نیوز سیتی!
25 اسفند 1401 - 01:42

موضوعات اقتصادی و اجتماعی از علل مهاجرت نخبگان است/ کاهش بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها

رییس دانشگاه علوم پایه زنجان با بیان اینکه باید علت مهاجرت نخبگان را ریشه‌ای بررسی کرد، اظهار کرد: موضوعات اقتصادی و اجتماعی بخشی از دلایل مهاجرت نخبگان کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بابک کریمی، رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان، مستعدین برتر و اساتید دانشگاه‌های استان زنجان با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران برگزار شد با بیان اینکه باید علت مهاجرت نخبگان را ریشه‌ای بررسی کرد، اظهار کرد: موضوعات اقتصادی و اجتماعی بخشی از دلایل مهاجرت نخبگان کشور است.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه اکنون مسئله مهاجرت در سطح دانشگاهی به اساتید دانشگاه‌های کشور و در بستر جامعه به سنین خیلی کمتر رسیده است، گفت: نخبگان اگر از برنامه‌هایی را که بنیاد علمی نخبگان برای نخبه‌های علمی کشورمان تدوین کرده راضی نباشد به فکر مهاجرت خواهند افتاد.

کریمی در ادامه اضافه کرد: بودجه‌های پژوهشی به شدت کاهش پیدا کرده است این در حالی است که اگر در بحث معیشت مشکلی وجود نداشته باشد، باز هم امیدی در انجام پژوهش‌های مهم در دانشگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه نیست.

رییس دانشگاه علوم پایه زنجان با بیان اینکه در قوانین بالادستی گفته می‌شود از ناخالصی ملی کشور مقداری به پژوهش اختصاص دهیم که در حال حاضر در حدود ۳ دهم درصد است، اظهار کرد: محققی که استعداد دارد ولی به دلیل کمبود امکانات به فکر مهاجرت می‌افتد تا استعداد‌هایش را در کشور دیگر شکوفا کند، که باید به این مسله توجه شود.

وی ارتباطات بین‌المللی را راه پیشرفت علم در دنیا دانست، افزود: باید تسهیلاتی را فراهم کنیم تا این ارتباطات آسان‌تر شکل بگیرد تا افراد راحت‌تر برای انتقال تجربیات خود در کشور رفت‌وآمد کنند.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1095550

مهمترین اخبار ایران و جهان: