نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 00:15

فرماندار دماوند: خواسته مردم صدور مجوز پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر دماوند است/ این شهرستان به عنوان منطقه ویژه گردشگری معرفی شود

فرماندار شهرستان دماوند گفت: با عنایت به تعدد آثار تاریخی و قدمت زیاد این شهر نسبت به دیگر شهرهای استان، لزوم صدور مجوز پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر دماوند یکی از درخواست‌های شهرستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند امشب در نشست شورای اداری شهرستان دماوند با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ۱۹۰ اثر تاریخی در شهرستان دماوند شناسایی شده که از این تعداد، ۸۷ اثر به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: از برخی مناطق تاریخی و گردشگری دماوند می‌توان به غار رودافشان، دریاچه تار، دریاچه هویر، چشمه اعلا، پیست اسکی آبعلی، چشمه آب معدنی تیزآب، امامزاده هاشم، برج یادمان شیخ شبلی، مساجد جامع، باغات و مزارع و منازل روستایی اشاره کرد.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: همچنین روستاهای هویر، جورد، رودافشان، مرا و محله مرانک به عنوان مناطق هدف گردشگری مشخص شده‌اند؛ در حوزه صنایع‌دستی، ۲۵ رشته فعال در شهرستان دماوند وجود دارد که بیش از یک‌هزار هنرجو در این رشته‌ها در حال فعالیت هستند و شهرستان دماوند بعد از شهر تهران، دومین رتبه را در افزایش هنرجویان صنایع دستی در استان تهران بر عهده دارد.

طاهرخانی ادامه داد: محصولات باغی دماوند نظیر گردو، سیب درختی، هلو، گیلاس، زردآلو، گل محمدی و ... است و تولید عسل مرغوب را در سطح منطقه داریم.

وی تصریح کرد: در شهرستان دماوند، چهار واحد هتل‌داری، ۱۲ واحد بومگردی، یک واحد مهمان‌پذیر، ۲۱ واحد پذیرایی فعال، پنج مجتمع گردشگری، سه مورد دفتر خدمات سفر وجود دارد و در مجموع تاسیسات گردشگری ۴۶ مورد است.

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: در بحث اشتغال در میراث فرهنگی، امسال تحقق ۱۰۰ درصدی داشتیم و میزان تعهد ما در استان ۴۱۵ نفر بود که تاکنون ۵۰۰ نفر در این حوزه جذب شده‌اند و در بحث خدمات سفر، شهرستان دماوند چندین سال است که در حوزه اسکان مسافران چه قبل و چه بعد از کرونا، رتبه نخست استان تهران را دارد.

طاهرخانی در ادامه تاکید داشت: برخی تصمیم‌ها در سطح کلان به خوبی اتخاذ می‌گردد، اما وقتی مصوبات به استان و شهرستان می‌رسد، مدیران بانک‌ها به قدری سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کنند که خیلی از آنها از سرمایه‌گذاری خود پشیمان می‌شوند و با سنگ‌اندازی بانک‌ها دیگر تمایلی برای دریافت تسهیلات ماده ۱۸ ندارند و خواهش داریم که تذکرات لازم در هیات دولت به مدیران عامل بانک‌ها داده شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی، هماهنگی با بنیاد مسکن جهت تبدیل هتل تاریخی آبعلی به هتل موزه است که این یکی از بناهای تاریخی منطقه محسوب می‌شود و باید از تخریب این هتل با اقدام لازم جلوگیری کنیم.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: با توجه به اینکه شهر دماوند در سال ۱۳۱۰ همزمان با تخت جمشید به ثبت ملی رسیده و با عنایت به تعدد آثار تاریخی و قدمت زیاد این شهر نسبت به دیگر شهرهای استان، لزوم صدور مجوز پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر دماوند یکی از درخواست‌های شهرستان است.

طاهرخانی گفت: در بحث تخصیص اعتبار ملی جهت مرمت و ساماندهی شبستان قدیمی مسجد جامع دماوند، امامزاده محمدتقی(ع) رودهن، امامزاده طاهر(ع) روستای اهران و حمام تاریخی روستای لومان انتظار داریم که دستورات لازم صادر شود.

وی تصریح کرد: یکی از مصوبات سفر ریاست جمهور به دماوند که در جلسه با وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور مطرح شد، این بود که دماوند به عنوان منطقه ویژه گردشگری در استان تهران شناخته شود که انتظار داریم تا وزیر میراث فرهنگی در این مسیر کمک حال ما باشند.

فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: احتمال سفر رئیس جمهور طی سه هفته آینده به شهرستان دماوند وجود دارد و ایجاد منطقه ویژه گردشگری یکی از مصوبات این سفر است.

پایان پیام/۶۷۰۱۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 955950

مهمترین اخبار ایران و جهان: