نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 15:42

میزگرد| گفت‌وگویی با فعالان دانشجویی/ از آخرین تحولات دانشگاه‌ها تا شیوه درست عدالتخواهی

نشست هم اندیشی «بررسی آخرین تحولات دانشگاه‌ها، روابط راهبردی ایران و چین، راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن، رسالت‌های جنبش دانشجویی و شیوه‌های درست مطالبه گری» با حضور فعالان تشکل‌های دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نشست هم اندیشی« بررسی آخرین تحولات دانشگاه ها، روابط راهبردی ایران و چین، راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن، برنامه های دشمنان در حوادث اخیر دانشگاه و شیوه های درست مطالبه گری و عدالتخواهی» با حضور فعالان تشکل های دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست عماد الدین صفایی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، محمد مهدی نوینی فرد دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و کوثر فرهمندفر نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی حضور داشتند که در ادامه به جزئیات آن پرداخته ایم.

کوثر فرهمند نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی در این نشست با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن و حضور پرشکوه مردم گفت: انقلاب اسلامی ایران متفاوت از انقلاب ها و جنبش های دیگر در نقاط مختلف جهان است، انقلاب ایران همواره از ابتدا توسط مردم ایران هدایت شده است و راز ماندگاری و تفاوت آن در همین جایگاه مردمی است که در برهه های مختلف این مردم بوده اند که بحران ها، تهدید و دشمنی ها را پیروزمندانه پشت سر گذاشته اند و حافظ انقلاب خود بوده اند.

 

 

وی افزود: در ایام اخیر وضعیت متفاوتی از سال‌های گذشته را شاهد بودیم، تبلیغات یکدست و همه جانبه مخالف در انواع سطوح جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، مشکلات متعددی که متوجه معیشت مردم است و تحریکات دشمنان در تمام ابعاد همگی باعث شد تا ۲۲ بهمن امسال بسیار متفاوت تر از قبل باشد و امید حضور کمرنگ مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب را در دل دشمنان ملت قوی سازد اما مردم ایران همان نسل غیور تاریخ ساز در تمامی برهه های تاریخی؛ بوده اند که همواره باصلابت قدم در راه حفظ آرمان های خود برداشته اند و به معنای واقعی حماسه آفریدند و حضوری حتی پررنگ تر از سالهای گذشته داشته اند هرچند که معاندان تا توانستند مانند همیشه  این حضور را کمرنگ جلوه دهند اما واقعیت قابل انکار نیست.

حضور پرشکوه مردم در ۲۲بهمن نشانه امید مردم به پیشرفت و ارتقای انقلاب است

فرهمندفر در ادامه با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان از امید مردم به پیشرفت انقلاب اسلامی دارد، گفت: حضور پرشکوه مردم در ۲۲بهمن نشان از امید مردم به پیشرفت و ارتقای انقلاب است و اینطور نیست که مشکلات موجود را نادیده گرفته باشند یا متوجه سختی ها و کاستی ها نباشند بلکه همین حضور یعنی خواهان اصلاح و ارتقا هستند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مردم ایران با حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن بار دیگر ثابت کردند که صاحبان اصلی این انقلاب اند و در واقع از انقلاب مردمی خودشان حمایت کردند و این حماسه پرشور علاوه بر دشمنان برای مسئولان این نظام نیز پیام محکمی داشت تا بدانند که باید در مقابل عملکردشان پاسخگوی این ملت عزیز و متحد باشند.

روز 22 بهمن را باید روز یأس و ناامیدی دشمن نامید

محمد مهدی نوینی فرد دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان نیز در این نشست گفت: حضور بیست میلیونی مردم در 22 بهمن را باید روز یاس و ناامیدی دشمن نامید، دشمنان با وجود تمام فضاسازی‌ها و تبلیغات رسانه‌های معاند، با حضور حماسی مردم خط بطلانی بر نقشه‌های شوم آن‌ها کشید و بار درگیر وحدت ملی در حمایت از نظام جمهوری اسلامی را نشان داد.

 

 

دبیرکل مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دلیل حضور مردم این بود که چهره واقعی ضدانقلاب برای‌شان عیان شده است، گفت: حوادث اخیر به مردم نشان داد، دشمنان به شدت بی‌رحم هستند و دیکتاتوری تمام را در حوادث اخیر نشان دادند، چهره واقعی ضدانقلاب برای ملت ایران عیان شده است.

حضور حماسی مردم در 22 بهمن مقبولیت نظام را به رخ جهانیان کشید

وی افزود: مردم با وجود همه مشکلات معیشتی که درگیر آن هستند، بار دیگر در راهپیمایی 22 بهمن حاضر شدند و این حضور، وظیفه مسئولین را چند برابر کرد، حضور حماسی مردم در 22 بهمن امسال مقبولیت سیاسی و دینی نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

عماد الدین صفائی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این نشست گفت: انقلاب اسلامی برخاسته از تحولات عمیق فکری است که موجب دگرگونی در ساختارها و مناسبات اجتماعی جامعه ایران شد و ذکر این نکته بیراه نیست که جوهره اصلی روحیه ی تحول خواهی مردم را باید در آموزه های دینی که در اکثر لایه های فرهنگی ایران وجود دارد تعریف کنیم.

وی افزود: فرهنگ سیاسی ایران در دوران معاصر تحت تاثیر شرایط اجتماعی چون عقب ماندگی و استعمار به تدریج ماهیت انقلابی گرفت و در قالب دیگری بازتولید شد. نهضت هایی مانند تنباکو، مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت ارتباطاتی با تحول فرهنگ تشیع نیز دارد. در دوران پس از کودتای 28 مرداد و به دنبال تشدید شرایط اجتماعی ناشی از روند نوسازی پهلوی، بازگشت مرجعیت به صحنه سیاست و افزایش سطح آگاهی ها، رویکرد انقلابی فرهنگ سیاسی به اوج خود رسید.

پویایی انقلاب اسلامی موجب هویت بخشی به کنش های ضد استکباری جهان شده است

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: تقریبا تمام تحلیلگران داخلی و خارجی اذعان دارند که ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷، نقطه ای مهم و تاثیرگذار در تاریخ کشورمان محسوب می شود و طبیعتا پیوست تحلیل هایی که در خصوص این روز مهم ارائه می شود باید با بازخوانی اندیشه ی امام خمینی و انقلاب اسلامی مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی افزود: میزان اثرگذاری انقلاب اسلامی به حدی است که به تغییرات مهم در سطح منطقه راهبردی خلیج فارس و حتی در سطح بین الملل می انجامد. تردیدی وجود ندارد که پیام ملموس انقلاب اسلامی از داخل ایران منعکس می شود اما جامعه مخاطب این پیام در تمامی کشور ها فراگیر می شود.

پویایی و ظرفیت پیام انقلاب اسلامی در فضای تحلیلی به شکلی است که موجب هویت بخشی به کنش های سیاسی ضد استکباری در جهان شده است.یاداوری اینکه مردم ایران اسلامی در ۲۲ بهمن ماه ۵۷ یک بار برای همیشه بن بست فرهنگ وابستگی را به جهان اعلام کرده اند و این موضوع دقیقا مصادف با پایان فرهنگ استبدادی در ایران است.

 مردم در راهپیمایی 22 بهمن پروژه جنگ ترکیبی دشمن را خنثی کردند

راهپیمایی امسال نسبت به سال های گذشته، تفاوتی تحلیلی دارد و آن این است که امسال دشمن با تدوین برنامه ی جنگی ترکیبی تمام عیار برای ضربه به جمهوری اسلامی به میدان آمد و زمانی که رسانه های معاند به دنبال ترسیم مختصاتی از ضعف نظام بودند، مردم ایران با یاداوری پیام انقلاب اسلامی خنثی کننده ی پروژه جنگ ترکیبی دشمن شدند و حماسه آفریدند.

وی افزود: در ایران پیام انقلاب اسلامی محور اتحاد ملی است و فهم عمومی مشترک جامعه به راحتی تلاش های دشمن را برای ضربه زدن به اتحاد و انسجام ملی که مظهر آن انقلاب اسلامی است را کاملا درک می کنند.

صفائی ادامه داد: در موقعیت کنونی  شاید جامعه ما نسبت به شیوه حکمرانی و ضعف هایی که وجود دارد انتقاداتی داشته باشند اما این مسئله به معنای این نیست که گفتمان انقلاب اسلامی را قبول نداشته باشند و یا به تعبیر مقام معظم رهبری پیشرفت هایی که در کشور اتفاق افتاده است را نبینند، در حالی که دشمن با خرج مبالغ هنگفت و با ابزار رسانه به دنبال القای نا امیدی به مردم و به طور ویژه جوانان است.

در مواجه با جنگ ترکیبی نیازمند افزایش آگاهی جامعه هستیم

وی افزود: کاری که از ابتدای انقلاب اسلامی با سیاه نمایی و فریب انجام داده است و البته همواره مغلوب بوده و در مواجه گفتمانی با انقلاب اسلامی شکست خورده است. برگزاری پر شور راهپیمایی امسال نشان دهنده این است که مردم میدانند برای چه انقلاب کرده اند و در مسیری که آغاز کرده اند دشمن با تمام توان خود در هر میدانی به مقابله با آنها می آید.نباید فراموش کرد بیش از هر چیزی در مواجه با جنگ های ترکیبی دشمن نیازمند افزایش آگاهی جامعه نسبت به اقتضائات این نوع جنگ ها و همت مضاعف مسئولین در حل مشکلات کشور به ویژه مشکلات معیشتی مردم هستیم.

 

 

کوثر فرهمندفر نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی نیز در ادامه با اشاره به رسالت های جنبش داشجویی گفت: جنبش دانشجویی یعنی یک روحیه فعال و پویا که همواره به دنبال آرمان‌خواهی و عدالت طلبی است. جنبش دانشجویی در تاریخ ثبت شده خود هموراه بعنوان گروهی استکبار‌ستیز و ضدسلطه شناخته شده اند.

 جنبش دانشجویی آرمان اصلی خود یعنی مبارزه با استکبار را فراموش نکند

وی افزود: امروز یکی از مهمترین رسالت های جنبش دانشجویی این است که آرمان اصلی خود یعنی مبارزه با استکبار را فراموش نکند و همواره در میدان مبارزه با آن مجاهدت کند. پیوند بین جامعه و دانشگاه در برهه کنونی محسوس تر از قبل است و دانشجو بعنوان نیروی متخصص آگاه از مسائل روز کشور توان هدایت و کنترل جامعه را دارد.

فرهمند فر ادامه داد: درواقع دانشجویان از اقشار تاثیرگذار بر ملت هستند لذا جنبش دانشجویی وظیفه دارد تا با زنده نگه داشتن روحیه عدالت طلبی و آرمان‌خواهی، فکر و مطالبه عمومی ایجاد کند.  به تعبیر رهبر انقلاب: «دانشجویان طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط و تروتازه پیکره اجتماع هستند. پس باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی بیش از عرصه های دیگر نقش داشته باشند.»

وی افزود: جنبش دانشجویی همانگونه که همواره در مبارزات علیه سلطه و استبداد موفق بوده است، در عرصه های علمی و پژوهشی نیز مایه پیشرفت  کشور بوده است و این همت و حرکت جوان های متعهد است که باعث حرکت عمومی کشور به سمت تحقق آرمان هاست.

عدالتخواهی نباید مساوی با تهمت های ناروا به اشخاص شود

محمد مهدی نوینی فرد نیز در ادامه این نشست با اشاره به رسالت های جنبش دانشجویی گفت: یکی از رسالت های اصلی دانشجویان مطالبه گری و عدالت خواهی است ولی باید دقت کرد عدالتخواهی از مسئولان باید با چارچوب درست خود پیگیری شود و قبل و بعد از اثبات جرم نباید باعث آبروریزی برای متهمان و مجرمان و خانواده هایشان بشود.

 

 

وی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی باید حلقه واسط جامعه و حاکمیت باشد، افزود: جنبش دانشجویی باید حلقه واسط جامعه و حاکمیت باشد ولی به نظر می رسد جنبش دانشجویی هنوز جایگاه خود را در این زمینه پیدا نکرده است و نیاز است قبل از گرفتن مسئولیت های بعدی آمادگی های لازم را برای کنش گری در این زمینه پیدا کند.

عماد الدین صفائی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه نشست گفت: جنبش دانشجویی متعلق به دامنه نخبگانی جامعه و به خصوص طبقه جوانان است. ویژگی های خاصی در حرکت های دانشجویی در طول تاریخ وجود داشته است که بسیاری از آنها تداعی کننده  یک نقطه عطف در تاریخ معاصر ماست.

جنبش دانشجویی علاوه بر حفظ روحیه تحول خواهی، نسبت به کاستی ها مطالبه گر باشد

وی افزود: شناخت مسئله و حساسیت نسبت به آن از نقاط مشترک حرکت های جنبش دانشجویی بوده است که باید علاوه بر حفظ روحیه تحول خواهی، نسبت به کاستی ها مطالبه گر باشد و این دقیقا همان رسالتی است که برعهده دارد و بستر اعتراض منطقی در جامعه را فراهم می کند.

صفائی ادامه داد: جنبش دانشجویی معمولا با برچسب سطحی نگری مواجه می شود در حالی که همواره زمینه ساز گفتگوی کارشناسی بوده است و مشتاقانه خواهان بهره گیری از نظرات بدنه نخبگانی جامعه به ویژه دانشگاهیان است و در موقعیت کنونی باید با شتاب بیشتری در جهت پژوهشگری های کاربردی برای حل اصلی ترین مسائل کشور گام بردارد.

جنبش دانشجویی باید رویکرد گفتمان محوری داشته باشد

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان گفت: جنبش دانشجویی باید در مواجه با جریانات فکری و سیاسی، رویکرد گفتمان محوری داشته باشد و مسائل مختلف جامعه را ارزیابی بنیادین نماید تا از آسیب های سرگردانی مصون بماند.

وی ادامه داد: مهم ترین "نباید" در جنبش دانشجویی نا امیدی است چرا که حیات خودش جدی ترین پیام امیدواری را به جامعه می دهد و وقتی به کارنامه افتخار آفرینی های علمی جوانان تامل می کنیم حقیقتا موجب از بین رفتن روحیه یاس و نا امیدی می شود. همانطور که در برهه های مختلف در هر موقعیتی که عزمی توام با امیدواری وجود داشته توفیقات چشمگیر حاصل شده است.

صفائی گفت: به عنوان مثال در ایام کرونا بخش قابل توجهی از جنبش دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی خالصانه در امر خدمت رسانی و کمک به کادر درمان نقش ایفا کردند. جنبش دانشجویی بنا به ضرورت در هر میدان اثرگذاری حضور فعال داشته است. در شرایطی که دشمن با خلق روزانه شبهه و تفرقه افکنی و تحریف به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در دانشگاه ها است، جنبش دانشجویی  اصلی ترین سربازان خط مقدم جهاد تبیین هستند.

 آرمان خواهی سرشت ذاتی جنبش دانشجویی است

وی افزود: اساسا جنبش دانشجویی آرمان خواه است و این سرشت داتی و خصلتی گفتمانی  برای ما محسوب می شود، اما این طور نیست که ما روی عناصری غیر واقعی و دور از ذهن تاکید بورزیم بلکه همواره این اعتقاد را داشتیم که جوانان این کشور با روحیه  و هویتی که در انقلاب اسلامی دریافته اند توانایی ایفای نقش های اثرگذار را دارند.

 صفائی ادامه داد: البته جنبش دانشجویی باید ارزیابی خوداگاهانه از جایگاه خود را در مقاطع مختلف انجام دهد و این را بداند که دشمن با توطئه های متنوع و فریب هایی غیر قابل تشخیص در کمین ما نشسته است تا مارا از مسیر اصلی خودمان و پیوند با روحانیت اصیل دور نماید.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: با این وجود جنبش دانشجویی تاکنون کنش هایی داشته است که حکایت گر حفظ هوشیاری و تقویت حرکت اصیل خود به سوی کمال بوده است و قطعا از این پس نیز بر آن مدار تداوم و بسط خواهد داشت کما اینکه آگاهانه ترین کنش ها را در فضای تاریک اتفاقات اخیر نیز انجام داده است.

 در حوادث اخیر دشمن از روحیه عدالت‌خواهی دانشجویان سو استفاده کرد

کوثر فرهمندفر در ادامه نشست با اشاره به برنامه دشمنان در حوادث اخیر دانشگاه ها گفت: در حوادث و اتفاقات اخیر دشمن از تمام توان خود استفاده کرد و جنگی ترکیبی را علیه ایران به راه انداخت. دشمنان ایران به درستی جایگاه دانشگاه و دانشجویان را در مدیریت و هدایت افکار جامعه درک کرده اند و با تمرکز جدی این‌بار از برخی دانشجویان بعنوان پیاده‌نظام خود در جنگ علیه ایران استفاده کردند تا با فریب از روحیه عدالت‌خواهی و ظلم ستیزی قشر جوان استفاده کنند و به مقاصد خود دست یابند.

 

 

وی افزود: ایجاد هجمه رسانه ای جهانی علیه ایران و همواره نشان دادن تصویری سیاه و تاریک از فضای فعلی کشور با دروغ و بزرگنمایی، از مهمترین اقدامات دشمن در اتفاقات اخیر بود که تاثیرات آن بر افکار دانشجویان‌ درسطح دانشگاه کاملا محسوس بود.

 در حوادث اخیر دشمن برای تجزیه ایران برنامه ریزی کرده بود

فرهمند فر ادامه داد: برنامه ریزی دشمن در اتفاقات اخیر برای رسیدن به هدف خود و شکست ایران، تجزیه و استعمار مشهود بود و این‌بار با استفاده از تجربیات خود از تمام ابزارهای لازم استفاده کرد و توانست گروهی را نیز با خود همراه کند عده ای که به عمد با رهبری دشمن مقابل نظام ایستادند و مابقی فریب فریاد های آرمان‌خواهانه را خوردند غافل از اینکه دشمنان ایران اسلامی هیچگاه خیرخواه مردم ایران نبوده اند و تنها به دنبال اهداف استعمارگرایانه خود از نسل عدالت طلب و آرمان گرا استفاده می‌کنند.

عماد الدین صفائی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه ها گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته شاهد اغتشاشات و رفتارهای هنجارشکنانه در دانشگاه ها بودیم که روایت ها متعددی درباره علت و چرایی آن وجود دارد. اما هر اعتراضی که در نهایت به اغتشاش منجر می شود دارای زمینه های گوناگون و محرک های خاصی در جامعه است.

وی افزود: چیزی که در اتفاقات اخیر و در ساعات و روز های اولیه مواجه با بحران پیش آمده در خیابان ها و حتی دانشگاه مطرح بود بحث بحران شناختی است که دشمن سال هاست روی آن برنامه ریزی هدفمند کرده بود.

 در اغتشاشات اخیر ما با بحران شناختی برنامه ریزی شده دشمن طرف بودیم

صفائی ادامه داد: بیشتر جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می‌دهند که بسیاری از آنها تحصیلکرده یا در مرحله تحصیلات دانشگاهی هستند. از طرف دیگر بحران‌های اجتماعی متعدد چون بیکاری در میان این نسل معضل بزرگ اجتماعی در سر راه دولت قرار داده است، همچنین بحث ازدواج و نگاه امیدوارانه به آینده هم مشکل دیگر جوانان است.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر ما با بحران شناختی برنامه ریزی شده دشمن طرف بودیم که به دنبال خلق بحران امنیتی و سیاسی در کشور نیز بود و حتی جهت تکمیل برنامه های خود بحران اقتصادی را نیز تدوین کرده بودند.

 

 

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در خصوص مسائل امنیتی اکنون به طور واضح می توانیم بگوییم که به دنبال نا امن کردن زیست روزمره مردم و حتی تحصیل دانشجویان بودند به طوری که اگر دانشجویی اصلا قصد ورود به فضای ملتهب را نداشت با برچسب های متعدد او را وادار به تحریم کلاس درس کرده بودند و حتی اساتیدی که روند معمول تدریس را طی می کردند را با تهدید های متنوع مجبور به تعطیلی کلاس می کردند.

وی افزود: در فضای سیاسی، دشمن با خلق یگانه مشکل، همه مسائل را به انقلاب اسلامی تعمیم میداد و به دنبال بازتعریف هویتی جامعه به سمت و سویی بود که اپوزیسیون بسازد و این هویت را در بستری از خشم به بروز و ظهور برساند. به عبارت دیگر دشمن به دنبال این بود که بحران سیاسی به بحران در سبک زندگی، شیوه کار و عمل اقتصادی، ارزش‌های اخلاقی، هنجارهای اجتماعی و هویت فرهنگی منجر شود.

 حضور مردم در عرصه های عمومی باعث خنثی شدن پروژه ترکیبی دشمن می شود

اغتشاشات اخیر یک پیام مهم برای ما داشت و آن این بود که دشمن با هدف گیری تخریب نقش مشارکتی مردم در حکمرانی و حل مشکلات کشور به دنبال ایجاد شکاف عمیق بین مردم و بین مردم و حاکمیت بود. به نظرم در شرایطی کنونی که ثبات به جامعه بازگشته نیازمند حضور فعالانه مردم در عرصه های مختلف عمومی هستیم چرا که بی تردید موجب تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خنثی سازی پروژه های ترکیبی دشمن خواهیم بود.

 

به زودی شاهد ثمرات اقتصادی روابط ایران و چین خواهیم بود

صفائی در ادامه نشست با اشاره به روابط راهبردی ایران و چین گفت: در این سفر 20 سند همکاری به امضای دو طرف رسیده که نیازمند پیگیری جدی وزارت امور خارجه در تحقق مفاد آن را می طلبد. وقتی در رسانه های غربی تحلیلگران با نگرانی خاصی از روابط ایران و چین یاد می کنند در حالی که غرب نه تنها سعی در اصلاح رویکرد خود با جمهوری اسلامی ندارد بلکه در همین وقایع اخیر نیز دشمنی خود را نشان داده و تنش ها را به اوج خود رسانده است.

وی افزود: همگرایی ایران و چین و چشم اندازی که در خصوص آن قابل تصور است مثبت ارزیابی می شود اما همچنان معتقدم در نهایت باید پازل های روابط خارجی ما با چین به منافع اقتصادی مان ختم شود و در نهایت ما با استفاده از تکنولوژی های کاربردی حاصل از یک ارتباط برد- برد شتاب خود را در پیشبرد اهداف علمی و اقتصادی بیشتر کنیم، پس از امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین به زودی شاهد ثمرات اقتصادی این همکاری ها خواهیم بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1074650

مهمترین اخبار ایران و جهان: