نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1403 - 18:19

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: آیین نقاره‌زنی در اردبیل به عنوان آیین سنتی و مذهبی احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، امیر رجبی عصر پنجشنبه در نشست فعالان حوزه فرهنگ و هنر در اردبیل،گفت: با شکل گیری اتاق فکر با مشارکت فعالان حوزه‌های هنری و فرهنگی سعی بر این است تا سنت نقاره‌زنی مذهبی در اردبیل احیا شده و افراد مستعد برای دریافت آموزش‌های مورد نیاز به شهر مقدس مشهد اعزام شوند.

وی به برگزاری نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی در اردبیل اشاره کرد و گفت: تجارب ارزشمند اساتید برجسته و فعالان حوزه معماری را در احیای جایگاه این حوزه شاهد هستیم و قطعا در مناسبت‌های مختلف به ویژه آیین‌های عزاداری ماه محرم در مسیرهای شمع‌نشانی در 6 محله شهر اردبیل اصالت و هویت تاریخی حفظ می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: معماری مجموعه جهانی شیخ صفی دارای ارزش و جایگاه خاص و از نمادهای مهم شهر اردبیل است که با گذشت سال‌های طولانی در این حوزه باید فعالیت‌های مؤثر و مفیدی را شاهد باشیم.

رجبی افزود: شرح احوال شیخ صفی‌الدین اردبیلی کتاب‌های متعددی تألیف شده و در دوره معاصر نیز استاد بابا صفری در عرصه اردبیل‌شناسی تحقیق و مطالعات فراوانی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای احیای هویت تاریخی اردبیل نیازمند برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت معماری و هویت فرهنگی هستیم که قطعا این نشست با همراهی فعالان فرهنگی و هنری ادامه خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به برگزاری آیین‌های تجلیل از مفاخر استانی و بیان آثار آنها به عنوان عنصر انگیزشی و دلگرمی الگوسازی برای نسل‌های آینده اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در راستای اعتلای بیشتر و قدرشناسی از این سرمایه‌های معنوی و فرهنگی انجام شود.

رجبی از حضور چهار ناشر از استان در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و اضافه کرد: برخی ناشران و فعالان حوزه چاپ و نشر استان به دلیل برخی مشکلات اقتصادی امسال موفق به ثبت‌نام در نمایشگاه کتاب تهران نشدند و برای حضور فعال در سال‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: ناشران استان با وجود اینکه مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی دارند، با عشق و علاقه و انرژی مضاعف برای توسعه فرهنگی استان گام‌های جدی را برداشته و در این راستا پیشگام عمل می‌کنند.

انتهای پیام/131

 
 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1704650

مهمترین اخبار ایران و جهان: