نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 10:12

واکنش رئیس دانشگاه تبریز به افزایش شهریه‌ دانشجویان شبانه، مجبور شدیم

رئیس دانشگاه تبریز گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما وابسته‌ به منابع دولتی هستند و اگر در گذشته منابع دانشگاهی به‌خوبی اداره می‌شد، ما مجبور نمی‌شدیم شهریه‌ دانشجویان شبانه را افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «درخواست کاهش شهریه دانشجویان شبانه دانشگاه تبریز» در سامانه فارس من، عنوان کرده‌اند، ‌افزایش ناگهانی شهریه دانشجویان شبانه در دانشگاه تبریز یک مسئله جدی است که نگرانی‌های فراوانی را در بین دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها ایجاد کرده است. با تاکید بر توانایی مالی خانواده‌ها، این افزایش بیش از حد، دسترسی به تحصیلات عالی را برای دانشجویان شبانه در دانشگاه تبریز دشوار می‌کند و ممکن است باعث از دست رفتن فرصت تحصیل برای بسیاری از افراد شود.

در این پویش نوشته است: افزایش ناگهانی و زیاد شهریه در دانشگاه تبریز، بسیاری از دانشجویان را با مشکلات مالی و اقتصادی بزرگی روبه‌رو کرده و ممکن است باعث از دست رفتن فرصت تحصیل برای آنان شود.

پیش از این افزایش، شهریه ثابت سال پیش در دانشگاه تبریز حدود هشت صد هزار تومان بود، اما در سال جاری به حدود دو میلیون تومان برای رشته‌های علوم انسانی و بیش از دو میلیون و ششصد هزار تومان برای سایر رشته‌ها افزایش یافته است. علاوه بر این، شهریه‌های متغیر نیز افزایش قابل توجهی داشته به طوری که هزینه یک ترم تحصیل برای دانشجوی رشته علوم انسانی با ۱۸ واحد درسی مبلغ هفت میلیون و ششصد هزار تومان است و قطعا این مبالغ برای دانشجویان مهندسی و علوم پزشکی رقمی بالاتر از هشت و نیم میلیون تومان خواهد بود که رقم بسیار قابل توجهی است . این موضوع نیازمند بررسی و اقدامات جدی برای حل این مشکل است.

ماجرای افزایش شهریه‌ دانشجویان شبانه

صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در ارتباط با بحث افزایش شهریه‌ دانشجویان شبانه گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما وابسته‌ به منابع دولتی هستند و اگر در گذشته منابع دانشگاهی به‌خوبی اداره می‌شد، ما مجبور نمی‌شدیم شهریه‌ دانشجویان شبانه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: من نیز با فقر و سختی بزرگ شده‌ام و همه‌ شما دانشجویان را درک می‌کنم. متأسفانه ۸۰ درصد بودجه‌ دانشگاه صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌‍‌شود و ما با این وضعیت به سختی می‌توانیم با دانشگاه‌های تهران رقابت کنیم.

 رئیس دانشگاه تبریز گفت: ما برای افزایش شهریه‌ شبانه، میانگین شهریه‌های دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی را حساب کردیم ولی بازهم کمتر از آن رقم را حساب کردیم.

وی با بیان اینکه شهریه‌ی شبانه‌ی سال ۱۴۰۲ کمتر از دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی است، افزود: مجموع هزینه‌های یک دانشجوی شبانه حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود در حالیکه ما از این دانشجو ۲.۵ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنیم و سازمان برنامه و بودجه نیز براساس این شهریه‌ی 2.5 میلیون تومانی، اعتبار و بودجه‌ی دانشجویان روزانه را اختصاص می‌دهد.

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602072

مهمترین اخبار ایران و جهان: