و شماره آن در هر استان متفاوت بود؛ حدود یک سال است که معاونت پرورشی و فرهنگی با راه‌اندازی این خط، شناسایی آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور ارتباط بگیرند و به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند؛ در پشت این خط، کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سؤالات ابتدایی افراد هستند؛ این کارشناسان اگر فردی نیاز به مشاوره‌های دقیق‌تر و عمیق تر داشته باشد او را به مراکز حضوری ارجاع می‌دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا تماس با این سامانه هزینه مضاعفی دارد، گفت: ارتباط با خط ۱۵۷۰ هزینه بیشتر ندارد و هزینه ارتباط همان هزینه مصوب تلفن است لذا این خط هزینه درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد؛ البته تلاش داریم تا شماره ۳ رقمی ایجاد شود و همین اندک هزینه تماس نیز رایگان شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فردی که با این خط تماس می‌گیرد باید حتما اولیای دانش‌آموز باشد، افزود: خیر؛ هر فردی می‌تواند با این خط تماس بگیرد و ارتباط برقرار کند؛ این فضا مهیاست که دانش‌آموز بتواند مسائل خود را با کارشناسان مطرح کند و در مورد مشکلات خود مشاوره بگیرد.

باقرزاده گفت: در گذشته این سامانه در ۳۱ مرکز استان و شهر تهران برقرار بود که اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزشی راه‌اندازی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تعداد مشاوران ما کم است و سهمیه حضور در مدارس را برای خط نماد کم کرده‌ایم تا بتوانیم این خط را تقویت کنیم. باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم که اکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ مشاور داریم.

وی درباره برنامه‌های آموزشی برای مشاوران نماد، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی به روز می‌شود؛ در گذشته شاید فقط بی‌تابی و خشونت جز آسیب‌ها بود، اما اکنون مواجهه با آسیب‌هایی نظیر استفاده بیش از حد از فضای مجازی تخصص خاص خود را می‌طلبد، همچنین سطح فکر، علم و تفکر دانش‌آموزان متفاوت شده است و ارتباط با آنان نیاز به مهارت جدید دارد؛ لذا باید مشاوران هر روز خود را به روز کنند، ما نیز آموزش حضوری و مجازی برای آنان مدنظر داریم و به صورت ماهانه با مشاوران در سراسر کشور هماهنگی هایی برقرار می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در ۳ ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانش‌آموزان، ۵ هزار تماس از سوی والدین، ۱۵۰۰ تماس از سوی بستگان و در مجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با این سامانه ثبت شده است.

وی تأکید کرد: باید با بچه‌ها گفت‌وگو کنیم، چراکه آنان باید نیازهای خود را در مسائل مختلف با پدر و مادر، مشاور، معلم و مربی و مدیر که افراد امینی هستند، مطرح کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه اطلاع‌رسانی این خط به دانش آموزان نیز بیان کرد: رسانه ملی و تمام شبکه‌های تلویزیون و رادیو در این اطلاع رسانی به ما کمک کنند، در شبکه شاد نیز کانال‌های مختلفی داریم و موارد خط ۱۵۷۰ را به اطلاع دانش‌آموزان می‌رسانیم، اما باید کلیپ‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه ساخته شود؛ باید برخی از پرسش‌های پرتکرار را احصا و برای آنان برنامه‌سازی کنیم که این موضوعات را از همکارانم خواسته‌ام و در دستور کار قرار دارد.

باقرزاده با اشاره به اینکه سؤالات مختلف دانش‌آموزان باید پاسخ داده شود، یادآور شد: اخیرا کانالی در شبکه شاد با عنوان کانال درنگ براساس سؤالات و شبهات دانش آموزان راه اندازی شده است و در آن کانال هر روز یک سؤال پرتکرار را با پاسخ قرار می‌دهیم

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1011394

مهمترین اخبار ایران و جهان: