نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 13:25

حضرت علی(ع) الگوی همه صفات خوب برای بشریت است

بوشهر- امام جمعه اهل سنت سیراف گفت: حضرت علی(ع) الگوی همه صفات خوب برای بشریت است.

شیخ حسین افروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حضرت علی (ع) در خانه نبی اکرم در دست ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) و در کنار فرزندانش در خانه نبوت تربیت یافت.

وی اضافه کرد: در شبی که پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه هجرت فرمود امیرالمومنین بر رخت خواب حضرت پیغمبر خوابیدن و جان خود را در معرض خطر گذاشت تا اینکه سلامت بماند.

امام جمعه اهل سنت سیراف افزود: آن حضرت زندگی خود را دلیرانه و با جهاد در راه الله و قتال کفار و دشمنان و کسانی که در جهل الالحاد غرق شده بودند مبارزه کرد تا اینکه اسلام و مسلمین با عزت و در کنار هم متحد باشند.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) با دختر نبی اکرم (ص) حضرت فاطمه (س) ازدواج کرد و دو فرزند بنامان حسن و حسین سرداران جوانان اهل بهشت متولد شدند و اهل سنت در خطبه بنامان سید شباب أهل الجنة و قُرَّةَ أَعْیُنٍ یاد می‌کنند.

افروز بیان کرد: برای اعلام مقام علی (ع)، نبی اکرم (ص) فرمود علی نزد من به منزله هارون نزد موسی است و در وقت جنگ چنان صدای تکبیر بلند می‌کرد که دل‌های پهلوانان کفار بلرزه می‌افتاد.

امام علی (ع) عالمی پرهیزکار و وسیع المعرفت بود

وی تاکید کرد: او انسانی به تمام معنا که در تمام صفات انسانیت در وجودش متمرکز بود، مکارم اخلاق و آداب اسلام را از بهترین منابع دریافت کرده بود بنابراین نیکی و شهامت و برتری و مروت را دوست می‌داشت.

امام جمعه اهل سنت سیراف بیان کرد: امام علی (ع) عالمی پرهیزکار و وسیع المعرفت و زیرک، فقیه و متبحر در علوم دینی بود.

وی گفت: کتاب نهج البلاغه که تمام صفحات از شجاعت امیرالمومنین و نصایح برای امت اسلام بیان شده از عدالت انسانیت و زهد و تقوا در جنگ بدر شمشیر بران یعنی حیدر، او هیچ قبیله‌ای از خویش را نگذاشت که خودی یا افرادی از سران یا اهل قدرت و عزت باشد که برای ایذا و آزار مسلمانان باشد با تمام توان و نیروی ایمان و تقوا همه کسانی که با چشم بد به اسلام و مسلمین نگاه می‌کردند مبارزه می‌کرد.

افروز اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمود مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ و فرمود الهم: ای خدا هر کسی علی را دوست دارد تو اورا دوست بدار و هرکسی دشمن علی باشد دشمن او باش.

وی اضافه کرد: آری، امروز اگر عزتی، نامی از اسلام و مسلمین است، از رشادت‌های بزرگانی که در کنار رسول‌الله بودند و آموختند که چگونه دشمن خدا و دین رسول‌الله مبارزه کرد و هدف از همه این رشادت‌ها و مبارزه با الالحاد و منکرین بود.

امام جمعه اهل سنت سیراف تاکید کرد: تاریخ شهادت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع) به دست عبدالرحمن ابن مجلم و به روایات اهل سنت ضربت ۱۷ ماه مبارک رمضان و شهادت امام ۱۹ ماه رمضان و اما به روایت اهل تشیع تاریخ ضربت ۱۹ رمضان و روز شهادت ایشان ۲۱ ماه مبارک رمضان است؛ امام علی (ع) که تولدش در کعبه و شهادتش در محراب مسجد بود.

مسلمین ید واحد و متحد باشند

وی بیان کرد: آنها جنگیدند خود را ایثار و خدای دین الله و پیامبرش کردند تا اینکه حجاب و عفاف و حیا زنده بماند تا اینکه هیچ فرد جرأت تعرض و خیانت به اسلام و مسلمین نداشته باشند و به ما یاد دادند که صله رحم فراموش نشود و به ما آموختند که مسلمین ید واحد و متحد باشند تا دشمن و معاند نتواند رخن و شکافی بین مسلمانان ایجاد کند.

افروز ادامه داد: امیرالمومنین علی (ع) شخصیتی بود که شب‌ها در دل دل شب که همه در خواب، آسایش و آرامش و امنیت بودند وی کمک رسانی که فقط بین خودش و خدایش بود و این از اسرار کمک به نیازمندان و مستمندان توشه روزمره را درب خانه‌هایشان تحویل می‌دادند.

وی افزود: این بود زهد و سخاوت و کار خدا پسندانه و اما امروز اگر می‌خواهیم دست فقیری و یا نیازمندی بگیریم اینقدر رسانه‌ای می‌کنیم با منت و خودنمایی یک کمک ناقابل به مستمندان می‌دهیم، عزیزان نگاهی به تاریخ زندگی بزرگان اهل بیت بیندازیم و بعد هم به خودمان در این زمانه کنیم آیا قابل قیاس است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1142750

مهمترین اخبار ایران و جهان: