نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 17:16

مولداوی قصد پیوستن به ناتو را ندارد

رئیس پارلمان مولداوی شایعات در خصوص پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رئیس پارلمان مولداوی می گوید این کشور قصدی برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ندارد.

«ایگور گروسو» رئیس پارلمان مولداوی امروز یکشنبه اعلام کرد که این کشور برنامه ای برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ندارد و در این زمینه اقدامی صورت نخواهد داد.

در حالیکه رویکرد رئیس جمهور و نخست وزیر مولداوی گمانه زنی ها را به این سو سوق داده، اما این مقام قانونگذار مولداوی، موضوع پیوستن به ناتو را رد کرد و در عین حال گفت که منطقه مورد مناقشه ترانس‌نیستریا بسیار مجهزتر از ارتش ملی این کشور است.

با این حال در ماه ژانویه، «مایا ساندو» رئیس‌جمهور مولداوی که حامی غرب است، اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد تا وضعیت بی‌طرفی خود را کنار بگذارد تا به طور بالقوه شرایط پیوستن به ناتو را فراهم کند.

«دورین ریسین» نخست وزیر مولداوی پیش از این اعلام کرد که نیروهای روسی باید از ترانس نیستریا خارج شوند.

در حالیکه ترانس نیستریا یک منطقه هم مرز با اوکراین و مولداوی است و جمعیت قابل توجهی حامی روسیه در این منطقه زندگی می‌کنند، نخست وزیر جدید مولداوی که حامی غرب است، خواستار خروج نیروهای وابسته به روسیه از این منطقه شده است.

روسیه همچنین یک پایگاه نظامی در این منطقه دارد که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در این کشور فعال بوده است.

این در حالی است که پیشتر سفیر روسیه در مولداوی، درباره افزایش درخواست‌ها در این کشور برای کنار گذاشتن وضعیت بی طرف این کشور اشاره داشت و تاکید کرد که مولداوی با حفظ وضع بی طرفی به عنوان ضامن ثبات در منطقه عمل می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1059106

مهمترین اخبار ایران و جهان: