نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 13:28

۱.۲میلیون نفر از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی بازدید کرده اند

ارومیه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین سال جاری یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۲۰ نفر از جاذبه های گردشگری استان دیدن کرده اند.

مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نوروز امسال بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و نیز طبیعی استان ۴۲ درصد در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد، ادامه داد: در سطح استان مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با ۱۶ هزار بازدید بیشترین تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی را داشته و پس از آن مجموعه جهانی قره‌کلیسا چالدران با پنج هزار و ۵۰۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت از میان جاذبه‌های طبیعی استان نیز آبشار شلماش با ۴۵ هزار نفر، دریاچه ارومیه با ۴۲ هزار نفر و غار سهولان مهاباد با ۲۴ هزار نفر بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را داشته‌اند.

۳۴۳ هزار و ۶۵۲ نفر از بناهای تاریخی و موزه‌های آذربایجان غربی بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی امسال ۳۴۳ هزار و ۶۵۲ نفراز بناهای تاریخی و موزه‌های استان بازدید کردند که شاهد افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم، افزود: از میان موزه‌های استان کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو با ۱۲ هزار نفر و موزه مردم‌شناسی ارومیه با هفت هزار نفر بازدید بیشترین اقبال را داشته است.

صفری با اشاره به اینکه امسال ۱۲۶ عنوان برنامه نوروزگاه در ۴۳ مکان تاریخی و گردشگری سطح استان برگزار شد، گفت: برنامه‌های آئینی و سنتی از جمله تکم‌گردانی، سایاچی محمد، سوچرشنبه‌سی، توپراق‌چرشنبه‌سی، کوساگلین، کوسه به داس، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری مسابقات بومی مثل طناب‌کشی، جورابین، یومورتا دویوشدورما و … در این جشن‌های نوروزگاه اجرا شد.

۸۲ هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی آذربایجان غربی اسکان داشتند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال در شهرستان‌های ارومیه، خوی، اشنویه، بوکان، تکاب، میاندوآب، شاهین‌دژ و مهاباد اتوبوس گردشگری فعالیت داشت که استقبال خوبی نیز از این اتوبوس‌ها انجام شد به طوری که در مدت ۱۴ روز از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در ارومیه بیش از ۱۳ هزار نفر توسط اتوبوس از مکان‌های تاریخی و گردشگری بازدید کردند.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲۲ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، واحدهای بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی و مجتمع گردشگری و تفریحی با دو هزار و ۱۸۳ اتاق و پنج هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی برای اسکان مسافران آماده شده بود، گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲، در مجموع ۸۲ هزار و ۱۴۶ نفر در این مکان‌ها و نیز مراکز اسکان فرهنگیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و سایر ستادها اقامت داشته‌اند که در مقایسه با سال پیش افزایش ۳۴ درصدی داشته و ضریب اشغال مراکز اقامتی استان نیز در این مدت ۳۰ درصد بوده است.

۶۸۶ مورد بازدید نظارتی از اماکن گردشگری آذربایجان غربی انجام شد

وی با بیان اینکه بازدیدهای نظارتی در ایام ویژه مانند نوروز به صورت مستقل و تلفیقی انجام می‌شود، افزود: در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در مجموع ۶۸۶ مورد بازدید نظارتی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۵ برابری داشته است.

صفری با اشاره به ترددهای نوروزی در استان نیز گفت: در ایام تعطیلات نوروزی طبق اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تعداد مسافران ورودی و خروجی از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی ۲۲۳ هزار و ۷۱۱ مورد با افزایش پنج درصدی بوده و در این مدت ۱۲ میلیون و ۴۴ هزار و ۶۴ مورد تردد وسایل نقلیه در استان ثبت شده که ۱۷.۳۷ درصد رشد داشته و میزان تردد ورودی و خروجی استان هم یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۷۴۸ مورد بوده است.

۱۷ نفر در تصادفات نوروزی آذربایجان غربی جان خود را از دست داده‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: همچنین طبق اعلام نیروی انتظامی استان نیز در این مدت تعداد فوتی‌ها و مجروحان تصادفات استان ۱۸ درصد کاهش داشته و متأسفانه ۱۷ نفر در این مدت جان خود را از دست داده و ۳۳۱ نفر در تصادفات مجروح شده‌اند.

صفری یادآور شد: امسال ۳۵ هزار عدد اقلام تبلیغاتی اعم از کتابچه، بروشور، نقشه، بنر، بسته‌های فرهنگی و مذهبی در میان مسافران توزیع شد که رشد هفت برابری داشته و نیز ۱۱۰ پکیج تبلیغاتی شامل فلش مموری، سوغات، صنایع‌دستی و … هم تهیه و توزیع شد و با همکاری شهرداری برای ۲۰ مکان تاریخی و گردشگری ارومیه کد QR تعریف شد.

آذربایجان غربی یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب، قره‌کلیسا چالدران، کلیسای زور زور ماکو، دریاچه ارومیه و مراسم مذهبی بادراک بوده که در ایام عید پذیرای مسافران بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1129206

مهمترین اخبار ایران و جهان: