نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 13:16

خبرهای خوش مالی برای کتابداران کشور

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس در زمینه افزایش فوق‌العاده ویژه و پرداخت حق مسکن به کتابداران کشور خبرهای خوشی دارد.

سیدحسن سیدابراهیم، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: قانون اولیه و اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۸۲ تصویب شده بود و با توجه به 2 دهه تجربه اجرای این قانون، مانند هر قانون دیگری ایرادهای آن شناسایی شد و در حال حاضر، در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه میهمان ویژه مراسم ملی امسال در هفته کتاب، رئیس مجلس شورای اسلامی بود، این قول را به جامعه کتابداران دادند که اصلاح قانون را در اسرع وقت در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس اضافه کرد: امیدوار و خوش‌بین هستیم که با اصلاح این قانون، هم بستر بهتری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی فراهم شود و هم با ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، بخش اعظمی از دغدغه‌های معیشتی کتابداران رفع شود.

سیدابراهیم عنوان کرد: یکی از اقداماتی که به‌صورت زیربنایی و اساسی صورت گرفته، ظرفیتی است که در اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: دبیرکل نهاد و مسؤولان مربوطه در زمینه‌های دیگری هم پیگیری‌هایی داشتند که آخرین اتفاق مبارک و شیرینی که در هفته کتاب محقق شد، افزایش ۱۵ درصدی فوق‌العاده ویژه حقوق کتابداران بود.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس گفت: این عدد اگرچه ممکن است ناچیز و ناقابل باشد؛ اما به‌هرحال، بیانگر این است که مجموعه ستادی و مسؤولان نهاد کتابخانه‌ها در حال پیگیری دغدغه‌های معیشتی کارکنان هستند.

سیدابراهیم بیان کرد: امیدواریم که با حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حق مسکن که قابل‌توجه است، اقدام شود و ما هم با پیگیری‌هایی که از دولت خواهیم داشت، بتوانیم بودجه آن را در اسرع وقت تأمین کنیم و آن هم به کتابداران پرداخت شود.

وی افزود: در راستای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی و دسترسی مردم مناطق محروم و روستاییان به کتاب و خدمات کتابخانه‌ای، یکی از سیاست‌های اصلی نهاد کتابخانه‌ها تقویت و توسعه کتابخانه‌های سیار است.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس گفت: کتابخانه‌های سیار خیلی زودتر می‌تواند به بازدهی برسد و درواقع، بهره‌برداری از آنها نسبت به کتابخانه‌های ثابت سریع‌تر انجام می‌شود.

سیدابراهیم ادامه داد: در حال حاضر، ۵۲ باب کتابخانه سیار در کل کشور داریم که برای استان سمنان هم که تاکنون از این ظرفیت برخوردار نبود، نخستین مجوز محقق شده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه سیار ظرف 2 ماه آینده در روستاهای شاهرود فعال خواهد شد.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس گفت: به توافقات قطعی و نهایی رسیده‌ایم که تا پایان سال، تعداد کتابخانه‌های سیار به ۲۰۰ عدد توسعه یابد و در این صورت نسبت به وضع موجود، افزایش چهار برابری را در مدتی کوتاه خواهیم داشت.

پایان پیام/74006/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581072

مهمترین اخبار ایران و جهان: