نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 10:50

توسعه یافتگی نیازمند ٧ شاخص است

شیراز- معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای دستیابی به رشد تولید و توسعه یافتگی باید هفت شاخص اقتصادی در کشور توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید هادی سبحانیان بعد از ظهر چهارشنبه در شورای عالی بسیج فارس بیان کرد: طی دهه گذشته رشد اقتصادی کشور کمتر از یک دهم بوده و تورم‌های دو رقمی در اقتصاد ایران به ثبت رسید.

وی ادامه داد: به دلایل تاریخی شاهد تورم‌های بالا در کشور هستیم و رشد ناخالص سرمایه ثابت در کشور منفی بوده و اگر به دنبال توسعه هستیم باید سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد.

به گفته سبحانیان قدرت خرید مردم در سال ١۴٠٠ نسبت به سال ١٣٩٠ بیش از ١٠ درصد کاهش یافته است این در حالی است که بنا به منویات مقام معظم رهبری باید نسبت به کنترل تورم و کاهش این شاخص اقتصادی فراهم کرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در آغاز فعالیت نسبت به مهار تورم و افزایش تولید اقدام کرد و تدوین سند نقشه راه غیر تورمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بود که در دولت سیزدهم اجرایی شد.

وی افزود: در مهر ماه ١۴٠١ تورم نقطه به نقطه از بیش از ١٠٠ درصد به ٣٣ درصد تقلیل پیدا کرد این در حالی است که در شهریور ماه سال ١۴٠٠ تورم مصرف کننده بیش از ۶٠ درصد بود که در شهریور ماه ١۴٠١ این شاخص ٢٠ درصد کاهش یافته و به ۴٠ درصد رسید.

به گفته وی افزایش تولید مستلزم پیش بینی پذیری، ثبات در تصمیم گیری، اعتماد به بخش خصوصی، کاهش مداخلات در فعالیت‌های بخش خصوصی، تضمین حقوق مالکیت، افزایش بهره‌وری و رفع موانع اخذ مجوزها است.

سبحانیان معتقد است: تورم دلایل مقطعی و بلند مدت دارد اما ناترازی در شاخص‌های اقتصادی کشور موجب شده تا تورم در اقتصاد ایران دارای رشد باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1131106

مهمترین اخبار ایران و جهان: