نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 15:25

حمایت ترکیه از همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در ازبکستان

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ازبک خود از همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در این کشور به طور کامل حمایت و برگزاری موفق آن را آرزو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی به طور کامل حمایت و برگزاری موفقیت آمیز آن را آرزو کرد.

میرضیایف در این گفت‌وگوی تلفنی از رئیس جمهور ترکیه برای اعطای اولین خودرو برقی ملی با برند «توگ» قدردانی کرد.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به رئیس جمهور و مردم ترکیه به دلیل موفقیت بزرگ فنی – راه اندازی خط تولید خودروهای برقی در کشور تبریک گفت.

در این گفت‌وگوی تلفنی سطح کنونی روابط شراکت راهبردی همه جانبه و همکاری‌های چندجانبه ازبکستان و ترکیه بسیار بالا ارزیابی شد.

همچنین بر فرصت‌ها برای گسترش بیش از پیش همکاری صنعتی بین شرکت‌های پیشرو ازبکستان و ترکیه در صنایع پیشرفته تاکید شد.

علاوه بر این، برای تمهیدات نشست دوره‌ای شورای همکاری‌های استراتژیک در سطح عالی که برای امسال برنامه ریزی شده، توجه خاص شد.

رؤسای جمهور همچنین در مورد مسایل روز دستور کار منطقه‌‌ای نیز تبادل نظر کردند.

هم اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2022 میلادی در سطح 3 میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145694

مهمترین اخبار ایران و جهان: