نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 12:00

ممنوعیت دفن زباله در سایت زباله آزادشهر با دستور قضایی

دفن زباله در سایت زباله آزادشهر با ورود دستگاه قضایی و بررسی زوایای مختلف مشکل به طور کامل ممنوع شد و بر همین اساس دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان انتقال زباله از دیگر استان‌ها به آق‌قلا را نیز ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سایت زباله آزادشهر به عنوان یکی از سایت‌های قدیمی دفن زباله در استان گلستان محسوب می‌شود که مدت‌ها است بوی نامطبوع ایجاد شده در اطراف این سایت که در شهرستان آزادشهر نیز مردم آن را احساس می‌کنند به عنوان یک مشکل و معضل مهم مطرح بوده است.

در پی ملاقات‌های چهره به چهره مسوولان قضایی استان با مردم در شهرستان‌های مختلف، شهروندان شهرستان آزادشهر از دستگاه قضایی درخواست کردند تا به عنوان حقوق عامه به موضوع ورود کرده و به این مطالبه مردمی رسیدگی کنند.

این درخواست باعث شد تا رئیس‌کل دادگستری گلستان بازدیدی میدانی را از سایت پسماند و محل دفن زباله در این شهرستان داشته باشد و پس از بازدید به دادستان مرکز استان گلستان ماموریت ویژه داد تا از نظر حقوق عامه موضوع بررسی و اقدام لازم صورت گیرد.

در همین راستا جلسه کارگروه استانی نظارت و پیگیری حقوق عامه استان برای بررسی و حل این مشکل  به ریاست دادستان مرکز استان گلستان و با حضور نماینده محیط زیست گلستان،  دادستان آزادشهر و نماینده سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان در دادسرای گرگان  برگزار شد.

دادستان گرگان در خصوص جزئیات بررسی و دستورات صادر شده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مصوبه این کارگروه از این پس دفن زباله در سایت آزادشهر ممنوع است و از یک هفته دیگر با حضور دادستان شهرستان آزادشهر از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

محمود اسپانلو با اشاره به انتقال روزانه ۳۰۰ تن زباله  از یکی از استان‌های همجوار به سایت زباله آق قلا گفت: با توجه به اولویت حل مشکل موجود در آزادشهر،  از این پس انتقال زباله از استان‌های دیگر به سایت آق قلا ممنوع است و به جای آن ۲۰۰ تن زباله سایت زباله آزادشهر به سایت آق قلا منتقل می شود.

دادستان اسپانلو گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و نیروی انتظامی موظف هستند بر اجرای این مصوبه نظارت و نتیجه را مستمر به دبیرخانه کارگروه،  گزارش کنند.

وی ادامه داد: همچنین اداره حفاظت محیط زیست  و مدیریت پسماند شهرداری‌های استان موظفند برای پاکسازی کامل محل فعلی دفن زباله تا رفع بوی نامطبوع  در سایت آزادشهر اقدام کنند و تا زمان راه‌اندازی سایت جدید بازیافت شرق استان در گنبدکاووس ، فقط بازیافت زباله‌های خشک در سایت آزادشهر مجاز است.

گفتنی است، سایت دفن زباله شرق استان از سال ۱۳۸۴ در شهرستان آزادشهر راه اندازی شد که بر اساس اعلام کارشناسان، از همان ابتدا جانمایی درست نشد و نزدیکی آن به شهر آزادشهر ، سال‌هاست به یک معضل برای اهالی این منطقه تبدیل شده است .

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1191750

مهمترین اخبار ایران و جهان: