نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 01:21

زباله‌های تهران به جای دفن شدن برق تولید می‌کنند

خرید زباله سوزچینی بعد از 10 سال که در میان مدیران شهری دست به دست شد، به مرحله نهایی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی فارس، ماجرای خرید زباله سوز برای تهران، از آن ماجراهای پرحاشیه ای است که از دوره چهارم مدیریت شهری بحثش داغ بوده و هربار بعد از مدتی به فراموش سپرده می شد، در سفر اخیر شهردار تهران به چین به صورت جدی پیگیری شد.

خرید زباله سوز برای تهران از حدود ۱۰ سال پیش مطرح شد، و از همان ابتدا هم موافقان و مخالفانی داشت؛ محمد حقانی عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، برخلاف عده‌ای از اعضای شورا، از شهرداری وقت خواست تا از خرید دستگاه زباله سوز چینی پرهیز کند، چون معتقد بود، ماشین آلات زباله سوز چینی عمر مفیدی ندارند و از فناوری پایینی در رعایت مسایل زیست محیطی برخوردار است.

بحث دستگاه‌های زباله‌سوز در دوره بعد مدیریت شهری هم باز داغ بود؛ درحالی که پیروز حناچی شهردار وقت تهران از اهدای یک دستگاه امحای زباله های بیمارستانی با ظرفیت ۸۰۰ کیلو در ساعت به تهران خبر داده بود، زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر، اعلام کرد، اعضای شورای شهر قم درصدد نصب این زباله سوز در شهر خود برآمدند و دیگر خبری از سرانجام آن منتشر نشد.

سال‌ها است چیزی در حدود پنج هزار و ۲۰۰ تن زباله در تهران دفن می‌شود که معضلات محیط زیستی بیشماری را برای مناطق اطراف ایجاد کرده است. مدیریت شهری ششم برای حل این معضل خرید زباله سوز چینی را در دستور کار قرار داد و درسفر تیم مدیریت شهری به چین، برای خریداری و انتقال تکنولوژی دستگاه‌های روز زباله‌سوز اقداماتی صورت گرفته است.

دستگاه‌هایی که داخل شهر مستقر می‌شوند و با حداقل آلودگی (مطابق استاندارد اروپا و چین)، زباله را به انرژی و برق تبدیل می‌کند و حتی شیرابه زباله‌ها را هم تصفیه می‌کنند. این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله‌سوز تهران ظرفیت دارد و می‌تواند در یک روز کاری تا حدود ۵ هزار تُن پسماند را سوزانده و تبدیل به برق کند.

به گفته شهردار تهران، هیأت چینی امروز به تهران می‌آید و قرار است شرکت چینی مابه ازای سرمایه‌اش برق از تهران بگیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565128

مهمترین اخبار ایران و جهان: