نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 11:20

دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به بوشهر+ عکس و فیلم

افتتاح ایرانی ترین پالایشگاه گاز، افزایش حقوق کارکنان نفت و حذف جیره بندی آب را می‌توان مهمترین دستاورد دومین سفر رئیس جمهور به استان بوشهر دانست.

خبرگزاری فارس- بوشهر، سید حسین موسوی: یک سال و چهار ماه و ۲۵ روز بعد از سفر اول آیت الله رئیسی به بوشهر، هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیئت دولت آسمان پایتخت سیاسی ایران را ترک تا بعد از یک ساعت و ۱۰ دقیقه در پایتخت انرژی ایران فرود آید.

آغوش باز آسمان پایتخت انرژی

مقصد مستقیم سفر دوم رئیس جمهور به استان بوشهر اینبار عسلویه‌ای بود که در یک هوای شبه بهاری زمستان حوالی ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه میزبان سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه شد. رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه خلیج فارس عسلویه گفت: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار فراوانی دارد و یکی از آن نیروی کارآمدی است که در این استان وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان بوشهر در بخش انرژی حرف اول در کشور و منطقه می‌زند، گفت: استان بوشهر با مردمان پر تلاشی که دارد می‌تواند در اقتصاد دریا و اقتصاد کشاورزی سرآمد باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: در دور اول سفر‌ها به دلیل شرایط کرونایی آن طور که شایسته بود نتوانستیم درخدمت مردم باشیم اما در دور دوم سفرها زمان را بیشتر کردیم تا بتوانیم مشکلات مردم را لمس کنیم.

افتتاح ایرانی‌ترین فاز پالایشگاهی

ایستگاه اول برنامه‌های رئیس جمهور، افتتاح ایرانی‌ترین فاز پالایشگاهی پارس جنوبی بود، جایی که جمع زیادی از مهندسین و کارگران فاز ۱۴ چشم انتظار حضور آیت الله رئیسی بودند. رئیس جمهور پس از ورود از فاز ۱۴ بازدید و سپس برای افتتاح پروژه به محل مراسم می‌رود.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه بهره‌برداری است.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی در استفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد. با راه‌اندازی کامل این پالایشگاه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده می‌شود.

افزایش حقوق کارکنان نفت با موافقت رییس جمهور

جواد اوجی وزیر نفت در جریان برگزاری آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و چند طرح پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهوری از موافقت ایشان با اجرای ماده ۱۰ برای کارکنان صنعت نفت خبر داد.

وی افزود: کارکنان صنعت نفت از سال ۹۲ یک خواسته داشتند که به حق بود به نام ماده ۱۰ که باید از رئیس‌جمهوری از این بابت تشکر ویژه کنم که مطالبه همکاران ما از سال ۹۲ که تبدیل به یک دغدغه شده بود، در شورای حقوق و دستمزد بررسی و برای اجرای ماده برای کارکنان صنعت نفت موافقت شد.

هم صحبتی با کارگران

در سفرهای استانی رئیس جمهور همواره دیده بودیم که هرجا می‌رود با قشر کارگر آن منطقه گفتگو و مسائل و مشکلات را بی‌واسطه از زبان آن‌ها می‌شنود. این مساله در سفر به استان بوشهر هم مشاهده شد. رئیسی پیش از افتتاح فاز ۱۴ به میان برخی از کارگران پروژه «ایران ال‌ان‌جی» در پارس جنوبی رفت و ضمن بازدید از پروژه، دغدغه‌های آنان را شنید.

 

 

ایستگاه بعدی رئیس جمهور شهر بوشهر دیار آب و آفتاب و پایتخت مقاومت بود، و میعادگاهی که در جوار ساحل نیلگون خلیج فارس، زیر سایه پرچم خوشرنگ جمهوری اسلامی ایران و میدانی به مسمای نام سردار بزرگ جنوب ایران شهید رئیسعلی دلواری با هزاران دیده‌ای که چشم انتظار استقبال از رئیسی بودند. حوالی ساعت ۱۷ بود که رئیس جمهور به نزدیکی محل مراسم می‌رسد اما حضور پرشور و با عظمت همشهریان رئیسعلی، حرکت خودروی حامل رئیس جمهور را کُند می‌کند.

یکی با لباس محلی تنگسیری سوار بر اسب، مادری با قاب فرزند شهیدش در دست، عده زیادی با پرچم ایران، برخی هم تصویر امام و رهبری و رئیس جمهور را کنار هم چیده بودند. شور و هیجان مردم چنان بود که رئیسی را مجبور کرد از سانروف خودرو پاسخ ابراز علاقه و محبت مردم را بدهد.

 

 

ورود رئیس جمهور به محل سخنرانی

سرانجام رئیسی به محل اجتماع مردم می‌رسد. ورود رئیس جمهور به محل سخنرانی مردم را از جای خود بلند می‌کند و نوای «صل علی محمد، یاور رهبر آمد» همراه با رقص پرچم خوشرنگ ایران اسلامی فضای مراسم را فرا می‌گیرد.

در اطراف مراسم ده‌ها غرفه پذیرایی از مردم در فضای ورودی برنامه استقرار یافته‌اند، بسیاری از غرفه‌ها به مدیریت پسران نوجوان بوشهری است و بسیاری در دست کهنسالان و جوانان، اینجا هرکس خود را خادم مردم می‌داند و همچون مسیر پیاده روی اربعین، کام تشنه مردم را سیراب و شیرین می‌کنند.

خبرهای خوش رئیسی به بوشهری‌ها

رئیس در این مراسم از بهبود وضعیت آب شرب بوشهر به واسطه افتتاح آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی می‌گوید، از سامان بخشیدن مشکل آب دشتستان و جم و ۲.۱ میلیون دلار اعتبار برای راه آهن بوشهر - شیراز خبر می‌دهد، وعده فاز ۱۱ در آینده نزدیک را اعلام می‌کند و افتتاح فاز ۱۴ با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار را به اطلاع می‌رساند. بیان آماری کاهش بیکاری و رشد سرمایه‌گذاری و تولید و تراز تجاری در کشور و نیز ارائه گزارش‌هایی از واگذاری زمین‌های پرورش میگو به جوانان دیگر محور سخنان رییسی بود.

دیدار با 150 سرمایه گذار

ایستگاه بعدی رئیس جمهور نشست با طلایه‌داران پیشرفت ایران، ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان بوشهر بود جایی که ۱۵۰ نفر از سرمایه گذاران برای دیدار با رئیسی در سالن کوثر استانداری دعوت بودند.

رئیس جمهور در این نشست با تاکید بر اهمیت رفع موانع از پیش پای سرمایه‌گذاران می‌گوید: وظیفه دولت در حوزه اقتصاد، هدایت، حمایت و نظارت است و بنای دولت مردمی میدان دادن به بخش خصوصی با هدف رونق اقتصادی است.

رئیسی میدان دادن به بخش خصوصی را تضمین سرمایه و سود برای سرمایه‌گذار توصیف کرد و عنوان می‌کند: اطمینان‌بخشی به کارآفرینان، به رونق، بالا بردن کیفیت و همچنین دانش‌پایه کردن تولید کمک خواهد کرد.

در این نشست همچنین با حضور رئیس جمهور ۵۳ تفاهم‌نامه میان استانداری بوشهر با هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ سکاف، پالایشگاه لیان، هلدینگ بُنسا، شرکت فاتح کیمیا، شرکت فرازصنعت فرشاد و شرکت شایا روبیان در زمینه زیرساخت، آبزی‌پروری، گردشگری، آموزش و فناوری، احداث پالایشگاه، نیروگاه برق و آب‌شیرین‌کن و صنایع پایین دست پتروشیمی با اشتغالزایی برای حدود ۲۵ هزار نفر به امضا رسید.

رئیس جمهور مهمان ۳۱۳ عروس و داماد

برنامه بعدی رئیس جمهور اما با همه برنامه‌ها متفاوت است. در آستانه ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، جشن وصال و آئین ازدواج زوج بوشهری در حسینیه عاشقان ثارالله سپاه برگزار می‌شود اما این مراسم اینبار مهمان ویژه‌ای داشت. آیت الله رئیسی مهمان ۳۱۳ دامان و عروس بوشهری بود که از سراسر استان آمده بودند وصال خود را با حضور رئیس جمهور جشن بگیرند.

رئیسی در این آیین می‌گوید: زندگی با تمامی فراز و فرودهایش پس از اینکه انسان صاحب فرزند می‌شود حلاوت‌هایی است که به زندگی ورود پیدا می‌کند. تشکیل خانواده برکاتی دارد و مسائلی چون مسکن و اشتغال از اولویت‌های دولت سیزدهم می‌باشد.

رئیس جمهور عنوان می‌کند: رفع بیکاری و توسعه اشتغال در همه حوزه‌ها به صورت جدی دنبال می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که با راه‌اندازی واحدهای صنعتی نرخ بیکاری کاهش و میزان اشتغال افزایش یافته است.

در این آیین تعداد ۳۱۳ جهیزیه کامل به ۳۱۳ زوج استان بوشهر توسط سپاه استان بوشهر و خیریه آبشار عاطفه‌ها به زوج‌های جوان اهدا شد که ارزش هر جهیزیه ۱۲۰ میلیون تومان است.

آغاز روز دوم برنامه‌ها با وعده ای که عملی شد

شروع برنامه‌های روز دوم سفر رئیس جمهور در بوشهر آئین افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵ طرح صنعت آب‌وبرق استان بوشهر بود که مهمترین آن بهره برداری از آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی مپنا و وحدتیه، خط آبرسانی سیراف جم، آبگیری سدهای «اخند» و «باغان» و همچنین پروژه‌های انتقال برق است. رئیس جمهور در این آیین از اتمام جیره‌بندی آب در شهر بوشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: آب بوشهر تا به امروز به صورت جیره‌بندی بوده اما از این لحظه با افتتاح آب‌شیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر جیره‌بندی آب به پایان می‌رسد.

خبر خوشی که مدت‌ها بود مردم بوشهر منتظر شنیدن آن بودند. رئیسی همچنین می‌گوید: با افتتاح آب شیرین کن مپنا بخش قابل توجهی از چالش مشکل آبی بوشهر حل می‌شود و حق مردم است تا آب مورد نیازشان از طریق دریا تامین شود.

تحقق وعده دیگر دولت این بار در حوزه مسکن

رئیسی بلافاصله پس از برنامه بهره‌برداری از ۱۵ طرح صنعت آب‌وبرق، به شهرستان دشتی و شهر خورموج مهد علم و ادب می‌رود. افتتاح و آغاز ساخت ۶ هزار و ۹۲۱ واحد نهضت ملی مسکن در استان ایستگاه بعدی رئیس جمهور بود.

وعده احداث سالانه یک میلیون مسکن یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی آیت الله رئیسی بود که حالا رنگ تحقق و عمل به خود گرفته تا کلید این سرپناه‌ها به نیازمندان تحویل داده شود.

استقبال همشهری‌های مفتون و فایز از رئیسی

مقصد بعدی رئیس جمهور ورزشگاه تختی خورموج بود، جاییکه هزاران نفر از همشهری‌های فایز و مفتون برای استقبال از رئیس جمهور ساعت‌ها پیش از شروع مراسم، فضا را با حضور پرشور خود پر کرده بودند.

رئیسی حوالی ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه در جایگاه محل سخنرانی ظاهر می‌شود و جمعیتی که هیجان زده با شعار و صلوات از او استقبال می‌کنند.

رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به موضوع مسکن می‌گوید: در ورود به شهرستان دشتی شاهد افتتاح و واگذاری مسکن به نیازمندان بودیم؛ در این استان در مساله زمین مشکلی وجود ندارد و دولت با ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن در کنار مردم و زوج‌های جوان و نیازمندان خواهد بود. او همچنین قول برطرف شدن نیاز به پزشک متخصص در شهرستان دشتی را می‌دهد.

حضور در برازجان

میعادگاه بعدی سفر رئیسی شهر برازجان بود. رئیس جمهور بلافاصله بعد از سخنرانی در جمع مردم دشتی خود را به شهرستان دشتستان می‌رساند و با حضور در نماز برازجان مورد استقبال پرشور مردم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور در این مراسم می‌گوید: تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان از اولویت‌های دولت است و برای تکمیل سد دالکی نیز از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیسی عنوان می‌کند: یکی از اولویت‌های اصلی دولت، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کشور است و در این سفر در استان بوشهر نیز پروژه‌هایی افتتاح شد که بیش از ۱۴ سال متوقف بوده است.

درخواست مشترک نماینده ولی فقیه و نماینده خبرگان رهبری

یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر موضوع راه آهن است. این موضوع چندین و چندبار در سفرهای اخیر رؤسای جمهور در سال‌های گذشته از سوی مسئولان استان به عنوان خواسته و مطالبه مهم مطرح شده است. در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز این موضوع از سوی آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و نیز آیت الله حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری مجددا مطرح شد. صفایی بوشهری گفت: یکی از مطالبات مهم مردم این استان، خط راه آهن است و پیشنهاد می‌کنم، خط راه آهن مقاومت از مکران، بوشهر، سیستان، بصره و سوریه ایجاد شود که اهمیت استراتژیک زیادی دارد.

حسینی بوشهری نیز گفت: خط ریلی بوشهر-فارس یکی دیگر از مطالبات مردم استان می‌باشد و توسط دولت برای تکمیل آن اهتمام بورزد.

درخواست بکارگیری و جذب نیروهای متخصص بومی در مسؤولیت‌ها یکی دیگر از مطالبات مهم مردم و مسئولان است. آیت الله حسینی بوشهری در این نشست گفت: منابع انسانی استان بوشهر نیز مانند سایر نیروهایی که در مسؤولیت قرار دارند دارای تخصص هستند و ما انتظار داریم در مسئولیت‌ها از ظرفیت‌شان استفاده شود. حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خواسته‌های ما مسئولیت اجتماعی شرکت‌های نفتی می‌باشد و امیدواریم به این توقعات کم، توجه شود.

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه این سفر برکات فراوانی را برای استان بوشهر داشته است می‌گوید: امضای تفاهم‌نامه با ۱۵۰ سرمایه‌گذار بوشهری با اعتبار بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یکی از برکات این سفر است. همچنین پروژه‌هایی با ارزش ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

در ادامه نوبت به رئیس جمهور می‌رسد. رئیسی در پاسخ به مطالبات مهم مطرح شده توسط مسئولان استان می‌گوید: راه آهن بوشهر– شیراز یک عقب‌ماندگی دارد و این توقف هر دلیلی داشته باشد باید حل شود و کار روی زمین نباید بماند.

رئیسی همچنین عنوان می‌کند: مدیران باید در تمام دستگاه‌ها به نیروهای بومی توجه کنند و کسانی که در دانشگاه‌های این استان مشغولند، باید احساس کنند بعد از اتمام تحصیل شغل دارند.

وی همچنین با اشاره به دیگر مطالبه مهم مردم استان می‌گوید: مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها خصوصا نفت باید برای توسعه مناطق این استان پرداخت شود.

ته‌لنجی با کوله بری متفاوت است

رئیسی با بیان اینکه مشکل ته لنجی با کوله بری متفاوت است، عنوان می‌کند: ساماندهی کالای همراه ملوان نیازمند یک ساز و کار است و کاری باید صورت بگیرد تا به معیشت مردم آسیب وارد نشود و این تجارت در چارچوب قانون حل شود و دغدغه مرزنشینان حل گردد.

دیدار با علما و روحانیون استان بوشهر

ایستگاه بعدی رئیس جمهور دیدار با علما و روحانیون استان بوشهر بود. جاییکه صدها نفر از علمای شیعه و سنی در حسینیه عاشقان ثارالله چشم انتظار دیدن و شنیدن سخنان رئیس جمهور بودند. در ابتدای این مراسم تعدادی از روحانیون به نمایندگی از دیگر علما دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

سپس نوبت به سخنرانی رئیس جمهور رسید. تاکید بر ضرورت رفع مشکل اشتغال با اولویت بکارگیری نیروهای بومی و انقلابی، حل مشکل آلاینده‌های استان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ساماندهی تجارت ملوانان با حفظ و رعایت مقررات صادرات و واردات، رفع مشکل مسکن اقشار مختلف مردم با فعال‌سازی یا تشکیل تعاونی‌های مسکن و واگذاری زمین، توجه به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان و فعال‌سازی اقتصاد این عرصه و اجرای قانون عفاف و حجاب با عنایت به ضرورت‌های شرعی، از نکاتی بود که رئیسی در دیدار با علما و روحانیون شیعه و سنی استان بوشهر به آن‌ها اشاره کرد.

نوبت نشست با خبرنگاران رسید

اما ایستگاه پایانی رییس جمهور طبق روال همیشه نشست خبری و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران بود. حوالی ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه بود که سید ابراهیم رئیسی برای شنیدن سوالات خبرنگاران به محل نشست در سپاه امام صادق (ع) آمد. حدود ۳۰ خبرنگار خود را به کنفرانس خبری رئیس جمهور رسانده بودند تا دستاوردهای سفر را منعکس کنند. خبرنگارانی که در سوگ همکار خود حسین دهقان خبرنگار و مجری صدا و سیمای مرکز بوشهر نشسته بودند.

رئیس جمهور در شروع نشست خبری درگذشت این خبرنگار بوشهری را تسلیت گفت و از خداوند بزرگ خواست تا این جوان بوشهری را با علی اکبر امام حسین (ع) محشور کند.

حسین دهقان خبرنگاری که لقب آقای واژه‌ها را داشت روز اول حضور رئیس جمهور را به زیبایی گزارش کرد اما هیچ کس نمی‌دانست که همکاران خود را در روز دوم تنها می‌گذارد…

در این نشست خبری خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاری‌های ایرنا، فارس و هفته نامه پیام عسلویه سوالات خود را پیرامون آزاد راه و راه آهن بوشهر - شیراز، مساله ته لنجی و نیز موضوع اشتغال و بکارگیری نیروی بومی در بخش‌های مدیریتی و نیز مسئولیت‌های اجتماعی نفت مطرح کردند و رئیس جمهور نیز صبورانه پاسخگوی سوالات آن‌ها بود. رئیس جمهور در این نشست از مردم استان بوشهر به جهت میزبانی تشکر کرد. پایان بخش کنفرانس مطبوعاتی رئیسی عکس یادگاری با خبرنگاران بود و پس از آن حوالی ساعت ۲۱:۳۰ بوشهر را به مقصد تهران ترک کرد.

مصوبات سفر

به گزارش فارس، در دومین سفر استانی آیت الله رئیس جمهور به استان بوشهر ۸۲ مصوبه به تصویب رسید که در این قالب بیش از هشت هزار و ۱۰۰ ملیارد تومان منابع برای توسعه عمرانی این استان اختصاص یافته است.

مهمترین پروژه‌های مصوب شده استان بوشهر در این سفر شامل تکمیل زیرساخت‌های منطقه اقتصادی شمال استان، تکمیل سدهای دالکی، ده رود و خائیز و باند دوم محور دالکی کنار تخته، تکمیل کریدور ساحلی جنوب، تکمیل فاضلاب‌های بوشهر، گناوه و دیلم، تسریع در تکمیل راه آهن بوشهر به شیراز، بیمارستان‌های بوشهر، برازجان و مجتمع دندان پزشکی، تکمیل زیرساخت‌های میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی استان و تکمیل واحد ایران انرژی با رفع موانع آن است.

همچنین مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مجموعه‌های نفتی این استان یکی از نکات مهم این سفر بود که برای اولین بار بیش از پنج هزار میلیارد تومان در حوزه‌های نفت و پتروشیمی و حوزه‌های بالا دست تعهد کردند.

وحدت و همدلی بوشهری‌ها

به گزارش فارس، آنچه که در این سفر بیش از همه جلوه کرد همدلی و وحدت همه بوشهری‌ها اعم از نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، استاندار، نمایندگان مجلس، خبرنگاران و در نهایت مردم بود. وجه اشتراک همه اینها مطالبات مشترکی بود که در این سفر دو روزه از سوی آنان مطرح شد که نشان دهنده اهمیت موضوعات برای استان بوشهر دارد.

گام اول برداشته شد، مدیران نقش اصلی گام دوم

با این حال گام اول را بوشهری‌ها برای مطرح کردن خواسته‌های مشترک خود به خوبی برداشتند اما می‌طلبد مسئولان استان و نیز رسانه‌ها در گام دوم برای تحقق مصوبات و وعده‌های داده شده در این سفر پیگیر باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1073706

مهمترین اخبار ایران و جهان: