نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 14:18

رایزنی وزیر خارجه ترکمنستان با رؤسای تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی

هیأت ترکمنستان که به ریاست وزیر امور خارجه این کشور به ژنو سفر کرده با رؤسای تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هیأت ترکمنستان که به ریاست «رشید مرداف» وزیر امور خارجه این کشور به ژنو سفر کرده با رؤسای تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار با معاون دبیرکل و مدیر دفتر ژنو سازمان ملل طیف وسیعی از موضوعات مشارکت راهبردی ترکمنستان با سازمان ملل متحد، از جمله مشکلات امنیتی، رعایت منع اشاعه و نیز روند خلع سلاح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرداف در این راستا به این نکته اشاره کرد که ترکمنستان به عنوان کشوری با وضعیت بی‌طرفی دائمی به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی، حامی تحکیم تلاش‌های جامعه جهانی در زمینه تقویت صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی ضمن اشاره به اقدامات عملی خاص در این زمینه، در مورد تعدادی از ابتکارات مهم بین‌المللی ترکمنستان در سازمان‌ ملل متحد از جمله اهمیت کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در آسیای مرکزی و منطقه خزر که چندین سال پیش در عشق آباد برگزار شد، صحبت کرد.

دو طرف در بخش دیگری به تفصیل در مورد مسائل گسترش مشارکت در حوزه اطلاعات گفت‌وگو و به فرصت‌های بالقوه موجود در زمینه تبادل تجربیات در کار رسانه‌ای، آموزش خبرنگاران بین‌المللی اشاره و در خصوص انجام تلاش‌های مشترک در راستای تقویت همکاری در این زمینه، توافق کردند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در چارچوب این سفر با «اولگا الگارایووا»، معاون دبیرکل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا دیدار و وضعیت کنونی مشارکت عشق آباد و کمیسیون اقتصادی ملل متحد و چشم‌انداز توسعه بیشتر آن را بررسی کردند.

در این راستا، دو طرف مجموعه‌ای از اقدامات مشترک متمرکز به تشدید کار در زمینه‌هایی مانند انرژی پایدار، حمل و نقل، دیجیتالی شدن و ایمنی جاده‌ها را هماهنگ کردند.

در جریان مذاکرات با «دارن تانگ» مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکر، اجرای عملی کنوانسیون‌ها، موافقت‌نامه‌ها، معاهدات و سایر اقدامات چندجانبه تنظیم کننده قوانین و رویه‌های اجرای حق چاپ و حمایت از آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ترکمنستان، طرف مقابل را با نتایج عملی خاص به دست آمده در سطح ملی در زمینه مالکیت فکر و کار ساختارهای دولتی مربوطه آشنا کرد.

به منظور تشدید فعالیت‌های مشترک، دو طرف در مورد تدوین «نقشه راه» شامل مواردی مانند مشارکت ترکمنستان با آکادمی سازمان جهانی مالیکت فکری، برگزاری رایزنی‌ها با هدف تهیه پیشنهادات در جهت الحاق ترکمنستان به قوانین بین‌المللی حقوق در زمینه مالکیت فکری و اجرای آنها در قوانین ملی، توافق کردند.

همچنین هیئت ترکمنی خواستار تشکیل منابع مالی جدید لازم برای اجرای پروژه و فعالیت‌های برنامه‌ای ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی شد. در این زمینه، از پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد صندوق حمل و نقل چند شریکی برنامه ویژه ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی حمایت شد.

علاوه بر این، طرف ترکمنی حمایت خود از تهیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی، ابراز کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159806

مهمترین اخبار ایران و جهان: