نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 13:42

حضور نظامیان آمریکایی در مجاورت روسیه تمدید شد

مقام‌های آمریکایی خبر دادند که وزارت دفاع (پنتاگون) به دلیل جنگ اوکراین حضور حدود چهار هزار نظامی خود مستقر در رومانی را حداقل ۹ ماه دیگر تمدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با تداوم فشارهای غرب علیه روسیه در جنگ اوکراین، پنتاگون در نظر دارد به حضور نظامی حدود چهار نظامی آمریکایی در یکی از کشورهای همسایه اوکراین ادامه بدهد.

نیویورک تایمز که یک رسانه نزدیک به دموکرات‌ها در آمریکا محسوب می‌شود، گزارشی به نقل از مقام‌های این کشور منتشر کرد و در آن خبر داد که حضور حدود چهار هزار آمریکایی در رومانی تمدید می‌شود.

طبق گزارش این روزنامه، پنتاگون چند هزار نظامی آمریکایی را حداقل برای ۹ ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت؛ نیروهایی که از هر واحد ارتش ایالات متحده به جنگ در اوکراین نزدیک‌تر هستند.

این نظامیان آمریکایی طی یک سال گذشته در پایگاه نیروی هوایی «میخائیل کوگالنیسیانو» رومانی مستقر بوده‌اند که همسایه جنوبی اوکراین است.

در گزارش نیویورک تایمز با اشاره به مکان حضور نظامیان آمریکایی آمده است که پایگاه نیروی هوایی میخائیل کوگالنیسیانو در فاصله هفت دقیقه‌ای موشکی نیروهای روسی مستقر در شبه جزیره کریمه قرار دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این پایگاه نظامی در رومانی به مرکز آموزشی برای نیروهای ناتو در جنوب شرق اروپا تبدیل شده است و اولین «خط دفاعی در برابر تجاوز احتمالی روسیه به سمت غرب» خواهد بود.

حدود چهار هزار نظامی آمریکا از «لشکر صد و یکم هوابرد» از تابستان سال گذشته میلادی در این پایگاه رومانی مستقر شده‌ و به طور مستمر در حال آموزش نظامی در مرز رومانی با اوکراین هستند.

قبل از استقرار آنها، تعداد کمتری از نظامیان آمریکایی از لشکر هشتاد و دوم هوابرد این کشور پیش از آغاز جنگ اوکراین و روسیه در پایگاه فوق حضور داشتند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز خبر دادند که نیروهای لشکر صد و یکم هوابرد قرار است دو ماه دیگر جای خود را به نیروهایی جدید از همین لشکر بدهند.

همچنین قرار است رهبری و فرماندهی ماموریت نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه «میخائیل کوگالنیسیانو» را یک ژنرال دو ستاره برعهده بگیرند.

نیویورک تایمز نوشت: «تحلیلگران نظامی گفته‌اند، فرستادن یک ژنرال دو ستاره در نزدیکی منطقه جنگی، امکان تصمیم گیری سریع درباره محل استقرار نیروها و تسلیحات را در صورتی که روسیه جنگ را به داخل خاک ناتو بکشاند، می‌دهد».

ارتش آمریکا درباره تمدید حضور نظامیان در رومانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام «تضمین می‌کند که ایالات متحده همچنان در موقعیت مناسبی برای ایجاد یک موقعیت بازدارنده و دفاعی قوی در کنار متحدانمان در سراسر قاره اروپا قرار دارد».

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که در پاسخ به «تجاوز روسیه به اوکراین»، حضور نیروهای نظامی آمریکا در اروپا افزایش می‌یابد.

علاوه بر چهار هزار نظامی آمریکایی مستقر در این پایگاه هوایی رومانی، حدود ۱۲ هزار نظامی در حال حاضر در لهستان حضور دارند و با دیگر نیروهای ناتو در حال همکاری هستند.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو به بهانه جنگ اوکراین، حضور نظامی خودشان را در کشورهای اروپایی عضو ناتو و کشورهای همسایه روسیه تشدید کرده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 990450

مهمترین اخبار ایران و جهان: