نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 09:20

نی هایی که کام ایران را شیرین کرد/ مازندران قطب شکر سرخ

ساری- نیشکر از سوغات زمستانه دشت‌های مازندران به شمار می‌رود که کام ایرانیان و مناطق مختلف جهان را شیرین کرده است.

خبرگزاری، گروه استان‌ها: دشت‌های مازندران هرفصل سوغات و نوبرانه های جدید دارد و در فصل زمستان با تبدیل نیشکر به شکر سرخ یا قرمز کشاورزان مازندران به استقبال مسافران نوروزی می‌روند.

در حال حاضر تولید نیشکر در برخی از شهرستان‌های مرکزی استان مازندران از جمله بابل، قائمشهر و بابلسر انجام می‌شود و کشاورزان زیادی در این کار اشتغال دارند. کشاورزان پس از کندن نی‌ها را در دستگاه‌های آبگیری قرار می‌دهند و بعد از جوشاندن دو تا سه ساعته، تفاله‌ها را خارج می‌کنند و با طی فرایندی، شکر سرخ یا قرمز تولید می‌کنند.

شکر سرخ از محصولات بومی مازندران است و در ۲۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی مازندران کشت می‌شود و شهرستان بابلسر قطب تولید این محصول به شمار می‌رود. مازندرانی‌ها به گیاه و یا نی شکر، «لله» می‌گویند و این شیرینی خوشمزه، سوغاتی برای پذیرایی از مسافران است.

نیشکر به عنوان سوغات ارسال می‌شود

محمد اکبری کشاورز بابلسر که ۱۵ سال در تولید و فرآوری نیشکر فعالیت می‌کنند، زمان برداشت نیشکر را از دی ماه تا اسفندماه بیان کرد و گفت: نیشکر محصولی است که می‌توان آن را جایگزین شکر سفید کرد و به دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور به عنوان سوغات ارسال کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه چهار نفر در کارگاه مشغول به کار هستیم، گفت: در گذشته تکه تکه کردن نی‌ها و تولید شکر سرخ به صورت سنتی انجام می‌شود و این کار زمان بر بوده است اما اکنون تا حدودی کارها تسهیل شده است.

نی هایی که کام ایران را شیرین کرد/ مازندران قطب شکر سرخ

وی با بیان اینکه از صبح تا غروب می‌توان ۱۰ دیگ شکر پخت کرد، افزود: در حال حاضر در کارگاه شش دیگ داریم که در آن نی‌ها را به شکر تبدیل می‌کنیم.

در حال حاضر تولید نیشکر به صورت شکر قرمز، کف و شیره است و قدمت تولید این محصول به دو هزار سال قبل برمی گردد و پای این محصول بیش از ۳۰۰۰ سال در مازندران رواج دارد. محمد منان که از سال ۸۲ شروع به کشت نیشکر و فرآوری آن کرده است، افزود: در فصل زمستان افراد زیادی در زمینه برداشت و فرآوری نیشکر فعالیت می‌کنند و در زمان‌های بیکاری به کارهای دیگر مشغول هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر آبگیری را از جمله فرایند و مراحل تولید نیشکر ذکر کرد و گفت: از ۲۰۰ لیتر آبگیری ۳۵ لیتر شیره تولید می‌شود و باید محصول به مدت سه ساعت جوشیده شود و سپس آن را در قالب قرار می‌دهیم و پس از خشک شدن به مشتری تحویل می‌دهیم.

منان با بیان اینکه مراحل تولید نیشکر از ابتدا تا پایان حدود ۱۰ ساعت زمان می‌برد، گفت: این محصول طرفداران زیادی دارد و بیشتر به عنوان سوغات به مسافران و مهمانان داده می‌شود.

بهنمیر قطب نیشکر در مازندران

در حال حاضر بهترین شکر سرخ مازندران در شهر بهمنیر تولید می‌شود و این شهر پایگاه و قطب اصلی شکر سرخ در استان و کشور به شمار می‌رود. این محصول سرشار از قند، سالم و مقوی است و هرسال از نیمه دوم مردادماه تا مهرماه کشت و دی تا اسفند برداشت می‌شود. علی درویش نیا مدیر امور جهاد کشاورزی قائمشهر سطح تولید نیشکر را در شهرستان ۸۵ هکتار ذکر کرد و گفت: امسال ۲۰۰ تن شکر در این شهرستان تولید می‌شود.

نی هایی که کام ایران را شیرین کرد/ مازندران قطب شکر سرخ

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شکر ریکنده برند و معروف است، افزود: بیشترین سطح کشت نیشکر در روستای ریکنده، سیدابواصالح، سیف کتی، گل افشان و واسکس است و از ساقه آن در تهیه کاغذ و مقوای ساختمانی، تخته ساختمانی و غیره بهره گیری می‌شود.

درویشی قیمت هر کیلوگرم نیشکر را بیش از ۶۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: میزان عملکرد تولید نیشکر در هر هکتار دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است.

از نیشکر محصولاتی نظیر باگاس و شکر قرمز تولید می‌شود و از باقیمت شربت غلیظ شده برای تهیه محصولات دارویی و خوراک دام استفاده می‌شود. توسعه صنایع تبدیلی، تعریف نشدن کد مشاغل خانگی برای کارگاه‌های نیشکر، کمبود تسهیلات خوداشتغالی از جمله نیازهایی است که تولیدکنندگان نیشکر در استان مازندران آن را درخواست دارند.

طی سال‌های اخیر کارگاه‌های نیشکر در مازندران افزایش یافت و محصولات تولیدشده و فرآوری شده در بازارهای محلی و استان به فروش می‌رسد. همچنین ۳۵ مرکز فرآوری نیمه مکانیزه شکر سرخ در استان فعالیت می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1070994

مهمترین اخبار ایران و جهان: