نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 20:43

شیوع دیابت در خوزستان / مراکز پژوهشی استان حمایت می‌شوند

اهواز- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در خوزستان شیوع دیابت به لحاظ تغییر در شیوه زندگی و نبود تحرک و ماشینی شدن زندگی، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس پناهی عصر امروز چهارشنبه در آئین افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه پزشکی و پژوهشکده سلامت در اهواز بر حمایت وزارت بهداشت از فعالیت پژوهشکده‌های سلامت و روش‌های جدید درمانی تاکید کرد و افزود: این پژوهشکده شامل مراکز تحقیقات دیابت، هموفیلی و بیماری‌ها خونی و بیماری‌های عفونی و گرمسیری است.

وی گفت: فعالیت هر سه مرکز این پژوهشکده در راستای نیازهای خوزستان است، زیرا در جهان، ایران و استان خوزستان شیوع دیابت به لحاظ تغییر در شیوه زندگی و نبود تحرک و ماشینی شدن زندگی، افزایش پیدا کرده و به همین دلیل این مرکز تحقیقات در خوزستان افتتاح شد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت وزارت بهداشت از مراکز تحقیقاتی افزود: نیاز است این مراکز روند فعالیت خودشان را در حوزه پیشگیری پیش ببرند؛ همچنین مرکز تحقیقات دیابت باید فعالیت خود را در راستای تغییر شیوه زندگی مردم و حذف ریزفاکتورهایی ببرد؛ البته قرار شده در خصوص بیومارکرها و روش‌های درمانی جدید دیابت نیز تحقیق شود.

پناهی در خصوص فعالیت مرکز تحقیقات تالاسمی ادامه داد: خوزستان جزو استان‌هایی است که در آن بیماری تالاسمی وجود دارد. ما اعلام آمادگی کردیم که مرکز تحقیقات را حمایت کنیم و از روش‌های درمانی جدید برای کنترل این بیماری در آن استفاده شود.

وی عنوان کرد: شرایط ایران در منطقه از نظر بیماری تالاسمی جزو کشورهایی است که بیماری در آن شایع است. این بیماری، درمان واقعی ندارد و عموماً ناشی از ازدواج‌های فامیلی است. این مرکز را حمایت خواهیم کرد تا از روش‌های جدید درمانی استفاده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص فعالیت مرکز تحقیقات بیماری‌های گرمسیری گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان باید تحقیقاتی در این حوزه انجام شود. با حمایت وزارت بهداشت، به آزمایشگاه جامع مراکز تحقیقاتی به صورت متمرکز کمک می‌شود؛ ضمن اینکه به آزمایشگاه‌های وابسته به مراکز تحقیقاتی برای تأمین نیروی انسانی و جذب نخبگان کمک خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1170606

مهمترین اخبار ایران و جهان: