نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 14:56

راهپیمایی چند هزار نفری مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا

در آستانه سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پایتخت مکزیک، جهت کنترل موج مهاجران غیرقانونی، هزاران نفر به راهپیمایی مهاجران در این کشور می‌پیوندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شمار گسترده‌ای از مهاجران آمریکای مرکزی، ونزوئلا، کوبا و دیگر کشورها در اقدامی اعتراضی نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا و مکزیک در حوزه مهاجرت، در جریان یک راهپیمایی گسترده از طریق مکزیک به سمت مرز ایالات متحده حرکت کردند.

به گزارش «آسوشیتدپرس» راهپیمایی اعتراضی مذکور تنها چند روز قبل از ورود «آنتونی بلینکن»وزیر امور خارجه آمریکا به مکزیکوسیتی انجام شده است. سفری که به موجب آن قرار است، توافقات جدیدی برای کنترل موج گسترده مهاجران که به دنبال ورود به ایالات متحده هستند، منعقد شود.

جمعیت مهاجران حاضر در این راهپیمایی بیش از ۶ هزار نفر تخمین زده شد. این بزرگترین راهپیمایی و تجمع مهاجران در بیش از یک سال گذشته بوده است که نشان دهنده سیاست‌های شکست‌خورده دولت بایدن و «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک است.

مهاجران در جریان این راهپیمایی عنوان کرده‌اند که ماه‌هاست بدون هیچ‌گونه رسیدگی در انتظار دریافت مجوز برای ورود به کشور آمریکا هستند.

لوپز اوبرادور در ماه مه موافقت کرده بود که مهاجرانی را از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بپذیرد که پناهندگی آنها از سوی ایالات متحده آمریکا به دلیل عدم پیروی از قوانین جدید پناهندگی رد شده است.با این حال به نظر می‌رسد، اقدام مورد نظر هم برای ساماندهی مهاجران این منطقه ناکافی باشد.

طی برآوردهای انجام شده در ماه جاری روزانه ۱۰ هزار مهاجر در مرز جنوب غربی ایالات متحده آمریکا دستگیر شده‌اند. دستگیری‌ها به دلیل عبور غیرقانونی مهاجران در دو سال مالی اخیر دولت ایالات متحده به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده است.

رئیس‌جمهور مکزیک عنوان کرده است که حاضر است بار دیگر با ایالات متحده برای رسیدگی به نگرانی‌ها در باب بحران مهاجرت همکاری کند. اما او همچنین از دولت بایدن خواسته است تا تحریم‌های وضع شده علیه دولت‌های کوبا و ونزوئلا را به عنوان کشورهایی که ۲۰ درصد از جمعیت مهاجران کنونی را تشکیل می‌دهد، کاهش دهد.

قرار است هیات آمریکایی روز چهارشنبه با رئیس‌جمهور مکزیک جهت رسیدگی به راه‌حلی دیدار کند. با این حال توانایی دولت مکزیک برای کمک به ایالات متحده آمریکا ممکن است بسیار محدود باشد.همانطور که در ماه دسامبر، دولت برنامه بازگرداندن و روند انتقال مهاجران به داخل مکزیک به دلیل کمبود بودجه این کشور را متوقف کرد.

مکزیک در سال جاری تاکنون بیش از ۶۸۰ هزار مهاجر را شناسایی کرده است که به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند در حالی که تعداد مهاجران خارجی متقاضی پناهندگی در این کشور به رکورد بالای ۱۳۷ هزار نفر رسیده است.

افزایش مهاجران غیرقانونی، احساسات ضدمهاجر را در میان رای‌دهندگان محافظه‌کار در ایالات‌متحده برانگیخته است، طوری که روزانه ده‌ها هزار مهاجر در مرز جنوب غربی ایالات متحده در این ماه دستگیر می‌شوند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615528

مهمترین اخبار ایران و جهان: