نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 11:55

شمار روزهای ناسالم اصفهان ۲۳۸ درصد در هفت سال گذشته افزایش یافت

اصفهان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در هفت سال گذشته به سبب توسعه ناپایدار در این خطه ۲۳۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان صبح چهارشنبه در آئین افتتاح نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل و نقل دانش بنیان که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه اصفهان متأسفانه حسب آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دانشگاه علوم پزشکی آلوده‌ترین کلانشهر کشور است، اظهار داشت: اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل کشور و در مصرف فرآورده‌های نفتی، پس از تهران در رده دوم است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان در حدود هشت درصد مساحت استان و در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان مستقر است، خاطرنشان کرد: این موضوع منتج از توسعه ناپایدار بوده و سبب شده تعداد روزهای ناسالم کلانشهر اصفهان ۲۳۸ درصد در هفت سال گذشته افزایش یابد.

معاون هماهنگی استاندار اصفهان با بیان اینکه حل مسئله آلودگی هوا نیازمند عزم جدی در استان و سطح ملی است، اضافه کرد: حسب آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال گذشته یک هزار و ۳۹۳ شهروند اصفهانی را بواسطه بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا از دست دادیم.

زینلیان ادامه داد: در بررسی‌های اخیر سازمان‌های هواشناسی و محیط زیست استان بخش زیادی از این منابع آلاینده در استان و شهر اصفهان برگرفته از منابع متحرک چون موتورسیکلت، کامیون و خودروهاست و به لحاظ فنی که در شاخص‌های آلاینده pm2.5 یا ذرات معلق تأثیر بسیار بدتری را نسبت به بقیه شاخص‌ها بر کیفیت هوا دارد در این مطالعات ۷۷ درصد الایندگی این منابع به pm 2.5 بر می‌گردد.

وی با اشاره به تردد روزانه یک میلیون خودرو و وجود ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت عمدتاً فرسوده در کلانشهر اصفهان، افزود: سال گذشته با جلسات متعدد تلاش شد که برنامه کاهش آلودگی هوا در استان اصفهان داشته باشیم و شهرداری پیگیر این موضوع شدند و امسال اتفاقات خوبی را در حوزه ترافیکی شاهد خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اضافه کرد: امید است در سال پیش رو پنج هزار تاکسی، یک‌هزار اتوبوس برقی و گازی و ۵۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برفی وارد ناوگان حمل و نقل اصفهان شود.

زینلیان با بیان اینکه برای تأمین امکانات لازم بطور ویژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی کمک خواهیم گرفت، ابراز داشت: در سطح ملی قطار سریع السیر پیشرفت خوبی اتفاق خواهد افتاد و در این باره مصمم هستیم، وعده رئیس جمهوری نیز همین بوده و امید است فاز اول قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان- شیراز فاز اول به بهره برداری برسد و این خط قابل توسعه به سمت مشهد و تبریز و … خواهد بود.

وی با بیان اینکه صنعت ریلی با قطار سریع السیر باید بروزرسانی شود، تصریح کرد: اطمینان دارم که خط اول این پروژه کلنگ زنی شود جوانان ما توسعه آن را ادامه خواهند داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه آزادراه شرق و توسعه رینگ چهارم شهر اصفهان اولویت ما است، گفت: برنامه جامعی تدوین شده رویکرد استان توسعه صنایع دانش بنیان و پاک است.

زینلیان با بیان اینکه دوران بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی در استان اصفهان گذشته، تصریح کرد: در شورای برنامه‌ریزی استان با سخت‌گیری بسیار زیاد جلوی صنایع آلاینده و آب بر گرفته شده و زمینه خوبی برای توسعه صنایع دانش بنیان گشوده شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، اقدامات فناورانه مثل سایر حوزه‌ها باید اتفاق افتد و حمایت‌های اینچنینی مانند برگزاری این نشست فناورانه در سطح استان ادامه یابد و ما نیز در استانداری هم مشوق و حامی آنان خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: حسب مصوباتی که سال گذشته انجام شد تعداد زیادی کوره آجرپزی و ریخته‌گری از شعاع شهر اصفهان خارج شده یا درحال انتقال است و خوشبختانه طبق آمار طی یک و نیم ماه سال جاری تعداد روزهای پاک شهر اصفهان به ۱۲ روز رسیده در حالی که سال در سال ۱۴۰۱ در مجموع تنها ۲ روز هوای پاک داشتیم.

در این مراسم همچنین حمیدرضا صفوی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه توسعه شهرها مسائل زیادی را ایجاد می‌کند که مهمترین آن موضوع ترافیک است، گفت: با افزایش وسایل حمل و نقل در داخل شهر و توسعه تکنولوژی در شهرها تمرکز بیشتر بر توسعه فناوری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: ترافیک موضوعی تک بُعدی نیست و مؤلفه‌های مختلف از جمله فرهنگی و اقتصادی در آن دخالت دارد، افزود: اینها باعث شده که ترافیک و حمل و نقل در شهرها موضوعی پویا و مهم باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه ملی حمل و نقل دانش بنیان با حضور مسئولان استانی و کشوری و معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشور امروز گشایش یافت و به مدت دو روز تا ۱۵ اردیبهشت در دانشگاه صنعتی میزبان علاقه مندان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1185294

مهمترین اخبار ایران و جهان: