نیوز سیتی!
19 اسفند 1401 - 05:32

آمریکا جایگزین روسیه در پروژه های فضایی با اروپا می‌شود

آمریکا جایگزین روسیه به عنوان شریک فضایی اروپا در پروژه اکتشافی مریخ می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، کاخ سفید بر اساس پیش نویس بودجه ایالات متحده برای سال مالی ۲۰۲۴ فاش کرد که آمریکا جایگزین روسیه به عنوان شریک آژانس فضایی اروپا (ESA) در پروژه اکتشاف مریخ خواهد شد.

در سند مربوطه دولت آمریکا برای تخصیص بودجه در این حوزه آمده است: «بودجه برای انجام دو مأموریت اکتشافی مریخ که با مشارکت و همکاری آژانس فضایی اروپا دنبال خواهد شد، افزایش خواهد یافت و در یکی از آنها ایالات متحده جایگزین روسیه به عنوان شریک اروپا در پروژه اکتشافی مریخ می‌شود.»

علاوه بر این، سند مذکور خواستار اختصاص بودجه اولیه برای «تأمین حامل فضایی است تا اتکای اروپا به روسیه کاهش یابد و دوره جدیدی از ایستگاه‌های فضایی تجاری ساخت آمریکا بدون مشارکت روسیه آغاز شود.»

پیش از این نیز و چند ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، «دیمیتری راگوزین»، رئیس سازمان فضایی روسیه در یک رشته توئیت اعلام کرده بود که احیای روابط نرمال میان شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی و پروژه‌های دیگر فقط زمانی ممکن است که تحریم‌های غیرقانونی به طور کامل و بدون هیچ شروطی لغو شوند. راگوزین همچنین با ارسال نامه‌هایی به ناسا، اتحادیه اروپا و سازمان فضایی کانادا خواهان تجدیدنظر درباره تحریم‌ها شده بود. وی همچنین تصاویری در توئیتر پست کرد که به نظر می‌رسد پاسخ هریک از سازمان‌ها به نامه وی باشد. سازمان فضایی کانادا صحت نامه را تأیید کرد اما از اظهار نظر بیشتر درباره آن خودداری کرده بود.

رئیس سازمان فضایی روسیه در رشته توئیت خود نوشته بود: موضع شرکای ما واضح است؛ تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. هدف این تحریم‌ها از بین بردن اقتصاد روسیه، افسرده کردن مردم و گرسنگی کشیدن آنها و به زانو درآوردن کشور است.

او در ادامه افزود که راسکاموس به زودی تاریخی برای متوقف کردن فعالیت‌های روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی تعیین می‌کند.این در حالی است که پیشتر ناسا اعلام کرده بود که روسیه همکاری در ایستگاه فضایی بین المللی را تا ۲۰۳۰ میلادی ادامه می‌دهد اما با توجه به بیانیه راگوزین این امر بعید به نظر می‌رسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1084050

مهمترین اخبار ایران و جهان: