نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 07:01

وزیرخارجه آمریکا با فرمانده شبه نظامیان سودانی گفتگو کرد

وزیرامور خارجه آمریکا با طرف های درگیر در سودان از جمله حمیدتی فرمانده شبه نظامیان گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که «آنتونی بلینکن»، وزیرامور خارجه این کشور با طرف‌های درگیر در سودان از جمله حمیدتی فرمانده شبه نظامیان گفتگو کرده است.

گفته شده وزیر امور خارجه آمریکا پس از تماس با حمیدتی، با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان نیز برای تضمین امنیت غیرنظامیان گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در این ارتباط گفت که بلینکن در این تماس‌ها نگرانی عمیق خود را در مورد کشته و زخمی شدن غیرنظامیان سودانی ابراز کرد.

حمیدتی، فرمانده نیروهای شبه نظامی واکنش سریع نیز در توییتر گفتگو با وزیرخارجه آمریکا را تائید کرد و گفت: «تماس دیگری با وزیر امور خارجه آمریکا داشتم و این تماس‌ها برای گفتگو ادامه خواهد داشت.» حمیدتی همچنین افزود: «با وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی درباره مسائل فوری در سودان صحبت کردم.»

فرمانده ارتش سودان هنوز واکنشی به گفتگو با وزیرخارجه آمریکا نداشته است و در این ارتباط منابع سودانی چیزی نگفته‌اند.

در ادامه تحولات سودان، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرده است که البرهان، فرمانده ارتش تصمیم به عفو همه کسانی دارد که اسلحه را زمین می‌گذارند و این عفو شامل همگان از جمله اعضا و افسران شبه نظامیان واکنش سریع نیز خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره گزارش داده است که در جنوب خارطوم درگیری دوباره با سلاح‌های سنگین بین ارتش و نیروهای واکنش سریع آغاز شده است.

همزمان با ادامه حملات به نهادهای بین‌المللی در سودان نیز، ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف قرار دادن مقر دیپلماتیک ایالات متحده و مقر برنامه جهانی غذا توسط شبه نظامیان واکنش سریع را محکوم می‌کنیم.

فرماندار دارفور نیز با بحرانی توصیف کردن اوضاع سودان از ارتش و نیروهای واکنش سریع خواسته است تا به درخواست‌های مکرر برای آتش‌بس و توسل به گفتگو پاسخ دهند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز خصومت‌ها در سودان را محکوم کرده و خواستار توقف فوری خشونت‌ها شده است. سناتور باب منندز در این ارتباط گفته است: «دولت آمریکا باید هر کسی را که مانع روند انتقالی در سودان مس‌شود تحریم کند.»

علاوه بر این، السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز اعلام کرد که ما آماده‌ایم تا به برقراری ثبات در سودان کمک کنیم و اوضاع را تشدید نکنیم. رئیس‌جمهور مصر افزود: «نیروهای ما در سودان به نفع هیچکدام از طرفین در سودان حضور ندارند و ما خواستار آن هستیم که امنیت نیروهایمان در سودان تامین شود.»

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیش از ۱۸۰ نفر در درگیری‌های سودان کشته و ۱۸۰۰ دیگر نیز زخمی شدند.

ولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان گزارش داد که در جریان درگیری‌های میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، بیش از ۱۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

ولکر پرتس، گفت که سازمان ملل در تلاش است تا طرف‌های مقابل را متقاعد کند که خصومت‌ها را متوقف کنند. وی گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان داقلو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است که به درگیری‌ها پایان دهند.

نماینده سازمان ملل با بیان اینکه طرفین از یکدیگر می‌خواهند که تسلیم شوند، گفت: دو طرفی که در حال جنگ هستند، خواهان میانجیگری برای صلح بین خود در سودان نیستند، هر چند سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا آتش بس را در روز سه شنبه تمدید کند و به آتش بس دائمی دست یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1156550

مهمترین اخبار ایران و جهان: