نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 12:57

اعلام جدیدترین آمار جمعیت و نرخ بیکاری شهرستان مراغه

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: براساس برآورد آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای سال۱۴۰۰، جمعیت شهرستان ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است که ۶.۷۴ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود. رتبه جمعیت شهرستان در استان برابر ۲ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، حیدر فتح‌زاده صبح امروز در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در شهرستان مراغه برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان مراغه در سال ۱۴۰۱ دارای۶۲  میلیارد تومان اعتبار مصوب از اعتبارات استانی بوده و حدود ۸۰ درصد تخصیص داشته است. 

وی افزود: اعتبار استانی این شهرستان در سال ۱۴۰۲ با ۷۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۱ میلیارد تومان است. 

وی افزود: بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، شهرستان مراغه دارای ۲ بخش مرکزی و سراجو، ۲ شهر خداجو و مراغه و ۶ دهستان سراجوی جنوبی، سراجوی شرقی، قوری چای غربی، سراجوی شمالی، سراجوی غربی و قره ناز و ۱۷۷ آبادی می‌‌باشد.

فتح‌زاده تصریح کرد: براساس برآورد آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای سال۱۴۰۰، جمعیت شهرستان ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است که ۶.۷۴ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود. رتبه جمعیت شهرستان در استان برابر ۲ است. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، تعداد ۶۸ هزار و ۷۵ نفر از جمعیت فعال شهرستان شاغل و ۱۴ هزار و ۹۳۷ نفر بیکار هستند. نرخ بیکاری در این شهرستان ۱۷.۹۹ درصد و از نرخ بیکاری استان ۴.۴۵ درصد بیشتر است. 

وضعیت کشاورزی شهرستان مراغه

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تشریح کرد: کل اراضی منابع طبیعی شهرستان مراغه برابر با ۹۷ هزار و ۵۷۹ هکتار بوده که ۳.۸۸ درصد اراضی منابع طبیعی استان را شامل می‌شود. 

فتح‌زاده یادآور شد: کل اراضی قابل کشت شهرستان ۴۴ هزار و ۶۸۲ هکتار است که ۷.۰۵ درصد از کل اراضی قابل کشت استان را شامل می‌شود و از این مقدار ۷۲ هزار و ۲۸۳ هکتار اراضی کشاورزی دیم و ۲۷ هزار و ۳۳۱ هکتار اراضی کشاورزی آبی است.

این مسوول اذعان داشت: سهم تولیدات زراعی و باغی شهرستان به ترتیب 1.98 و 25.46 درصد کل تولیدات زراعی و باغی استان است. 

فعالیت ۵۵ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی مراغه

وی توضیح داد: تعداد ۶۷ واحد صنعتی در شهرک¬های صنعتی شهرستان مستقر بوده و به بهره‌برداری رسیده است که تعداد ۵۵ واحد آن در حال حاضر فعال هستند. 

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این شهرستان ۳۴ معدن شناسایی شده است که ۱۶ معدن فعال وجود دارد.

وضعیت زیربنایی شهرستان مراغه

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه طول کل راه‌های مراغه برابر با ۶۰۵ کیلومتر معادل ۴.۶ درصد کل راه‌های استان است، خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای ۷ کیلومتر بزرگراه، ۴۶ کیلومتر راه اصلی و ۱۷ کیلومتر راه فرعی مبوده و راه‌های آسفالته روستایی برابر با ۳۱۶ کیلومتر است.

فتح‌زاده ادامه داد: تا سال ۱۴۰۱ درصد خانوارهای بهره مند از گاز در شهرستان ۹۹.۶۹ درصد و تعداد ۱۵۶ روستا دارای گاز بوده است. تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد انشعاب گاز در این شهرستان ۴۴ هزار و ۸۳۹ انشعاب بوده است.

وی اعلام کرد: تعداد متقاضیان ثبت نام شده نهضت ملی شهرستان ۱۹ هزار و ۸۶۴ نفر و مورد تایید نهایی ۶ هزار و ۳۴۴ نفر است که دو هزار و ۵۸۰ مورد قرارداد با سازنده ها منعقد شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592228

مهمترین اخبار ایران و جهان: