نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 11:51

۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های چهارمحال وبختیاری درگیر جوانه خوار بلوط

شهرکرد_ کارشناس گیاه‌پزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طبق پایش‌های صورت گرفته تا این لحظه ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط هستند.

احمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امسال نیز آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این استان دیده شده است.

وی تصریح کرد: طبق پایش‌های صورت گرفته تا این لحظه ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر با این آفت هستند و از این مقدار حدود ۳ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارد.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با بیان اینکه درگیری‌ها در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، کیار، اردل، فلارد و کوهرنگ هستند ادامه داد: این آفت بسته به شرایط آب و هوایی در این استان از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

موسوی بیان داشت: در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی در مناطق بحرانی به پیمانکار واگذار شده است تا توسط مواد بیولوژیکی یا همان بی تی، آفت را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه این آفت در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست هم مشاهده شده است اضافه کرد: این مناطق بحرانی‌تر از جنگل‌ها هستند و این در حالی است که محیط زیست اعتباری برای مقابله با این آفت ندارد و اعتبار منابع طبیعی هم بسیار محدود است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی سطحی که نیاز به مبارزه دارد بیش از ۴ هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: با اعتباری که در اختیار منابع طبیعی است تنها در یک هزار هکتار می‌توان به مقابله با آفت جوانه‌خوار پرداخت.

موسوی با بیان اینکه مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در مناطق صعب‌العبور باید از تجهیزات هوایی استفاده کرد که هزینه بسیار بالایی نیاز دارد این در حالی است که توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پهبادهایی که برای محلول‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد در عرصه‌های زراعی و باغی عملکرد خوبی دارند اما در عرصه‌های جنگلی چون مجاز به استفاده از سم نیستیم کاربردی ندارند.

این کارشناس گیاه‌پزشکی یادآور شد: همه جنگل‌های زاگرس درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط است و سازمان جنگل‌ها تا جایی که در توانش است بودجه در اختیار استان‌های زاگرس‌نشین قرار داده، پیگیری‌ها نیز برای تخصیص اعتبار بیشتر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: خشک و نابود شدن درختان، مشکل ریزگردها و بروز سیل را در پی دارد و بنابراین لازم است ستاد بحران پای کار بیاید و از بودجه‌های استانی نیز به آن اختصاص دهند.

این کارشناس گیاه‌پزشکی این آفت در اسفندماه از تخم خارج می‌شود و زمانی که لارو سن یک از وارد جوانه شده و از آن تغذیه می‌کند، گروهی از این آفات در همان لحظه جوانه را خشک کرده و به درخت خسارت وارد می‌کنند، گروهی هم در طی زمان از برگ‌ها تغذیه کرده و پروسه برگ‌خواری را آغاز می‌کنند.

موسوی بیان داشت: در جاهایی که خسارت سنگین است درخت ظاهری کاملاً خشکی دارد چراکه عاری از برگ است و این موضوع در سال‌های نخست باعث می‌شود درخت زادآوری خود را از دست بدهد بدان معنا که انرژی که صرف تولید میوه می‌شده برای رشد رویشی استفاده می‌شود و این موضوع در یک دوره سه ساله منجر به ضعف درخت شده زمینه هجوم آفت ثانویه را فراهم می‌سازد و درنهایت زوال درخت را در پی دارد.

وی افزود: جوانه‌خوار بلوط مقدمه را برای هجوم سایر آفات فراهم می‌کند و کنترل آن هزینه‌بر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1166550

مهمترین اخبار ایران و جهان: