نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 15:28

تشکیل ۱۴۱ فقره پرونده تخریب اراضی ملی در بیجار

بیجار- مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار از تشکیل ۱۴۱ فقره پرونده به مساحت ۲۶۱ هکتار جهت حفاظت از اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عظیمیان روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال جاری بیشترین پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان بیجار نسبت به سال‌های گذشته انجام شده است.

وی از انجام ۲۹ پروژه آبخیزداری که ۲۳ مورد ثبت شده است خبر داد و بیان داشت: از این تعداد ۱۷ سد ملاتی، ۶ سد گاویونی و شش مورد دیوار حائل در روستاهای حوزه سد گلبلاغ با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان احداث شده است.

عظیمیان گفت: در سال جاری یک طرح بیولوژیک بذرپاشی و بذرکاری در قالب طرح مرتع در ۱۵۰ هکتار از اراضی کوه حمزه عرب با همکاری همیاران طبیعت، تشکل‌های مردمی و برخی ادارات شهرستان بیجار انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش جنگل نیز ۱۰ هکتار بذرکاری بادام در کوه سیاه در قالب طرح جنگلانه با همکاری تشکل‌های زیست محیطی و همیاران طبیعت انجام شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار از تشکیل ۱۴۱ پرونده به مساحت ۲۶۱ هکتار جهت حفاظت از اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۶ مورد رفع تصرف اراضی ملی به مساحت ۱۵۰ هکتار شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه حفاظت از منابع طبیعی، ۶۵۷ واحد دامی غیر مجاز گزارش شده و در خصوص قطع درختان با ۲ نفر برخورد قضائی شده است.

عظیمیان خاطر نشان کرد: در سال جاری برای ۵۵۰ نفر از همیاران طبیعت کارت صادر شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی به نام «درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سرسبز» از توزیع ۱۱ هزار اصل نهال زینتی و ۱۴ هزار اصل نهال صنوبر در شهرستان بیجار خبر داد.

عظیمیان در خصوص طرح جهانی کاشت یک تریلیون درخت اظهار داشت: این طرح توسط کنوانسیون جهانی جهت مبارزه با آلودگی هوا و احیای بیابان‌ها اعلام شده که سهم کشور ایران یک میلیارد نهال است و سهم استان کردستان در طی چهار سال ۱۲ میلیون اصل درخت است.

وی اضافه کرد: این طرح جهانی از سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور در اراضی مستعد اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: این طرح جهانی در کشور ما با همکاری آحاد مردم، تشکلهای و دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، معادن، شهرک صنعتی، آموزش و پرورش، سپاه، بسیج و سایر ادارات و نهادها انجام می‌شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار از افتتاح مدرسه طبیعت در دبستان پروفسور ستاره همزمان با هفته منابع طبیعی با حضور مدیر کل خبر داد و افزود: بازدید از پروژه‌های آبخیزداری، نهالکاری سایت حیات وحش، نهالکاری مردمی کوه سیاه، دیدار با امامان جمعه شهرستان و نهالکاری زرین معدن از مهمترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی در شهرستان بیجار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1072050

مهمترین اخبار ایران و جهان: